Tarinoita huorakadulta -ei kuitenkaan K-18

Kuinka selviytyä ensimmäisestä retkestä Thaimaahan ja myös sen jälkeisestä elämästä Suomessa? Vastauksia kysymyksiin, vinkkejä, tapaetikettiä sekä mukavaa jutustelua. Tätä aluetta voivat lukea kaikki, kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Tilac, Modet

Avatar
eagle
Viestit: 9880
Liittynyt: 18.12.2003 22:42

Re: Tarinoita huorakadulta -ei kuitenkaan K-18

Viesti Kirjoittaja eagle »

Tomppa kirjoitti:Anteeksi asian vierestä, mutta osuu tämä Kari nimen vieraskielinen tulkinta niin osuvasti :D

Eli Kosovossa oli Camp Ville sattuneesta syystä:
"- Suomalaisten pääleiristä piti alun perin tulla minun mukaani Camp Kari, mutta sitten Affe kertoi etunimeni tarkoittavan albaanien kielellä kikkeliä. Niinpä leiri nimettiin poikani mukaan, paljasti Sainio aikanaan tämän jutun kirjoittajalle."
Aina vain paranee meidän kaksikkomme. Kaksi m*lkk*a... eihän siinä mitään uutta tosin olisi, kun tuolla nimestä huolimatta joskus kaikkia poliisin liittyviä haukutaan.

Onhan tämä nimien erilaisuus eri maissa joskus koomista. Olin työni puolesta Baltian ja Pohjoismaiden alueella noinkolmestasadasta liikkeestä vastuussa ja alussa olin emaililla yhteydessä mm. norjalaisiin toimitusjohtajiin ja taloushallinnon vastaaviin. Ensimmäinen kokous oli sitten Oslossa ja tapasin monta hämmästynyttä kasvoa, koska kaikki luulivat minun olevan nainen. Kari kun on naisen nimi tuollapäin.

Ps. Tomppa: Osuuhan tuo aiheeseen ihan hyvin.
Avatar
eagle
Viestit: 9880
Liittynyt: 18.12.2003 22:42

Re: Tarinoita huorakadulta -ei kuitenkaan K-18

Viesti Kirjoittaja eagle »

Vuodenvaihteen jälkeen piti lähteä tekemään tambuunia ja temppelissä käymään. Aamulla herätys hieman nukkumaanmenon jälkeen. Aaton työvuoro ja aikainen herätys ei ole hyvä yhdistelmä. Onneksi kuski oli jo tiedossa.

Ensimmäinen pysähdys eräässä pikkukylässä ja siellä rakenneltiin rahapuumopoa tambuunia varten. Tullessa oli jo yhden kyläpäällikön luona pysähdytty kirjekuori antamassa ja taisi tuonnekin jonkinlainen nippu huveta. Tosiaan vuodenvaihteen aikana annetaan täällä enemmän lahjoja kuin jouluna. Tambuun itsessään on siis merit making eli positiivisen karman hankkimista.

Keskimmäisessä kuvassa juuri vuoden viimeisenä päivänä syntyneet Thanin koiran pennut. Kohtuullisen suojaisan paikan emo löytänyt. Meillä usein kannettiin pennut koiran toimesta jonnekin sen mielestä parempaan paikkaan, mihin ei ihminen esimerkiksi päässyt ruokaa viemään.

Alakuvassa Thanin kanahäkki, missä nimestä huolimatta kanojen lisäksi pari tappajahanhea. Pitävät kaiken loitolla. Oma neuvoni tuolle pihalle olisi lisätä piikkilankaa jonnekin, jotta saisi viljeltyä jotain. Lehmät yöpyvät pihassa ja siten kaikki istutettu katoaa kummasti yön aikana. Meillä sama juttu tuossa talon edessä, kun tien vierellä ollut kukkia ja pensaita. Naapurin puhvelit ohi kulkiessaan nappasivat usein puoli pensasta mukaansa. Nyt kulkureitti muutettu. :D
Liitteet
IMG_20190101_090901.jpg
IMG_20190101_090901.jpg (278.06 KiB) Katsottu 20100 kertaa
IMG_20190101_114220.jpg
IMG_20190101_114220.jpg (269.57 KiB) Katsottu 20100 kertaa
IMG_20190101_114415.jpg
IMG_20190101_114415.jpg (265.73 KiB) Katsottu 20100 kertaa
Avatar
Lohi
Viestit: 5326
Liittynyt: 28.3.2017 8:06

Re: Tarinoita huorakadulta -ei kuitenkaan K-18

Viesti Kirjoittaja Lohi »

Kerran vuosia sitten bangkokissa työkaveri istu mun autossa ja siirsi etupenkkiä. Seuraavan kerran kun vaimo istui siihen niin kysyi hän
- Kuka tässä on istunut.
- Kari, vastasin.
- Kari??! Ihmetteli vaimo.

Siinä sain hieman selittää, että hänen nimensä on todellakin Kari, eikä katuhuora ole istunut.
Niin minä olen tuon sanan oppinut.
Viimeksi muokannut Lohi, 10.1.2019 6:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
eagle
Viestit: 9880
Liittynyt: 18.12.2003 22:42

Re: Tarinoita huorakadulta -ei kuitenkaan K-18

Viesti Kirjoittaja eagle »

Jäi kertomatta, että tuo mopokylä oli noin 10 km Thanin talolta, joten tuli mieleen, että voisi pistäytyä. Oli sellainen suunnittelematon pysähdys, mutta muutoin sattui matkan varrelle.

Tässä toiseen suuntaan kymmenisen kilometriä ja suunniteltu pysähdys, kun oli ruoka-aikakin tuolloin. Itse asiassa mopopaikassakin oli ruokailtu ja kookospähkinöitä Thanin luona juotu/syöty. Itse sain päivän ensimmäisen aterian. Edellisessä ruokailupaikassa aika meni hereillä pysyttelyyn.

Tuossa on sitten hyvä kuva osoittamaan ero sadekauden ja kuivan kauden välillä. Sadekaudella kanat eivät tuon lammen pohjalla kävele. Toisen lammen pohjalla oli tilkka vettä ja kaloja siellä näytti olevan kohtuullisesti. Vaipuvat sitten horrokseen odottamaan sateita. Tuohon viimeiseen kuvaan liittyen... on pirun vaikea tuosta lammesta ottaa riisille kasteluvettä.

Lopultakin ensimmäinen temppeli noin iltapäiväkolmen aikoihin. Tunnin ajomatka ja loppuyöstä piti lähteä... :? Seuraavaan ei sitten päästykään ja se olisi ollut se pääkohde, kun siellä oli se tambuuni, minne oltiin menossa. :|

Tulipa kuitenkin nähtyä paikallisia riisipeltoja. 8) Noin 15% riisistä on nykyisin toisesta sadosta ja tieto lienee vanhaa eli taitaa olla enemmänkin. Sääliksi käy Mekongia, koska sadekauden tulviva valtameri muuttuu kuivimpana aikana pieneksi vähäiseksi puroksi. Taitavat kiinalaisetkin osata koneellisen kastelun joesta... Thaimaan keskiosissa on toistaiseksi tuplasti toista satoa ottavia viljelijöitä kuin Isaanissa, jos pinta-alalla mitataan. Mutta kyllä tuo jo alkaa olla merkittävä tulonlähde.
Liitteet
IMG_20190101_135619.jpg
IMG_20190101_135619.jpg (347.74 KiB) Katsottu 19955 kertaa
IMG_20190101_150001.jpg
IMG_20190101_150001.jpg (407.08 KiB) Katsottu 19955 kertaa
IMG_20190101_152709.jpg
IMG_20190101_152709.jpg (253.25 KiB) Katsottu 19955 kertaa
IMG_20190101_155933.jpg
IMG_20190101_155933.jpg (161.55 KiB) Katsottu 19955 kertaa
Avatar
eagle
Viestit: 9880
Liittynyt: 18.12.2003 22:42

Re: Tarinoita huorakadulta -ei kuitenkaan K-18

Viesti Kirjoittaja eagle »

Hieman aikajanassa myöhässä, mutta tärkeä kuva minulle. Liittyy edesmenneen Kuninkaan syntymäpäivään ja sen muodollisuuksiin. Tuossa oltiin käymässä yhdessä temppelissä lupautumassa istuttamaan puita temppelin pihalle. Bhumibol neuvoi jokaista kaatamaansa puuta kohtaan istuttamaan uuden ja tuolla oli pakon sanelemana kaadettu aika monta puuta.

Mietin omia tekoja täällä ja jos lime-puut lasketaan mukaan, niin on täällä toimittu oikein.

Olen paljosta kiitollinen vaimolleni, että hän on opettanut minua tavoille ja myös asemamme henkilöstölle. Sieltä myös on tullut hyviä ohjeita.

Sanoin Thanille tänään, että yksi tärkeä päivä minulle on 4.6 eli Mannerheimin syntymäpäivä. 18.1 on täällä Naresuanin taistelun muistopäivä ja samalla Thaimaan aseistettujen voimien juhlapäivä. Molemmat vastaavia ja vastaavanlaisten henkilöiden päiviä. Minä olen ehdottomasti töissä 18.1.

Kaikki kunnia noiden sotapäälliköitten alaisillekin, mutta kyllä siellä johtamistakin on tarvittu. Ilman heitä Burman/Myanmarin rajanaapuri voisi olla Laos/Kambotsea ja Ruotsin Venäjä. Piti hetki miettiä ja kyllä se on Norja, jolla on Venäjä naapurinaan.
Liitteet
IMG_20181205_125634.jpg
IMG_20181205_125634.jpg (261.89 KiB) Katsottu 19853 kertaa
Avatar
eagle
Viestit: 9880
Liittynyt: 18.12.2003 22:42

Re: Tarinoita huorakadulta -ei kuitenkaan K-18

Viesti Kirjoittaja eagle »

Kun Suomessakin on paljon vitsejä poliisien taidoista, niin laitetaan pari kuvaa Thaimaasta. Kun kaikki eivät osaa siis lukea tai kirjoittaa, niin pitää olla pari partiossa... tässä yksi enkeleistäni avustamassa yhden ratsian aikana.

Kuvista näkyy toiseen ketjuun liittyen, että kasvosuojuksia käytetään aika paljon. Toinen, itseäni harmittava juttu, on tuo thaimaalaisten tyttöjen halu värjätä hiuksensa. Itselleni on ehdottoman tärkeää, että on se luonnollinen väri. Omalla tyttärellä on tumman ruskea ja ihan ok. Tuo sihteerikön hiusten väri ei ole luonnollinen eivätkä kuvat muutoinkaan tee oikeutta tytölle. Paremman näköinen luonnossa.

Kuvassa on myös yksi juttu, mikä ei Suomessa onnistuisi. Kaksi sakotettavaa samaan aikaan kuulusteltavana. Rikkoo vaitiolovelvollisuusmääräyksiä, koska toinen epäilty ei ole vaitiolovelvollinen. Tuossa tilanteessa Suomessa ei saisi sakkoja kirjoitella.

Totuuden nimissä kyse oli mm. tuon tytön koulutuksesta. Meillä on nyt noin 15 yliopisto-opiskelijaa koulutettavana. Iso muutos aikaisempaan, kun oli vain puolenkymmentä ja haastattelin kaikki. Nyt on ummikkojakin mukana. Oma kriteerini on ollut, että pitää osata kertoa itsestään sekä perhe, asuminen, mieliruoat, harrastukset ja miksi haluaa juuri meille. Hylkäämisperusteena, ettei pysty kommunikoimaan noita, vaikka ovat liiankin helppoja tavallaan. Hakijat 3-4 luokan yliopistossa englantia opiskelevia. Olen kylmästi kertonut hylkäämisestä ja sitten töiden jälkeen varmistanut omalta tyttäreltä. Niin kauan kuin vastaa hyväksyttävästi samoihin kysymyksiin, niin ovat ok kysymyksiä.

Olen toistaiseksi kolme kertaa joutunut antamaan arvion, että osaa englantia pirun hyvin ja sen lisäksi thaita. On iso ero, puhuuko perusthaita vaiko murretta. Kyse siis siitä, että en vaimoni pakottamisesta huolimatta ole kauheasti paikallista murretta opiskellut. On siis todella upeata kohdata thai, joka puhuu thaita selvästi ymmärrettävästi (slangi, murre, ääntäminen jne).

No, itse asiaan. Juteltiin vaimon kanssa lasten tulevaisuudesta ja totesin, että helppo juttu. Kummatkin vapaaehtoiseen asepalvelukseen koulun ohella ja kundille sen jälkeen mahdollisesta jatko. Tyttö ei pääse, tai pääsee ehdoilla, mistä tuli luvattua oma osuuteni. Kerroin, että en osaa laulaa, mihin vaimo heti kaivoi yhden videon, missä yksi falle haki kansalaisuutta. Hieman kuunneltuani totesin, että kyllä minäkin... kaikille ne kansalaisuuden antavat...
Liitteet
IMG_20190104_111449.jpg
IMG_20190104_111449.jpg (246.83 KiB) Katsottu 19675 kertaa
IMG_20190104_111304.jpg
IMG_20190104_111304.jpg (280.33 KiB) Katsottu 19675 kertaa
Avatar
eagle
Viestit: 9880
Liittynyt: 18.12.2003 22:42

Re: Tarinoita huorakadulta -ei kuitenkaan K-18

Viesti Kirjoittaja eagle »

Tuli tässä jonkin aikaa mietittyä ja päätin, ettei joku Infon ylläpitäjä minua täältä pois saa kovin helposti ainakaan. Vaikka kuinka kantaisi kaunaa. Sen verran nuo muutamat ärsytykset vaikuttavat, että jätän jatkossa huomioimatta kyseisen henkilön. Meinasi pilata kunnolla koko ketjun. Kolme kertaa yritti, mutta kolmaskaan kerta ei lopulta onnistunut.

Vaimolla oli tuossa reilu viikko sitten syntymäpäivä ja tehtiin kunnon syntymäpäiväaamiainen temppelille. Huolimatta siitä, että tiesin sen olevan todella herkullinen, olin itse ulkona odottelemassa ja samalla kuvaamassa sekä myös juttelemassa munkkien ja muiden ohikulkijoiden kanssa. Pääsyy tuohon on se, että jossakin saatu vamma vasemmassa polvessani tuo yhden luun ikävästi esille törröttämään ja se on todella kipeä polvillaan ollessa. Jonkin aikaa se kestää, kuten muunlaisiakin polvistumisasentoja. Pikku Cessnalla menee pirun kauan hyppykorkeuteen ja siinä jos missä jalat puutuvat. Hyvää harjoitusta temppeliin. Kyllähän ihmiset kehottavat menemään tuolille, mutta buddhalaisen opin mukaan elämään kuuluu kärsiminen. Tosin rajansa kaikella.

Tosiaan temppeli on Veikko Hurstin aloittaman hyväntekeväisyyden thaimaalainen muoto. "Seurakunnan" jäsenet tuovat ruokaa munkeille ja munkit ruokailevat saarnansa jälkeen. Sitten yli jäänyt ruoka siirtyy paikallaolijoiden nautittavaksi. Tuonakin päivänä tuolla oli mummoja, joilla oli pieni kipollinen riisiä ja sillä täytettiin elämänkatsomuksen mukainen rituaali. Vastineeksi sai sitten lihaa ja kalaa. Itse pidän tavasta, koska yhteisö pitää tuolla tavalla huolta vähäosaisista ja köyhistä. Muistan joskus alkuaikoina kysyneeni vaimoltani, että miksi temppelissä pitää yhtenään käydä. Vastaus oli hänelle luonnollinen ja nyt minullekin: Jos ei mene sinne tarpeeksi usein, niin köyhemmät eivät saa ruokaa.

Tässä kuvassa sitten on vastaus yhteen ainakin minun mieltäni askarruttaneeseen (aikoinaan) kysymykseen: Mitä sille lopulle ruoalle tapahtuu... tuo munkki syötti nuo koirat ruoantähteillä ja mielestäni lihapainotteista. Jonkin matkan päässä pari kissaa katolla nosti sitten metelin ja munkki haki kalaa niille. Koirat jäivät ilman. Seuraava vaihe oli, että mentiin muille koirille antamaan ruokaa eli jokin kastijako temppelin alueella oli ja osa koirista ei tullut tuolle alueelle. Tai sitten oli työvuoro niillä. Yksityiskohtana se, että koirat eivät millään tavalla tapelleet ruoasta.

Tulee nykyisin kai enemmän työn puolesta oltua temppeleissä kuin perheen kanssa. Tässä alemmassa kuvassa vasen polvi on kovilla, mutta... tilanne vaatii.

Ps. Edelleen mietityttää, minne ne sadat flipflopit menevät...
Liitteet
IMG_20190105_092723.jpg
IMG_20190105_092723.jpg (210.44 KiB) Katsottu 19095 kertaa
received_930374230491751.jpeg
received_930374230491751.jpeg (103.35 KiB) Katsottu 19095 kertaa
Avatar
eagle
Viestit: 9880
Liittynyt: 18.12.2003 22:42

Re: Tarinoita huorakadulta -ei kuitenkaan K-18

Viesti Kirjoittaja eagle »

Tulipa vaihteeksi käytyä temppelissä. Suljetussa sellaisessa. Permanently closed tarjoaa Google map. Oli siellä munkkeja ja jopa rakennustöissä kun parantelivat kulkuväyliä. Kyselimme, että voiko silti mennä sisälle ja tietenkin. Selitys tuolle ulkomaalaiset turistit. Tuo kohde nimittäin on thaiksi ja se kohteena on suljettu, mutta Wat Phu Thong Thep Nimit nimellä sama paikka on avoinna. Silti sotkee, koska on onnesta kiinni kumman klikkaa auki.

Ovat tehneet ympäri Isaania vastaavia paikkoja eli saa kävellä pirun korkeat portaat ennen kuin pääsee kohteelle. Vesiputouksilla sen ymmärtää, kun ovat keskellä luontopuistoa. Nämäkin hyvin ymmärtää, koska kuva on rekvisiitan vuoksi. Mitä kaikki eivät aina ymmärrä. Tuossa vieressä kulkee autotie, mitä pitkin pääsee perille saakka ja niin useimman vastaavan patsaan kohdalla. Pitäisi olla aamusta tuolla, niin ei olisi liian kuuma.

Kuva

Tässä varsinainen patsas lähempää kuvattuna. Ja hieman pienempänä kuvana. Kokeilen ja opettelen samalla laittamaan linkkejä OneDrivestä.

Kuva

Noista portaista kai pystyy jo hieman päättelemään, että on korkealla. Tarkoittaa, että vaikkei olisi temppeleistä ja patsaista kiinnostunut, niin näköalat sentään ovat upeat.

Kuva

Tämä meinasi aluksi jäädä, mutta katsoin tarkemmin ja sen jälkeen piti katsoa oikein tarkkaan. Kasvojen ilme on sen verran kiero, että olisi aivan hyvin voinut olla keskisormi pystyssä... ei ollut.

Kuva

Näitä kuvia ei siis ole pienennetty, vaan ne ovat yli 4000 pikseliä leveitä/korkeita. Tuo linkin ottaminen antaa samalla määritellä kuvakoon, millä kuva näytetään täällä. Itse pidän siitä, ettei tarvitse pienennellä turhaan kuvia. Ei myöskään tarvitse tehdä mitään, kun ne menevät automaattisesti tuonne OneDriveen. Lisäksi vaimon lähettämät kuvat menevät aivan samalla tavalla eli ei väliä kuka tai kenen kameralla ottaa kuvan. Kunhan se on puhelimeen lähetetty, niin pääsee koneelta kopioimaan tuollaisen linkin ja muuttamaan kuvasuhteen. Korostan tässäkin, että on siis UPOTUSLINKKI, EI TAVALLINEN LINKKI. Vastaa entistä permanent linkkiä.
Loikkari

Re: Tarinoita huorakadulta -ei kuitenkaan K-18

Viesti Kirjoittaja Loikkari »

Täällä ainakin "rikkoo" leveydellä softan, eli joutuu scrollaan sivusuunnassa. Max 800 pixeliä oli se leveys mikä mahtuu sisälle. Upload antaa laittaa 1500 pixeliä leveän mutta softa näyttää sen 800 pixeliä leveänä ja klikkaamalla saa sen isompana näkyviin, tsekkaa tuo kuvankaappaus joka on siis 871x468. Linkttämällä (upotuslinkki) lataa kuvan palstalle sen kokoisena kuin se on ja toisinaan oikein leveät kuvat tekee lukemisen hankalaksi koska myös teksti menee näytön ulkopuolelle jos ei scrollaa sivusuunnassa. Toi kuva näyttäis olevan kuiten 1024 pixeliä leveä silti?

Mutta muuten asia tekstiä
Avatar
eagle
Viestit: 9880
Liittynyt: 18.12.2003 22:42

Re: Tarinoita huorakadulta -ei kuitenkaan K-18

Viesti Kirjoittaja eagle »

Siinä on 1024 ja 600 kokoisia kuvia. Näkyy minulla ihan hyvin myös puhelimessa. Tosin taisin katsoa vain esikatseluna. Omat näytöt 1920 tarkkuudella. Jää ilmaakin.

Edit. Tarkistin ja hyvin mahtuu eikä tartte scrollata PC:llä eikä puhelimella.
Loikkari

Re: Tarinoita huorakadulta -ei kuitenkaan K-18

Viesti Kirjoittaja Loikkari »

No itselläni on PC:n näyttö asetuksilla 1366x768 joka on suositus tälle vehkeelle, näyttö on 15,6 tuumaa ja tuo 1024 pikseliä menee jo jonkun verran yli. Kuten jo aikaisemmin jossain kerroin niin puhelimen softa on "viisaampi" ja näyttää kuvat sarakkeisiin sopivina jos ei klikkaa niitä suuremmiksi. Jotakuta tuon verran menee yli kuin kuvasta voi nähdä, siis tuo 1024 , olisiko n 5 cm scrollausta? Tuohan nyt ei vielä ole pahakaan mutta joskus linkitetyt kuvat menee todella huolella yli.
Jykke78
Viestit: 1279
Liittynyt: 14.3.2013 12:55
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinoita huorakadulta -ei kuitenkaan K-18

Viesti Kirjoittaja Jykke78 »

Mulla on näytön asetuksena joka on myös suositus 1440 x 900 ja kuvat näkyvät hyvin ja reunoihin jää paljon tyhjääkin.
Loikkari

Re: Tarinoita huorakadulta -ei kuitenkaan K-18

Viesti Kirjoittaja Loikkari »

turhaa ensin, hoksasin vasta nyt että mulla olikin zoomaus 120% päällä joten ei ihme. :smt050 :oops:
Jykke78
Viestit: 1279
Liittynyt: 14.3.2013 12:55
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinoita huorakadulta -ei kuitenkaan K-18

Viesti Kirjoittaja Jykke78 »

Loikkari kirjoitti:turhaa ensin, hoksasin vasta nyt että mulla olikin zoomaus 120% päällä joten ei ihme. :smt050 :oops:
Hyvä, että homma ratkesi.
Avatar
eagle
Viestit: 9880
Liittynyt: 18.12.2003 22:42

Re: Tarinoita huorakadulta -ei kuitenkaan K-18

Viesti Kirjoittaja eagle »

Jykke78 kirjoitti:
Loikkari kirjoitti:turhaa ensin, hoksasin vasta nyt että mulla olikin zoomaus 120% päällä joten ei ihme. :smt050 :oops:
Hyvä, että homma ratkesi.
Muistan, että expatriumin kanssa oli joskus ongelmia, mutta sai näyttönsä päivitettyä. Itse olen siitä lähtien ottanut hänet vertailukohdaksi eli jos ei tule kommenttia, niin kuva kelpaa. Tämä ei missään tapauksessa loukkauksena, vaan ihan osoittamaan sen, että yritän pitää kuvat nk. järkevinä. Jatkossa lähden siitä, että jos on pieniä yksityiskohtia, niin 1024 ja jos tavallinen kuva, niin 660, minkä OneDrive tarjoaa ja Thanillekin opetin. Kuvituskuvalle vieläkin heikompi tarkkuus. Siis kuva, mikä näytetään, on 4K tarkkuudella.

Kiitin muuten eilen Thania, kun "pakotti" minut tutkimaan asiaa. Nyt saan itsekin paljon helpommin kuvia tänne, kun on OneDrive linkit (lue:upotukset) käytössä. Olen tuskaillut sen kanssa, kun ei ole linkityspaikkaa ja tuo ratkaisi ongelman. Oli muuten aika tuskalliset pari viikkoa, kun yritin vaikka mitä ja sitten Thanilta tuli vielä vaatimus, että vaimonkin lähettämät kuvat pitää saada mukaan. Yksi ratkaisu eli OneDrive, mitä en kuvitellut koskaan käyttäväni. On riittävän monta muuta pilveä ja niissä tuo ei ole mahdollista.

Kiitän Loikkariakin, koska tämä on hyvä esimerkki siitä, että kaikkien (myös minun) pitäisi katsoa peiliin (tai omaan koneeseen) ennenkuin alkaa kirjoittamaan. Itsellä alkaa alkuvuoden väsymys pikkuhiljaa hellittämään ja paluu normaaliin päivärytmiin alkaa.
Avatar
eagle
Viestit: 9880
Liittynyt: 18.12.2003 22:42

Re: Tarinoita huorakadulta -ei kuitenkaan K-18

Viesti Kirjoittaja eagle »

Tuolta edelliseltä stopilta jatkettiin Phu Failomiin, mikä nimi on useammalla tavalla kirjoitettu. Laitan vinkiksi tänä ensimmäisen kuvan eli tämä vie näköalapaikalle, missä yleensä on vuodenvaihteessa tulppaanit, joulukukat ja vastaavat. Aika moni ei tiedä tuosta mitään ja jää näkemättä.

Toinen paikka on paikallisten metsänvartijoiden (en selitä paremmin) tukikohdan takaa alkavan ruohokentän takana. Sieltä on vähintään yhtä hyvät näköalat ja Udon esimerkiksi näkyy hyvin. Paikalliset thait eivät tuosta tunnu mitään tietävän.

Kuva

Tässä näköalaa. Mielestäni tuo toinen mainitsemani paikka ja sitten kolmas, piilopolun takana oleva, ovat parempia.

Kuva

Tässä se osa alueesta, minne yli 80% kävijöistä juuttuu. Hieman kauempana on dinoista tehtyjä kopioita (ei liikkuvia) ja nuo kaksi mainitsemaani näköalapaikkaa.

Kuva

Tässä esimerkki joulun ajan kasveista.

Kuva
Avatar
eagle
Viestit: 9880
Liittynyt: 18.12.2003 22:42

Re: Tarinoita huorakadulta -ei kuitenkaan K-18

Viesti Kirjoittaja eagle »

Laitetaan nyt sellainen kommentti, että jos joku on jostain kumman syystä kiinnostunut enemmistä kuvista liittyen näihin tässä ketjussa oleviin kohteisiin, niin aika monessa on tullut käytyä yli kymmenen vuoden ajan eli kuvamateriaalia löytyy. Nämä ajan tasalla. Ainakin itseni osa kuvista saa pahalle mielelle, koska ihmisen kädenjälki näkyy liian selvästi. Luontoa tuhotaan säälimättä noin euron takia.
Avatar
eagle
Viestit: 9880
Liittynyt: 18.12.2003 22:42

Re: Tarinoita huorakadulta -ei kuitenkaan K-18

Viesti Kirjoittaja eagle »

Uusi kohde ja matkalla Thani luokse. Piti hieman kiertää...

Khan Chanot, mutta kirjoittavat toisesta suunnasta tuon Cum… menee taas härskiksi.


Tämä käytävän alussa piti sitten lakistakin luopua, vaikka siinä luki poliisi ja oli kaiken lisäksi kuninkaallisen helikopterin muistolakki. ostimme tullessa muutamia juttuja, mitä uhrataan temppelissä. Pysäyttivät tullessa ja olisivat halunneet takavarikoida. Pois heidän bisneksestään, mutta ei kiva juttu. Lopettivat, kun otin lätkän esille.
Kuva

On tuolla tullut käytyä ennen tätä suurta huumaakin, joten niitäkin kuvia on tallessa. Aika lähellä tuli muutama yö metsätemppelissä vietettyä. Paljon on muuttunut ja jotenkin hieman karsastin kaikkea ohjaamista, mutta toisaalta se on järjestyksen ylläpitämiseksi kai tarpeen.

Kuva

Tässä rukoillaan yhtä suurimmat juuret omaavaa puuta, mikä luota löydetyt numerot tuovat lottovoiton. Pitää vain tulkita oikein...

Kuva

Pyhä tai ainakin pyhän alueen orava.

Kuva

Tässä on alueen kuuluisa lähde. Oli jossain vaiheessa lähes tukossa, mutta nyt taas toimii. On jopa tuon pääaltaan vieressä pikkuallas... Aikoinaan join tuota pääaltaan vettä, kun kerrottiin olevan hyvää eikä tuo mitään harmia, vaan ainoastaan kaikkea hyvää. Nyt sitten asun Thaimaassa. Kai se on sitten sitä kaikkea hyvää. Tuo nykyinen sivuallas on aika puhtaan näöistä ja kaikki eivät sitä juo, vaikka teeskentelevätkin. Step of the faith tai sinnepäin. Pitää uskaltaa heittäytyä. En kai muuten täällä edes kirjoittaisi.

Kuva

Tuohon alun epäkohtaan liittyen positiivinen tavallaan juttu. Saimme oman katospaikan ja paikalliset vapaaehtoiset tulivat heti tutkimaan saapumistamme. Tervehdin ja mielenkiinto katosi. Menivät sitten seuraavan kohteen luokse. Meillä on vaimon kanssa pientä erimielisyyttä pitäisikö auton sivussa olla kunnon poliisitunnukset, kun nyt on vain takana ja edessä... :smt004

Eikä niillä väliä, kun keskukseen ilmoitettu auto. Itse tosin ottaisin vilkut ja sireenitkin ja ihan siksi, että olisi pirun paljon turvallisempaa ajaa jästipäitten saattueessa. Raportoin tuosta asemamme päällikölle välittömästi. Saattueajo pitää suorittaa protokollan mukaan eikä soveltaen. No joo, asiatonta kommenttia.

Kuva

Seuraavaksi tulossa Thanin koirat ja kanat, kun muita kuvia sieltä en viitsi laittaa... tosiaan tämä matka Thanin luona vierailua varten. Täytetään Immigrationin uudet vaatimukset tällä tavalla.
Avatar
eagle
Viestit: 9880
Liittynyt: 18.12.2003 22:42

Re: Tarinoita huorakadulta -ei kuitenkaan K-18

Viesti Kirjoittaja eagle »

Synttäreiden jälkitunnelmissa pitänee luvata, että pidän tätä ketjua yllä. Tuli ilahdutettua Immigrationin porukkaa ja otettua re-entry passiin. Pitänee kai ajan kanssa kertoa koko tapahtuma, mutta yksi syy, että vittuilivat minulle joka vuosi ikivanhasta TM6 lomakkeesta. kerroin, että on pakko käydä Myanmarissa velvollisuuksia hoitamassa ja olivat tyytyväisiä.

Kai tuosta jotain kuttua saa aikaiseksi...
Avatar
eagle
Viestit: 9880
Liittynyt: 18.12.2003 22:42

Re: Tarinoita huorakadulta -ei kuitenkaan K-18

Viesti Kirjoittaja eagle »

Tässä thaimaalaisen autokortin koerata. Numerolla yksi on stop and go testi eli tuohon jalkakäytävän reunalle pitää ajaa noin 20 cm etäisyydelle ja molemmat pyörät samalla tasolla sekä auton etuosa pysäytysviivalla.

Vieressä kakkosrata ja on vaikeampi pickupilla kuin Micralla. Eikä tasoitusta anneta. Ajetaan keppien välistä ja sitten peruutetaan takaisin.

Takimmainen eli pujottelurata on mopoille. Olisi ollut kiva kokeilla autolla. Oikealla takana on "lankku" ja sitä pitkin pitäisi pystyä ajamaan. Yksi falle veti 30-40 kertaa pudoten koko ajan ja sen jälkeen saatiin lopulta kiinni, kun ei nähnyt eikä kuullut mitään, vaan ajoi ympyrää. Onneksi ei saanut korttia.

Tuolla taustalla on mäkilähtötesti, mutta automaattivaihteisella sitä ei tarvitse tehdä... :shock:

Kuva

Alla taskuparkkipiste ja pickupilla on pidennetty rata. Jos ei ole pickup, niin aivan sama onko mopoauto vaiko jenkkilaiva pituuden suhteen. Taskuparkin kaikki tietävät. Pitää mennä max 7 kertaa vaihdekeppiin koskien. Tuota opeteltiin eniten ja tyttö osasi sen ihan ok harjoituksissa, mutta tositilanteessa aivot jäivät kotiin eikä ekasta kerrasta tullut mitään. Toisella kertaa sentään oli järkevämpää toimintaa, mutta edelleen hirveä jännitys päällä. Kolmannella kerralla teki kolme täydellistä taskuparkkia, mutta keskeytti jättäen vain renkaat suoristamatta (olisi ollut hyväksytty). Ajoi takaisin alkuun ja yritti uudelleen kaksi kertaa, kolmannella kerralla sitten tuli ok ja suoristi renkaat. Sai luvan jatkaa hyväksytyn parkin jälkeen ja kaatoi kepin, kun koskenut kuusi kertaa vaihdekeppiin eikä ollut varaa ottaa taakse. Tosielämässähän saa niin tehdä. Lähti suoraan ilman tilaa kääntymään. Tutkinnon vastaanottajan kanssa juteltiin aika paljon ja oli samaa mieltä, että osaa todella hyvin pysäköidä, mutta ne aivot... neljännellä kerralla ohjeistin, että saa ajaa hieman heikomminkin eli ei tarvitse täydellistä suoritusta tehdä. Ajoi sitten enemmän vinossa ruutuun ja suoristi sisään sekä peruutti keskelle. Lähti sitten luvan saatuaan nätisti ruudusta.

Tuli useampi kymmenen kokelasta seurattua ja tyttö oli sieltä parhaasta päästä, jos ei paras. Ei ainakaan ollut poikittain ruudussa. :lol: Ekan päivän falle kyllä oli kaikille paikallaolijoille parasta viihdettä. Arveltiin sitä, että pääseekö koskaan yli puolta metriä lankkua ja kummalle puolelle putoaa. Pääsi muuten kerran yli metrin.

Kuva

Nuo testit mittaavat vain sitä, että pystyy poistumaan ajettuaan umpikujaan kykenemättä u-käännökseen, pysähtymään kaupungissa ja siten ei aiheuta liikennekaaosta ja näkeehän siinä hieman osaako kääntää rattia. Aika moni oli paikalla ilman minkäänlaista harjoittelua. Meillä tilanne alkoi, että tyttö kysyi saako autoa lainaksi. Minä, että olisi hyvä ajaa hieman ennen kuin menee oudolla autolla kokeeseen. Harjoiteltiin sitten noita kuvioita, kun ei ollut opetellut aikaisemmin, vaikka yksi tuttu olikin ajamaan opettanut. :shock: Itsellä sentään ollut opetusluvat ja tutkinnon vastaanotto-oikeus Suomessa.

Mielenkiintoisin yksityiskohta, että vihreällä vilkkuvalolla pitää pysähtyä ja matkaa saa jatkaa vasta punaisen valon syttyessä. Ihan oikeasti.

Ps. Testitapahtumaa ei muuten saa kuvata. Tutkinnon vastaanottajan sana on siis ratkaiseva eikä voi näyttää poikkeavaa kuvamateriaalia.
Avatar
patila
Majatalon isäntä
Viestit: 28449
Liittynyt: 23.12.2003 1:36
Paikkakunta: Soi Yume, Pattaya

Re: Tarinoita huorakadulta -ei kuitenkaan K-18

Viesti Kirjoittaja patila »

Aikoinaan oli ajokorttia hankkimassa Chonburin liikennetoimistolla ja siinä odotusaikana seurailin tuota taskuparkkeeraus koetta reilun tunnin verran, ehkäpä vajaat parikymmentä kävi kokeilemassa ja yhdelle noista olisin kortin myöntänyt jos olisin ollut ajokortti inssi.

Kauhean näköistä touhua eikä isolla osalla kokeessa olleista ollut peruutuksesta parkkiin mitään aavistusta, suurin osa oli poikittain tuossa ruudussa useamman minuutin veivaamisen jälkeen.
Varaukset https://www.majatalo.info/huoneet/
tai Puh. 08 6303 4870
Avatar
eagle
Viestit: 9880
Liittynyt: 18.12.2003 22:42

Re: Tarinoita huorakadulta -ei kuitenkaan K-18

Viesti Kirjoittaja eagle »

patila kirjoitti:Aikoinaan oli ajokorttia hankkimassa Chonburin liikennetoimistolla ja siinä odotusaikana seurailin tuota taskuparkkeeraus koetta reilun tunnin verran, ehkäpä vajaat parikymmentä kävi kokeilemassa ja yhdelle noista olisin kortin myöntänyt jos olisin ollut ajokortti inssi.

Kauhean näköistä touhua eikä isolla osalla kokeessa olleista ollut peruutuksesta parkkiin mitään aavistusta, suurin osa oli poikittain tuossa ruudussa useamman minuutin veivaamisen jälkeen.
Tyttö selvisi parhaiten tuosta kujasta. Painotin, että ajaa sisälle keskellä ja jos menee hyvin läpi, niin ei koske ohjauspyörään kääntäen. Samoin peilien merkityksen. Oppi, että päätä kääntämällä kädet usein kääntävät ohjauspyörää ja alkoi luottamaan peileihin. Siellä aika moni reputti, kun lähti peruuttamaan päätä kääntämällä ja samalla ohjauspyörä kääntyi. Sitä ei pysty korjaamaan, jos on yhtään mennyt taaksepäin -ainakaan ajokoetta tekevä.

Tuota taskuparkkia varten on hyviä thainkielisiä videoita, mutta ei niitä kai kukaan katso. Tavallaan se, että mennään kokeilemaan onnea... tosin se ulkomaalainen ei ollut tainnut mopolla ajaa ennen ajokoetta ollenkaan. Tuo ajoympyräkoekin meni enemmän jaloilla kuin moottorilla. Ei siis voi pelkästään thaimaalaisia haukkua huonosta ajotaidosta.

Thaimaalainen koe on siitä huono, että siitä voi päästä läpi huonollakin ajotaidolla. Tyttö selvitti tuon stop and go osuuden, mutta en oikein silti korttia olisi antanut. Taskuparkin osaa, mutta ei silti kokonaissuoritus vakuuttanut. Suomessa kun ajetaan kunnon koe, niin inssi voi hylätä jonkin satunnaisen virheen takia -toisaalta olla huomioimatta, jos suoritus hyvä.

Tosiaan ei voi hylätä fiilistuntumalla, että kokelas ei osaa, jos suorittaa kokeen hyväksytysti. Suomessa voi periaatteessa.

Omalla kohdalla tuli huomautus, mutta perään toteamus, että jos olisin väistänyt oikealta tulevaa, emme keskustelisi ajokokeen tuloksesta. Sen verran lujaa vasemmalta tuleva rekka oli tullut. Olisi kuulemma itsekin ajanut samalla tavalla ja olinhan ollut risteysalueella ennen oikealta tulevaa.
Avatar
eagle
Viestit: 9880
Liittynyt: 18.12.2003 22:42

Re: Tarinoita huorakadulta -ei kuitenkaan K-18

Viesti Kirjoittaja eagle »

Jatketaan kuttua eli puuroa...

Tuli hommattua niille perheenjäsenille, jotka eivät ASEAN sopimuksen mukaan päässeet ilman, viisumit. Eli eVisa ja jatkossa näkee toimiiko. Olin katsellut kauhukertomuksia hakemisen vaikeudesta ja kestosta, mutta oli myös päivässä saatuja viisumeita eikä ongelmia kuvien kanssa.

Kävin ottamassa kuvat vaimon suosittelemassa paikassa ja maksoin lähes kaksinkertaisen hinnan ja sain huonot kuvat. Aseman lähellä oleva kuvaamo olisi ollut halvempi, mutta odotusaika pari tuntia. Ja Centralissa suunnilleen sama.

Sain kuitenkin ladattua kuvat sovelluksen ja näyttivät ihan samalta kuin poliisin ID-kortti eli surkeilta. Kelpasivat. Hieman yli 4 tuntia ja viisumi oli myönnetty. Kunhan nyt sitten toimii kentälläkin. Kun ei voi muita suhteita käyttää kuin Myanmarin hallituksen virallista tulkkia. Oli kyllä hieman, että mitä ihmettä sinne menet ja toivotti mielenkiintoista matkaa.

Odotan mielenkiinnolla matkaa, koska matkaohjelma on samanlainen kuin olen itse tehnyt ja omani toimi. Näe "Lontoo puolessa päivässä". Tässä hieman enemmän aika, mutta yksi kivi jää väliin. Tosin sen olisin vain minä päässyt katsomaan läheltä, kun naisilta kielletty.

Vaimo lähtee joidenkin pyhimysten tai vastaavien perään ja kyllähän noitakin kuvaa. Oma juttu on Naresuanin historia ja noiden paikkojen liittyminen hänen elämäänsä. Viime hetken säätö ja ei sitä kuuluisan laukauksen jokea/paikkaa nähdä. :twisted: Olisi voinut jonkin patsaan jättää välin. Onhan se totta, että voi lähteä joskus matkalle ihan vain uuteen tutustumaan.

Tämä varoituksena, että ketjussa voi tulla aika paljon erilaisia patsaita ja temppeleitä, mutta ovat nekin kai tavallaan kiinnostavia. Kai siinä on mahdollisuus vaikka mihin, kun en kaikesta totutusta luovu ja puolet "taisteluvyöstä" lähtee mukaan...

Sitä ennen Border Patrol, kenties hieman kalastusta ja Nong Khai poliisin silmin tai sitten jotain aivan muuta.
Avatar
eagle
Viestit: 9880
Liittynyt: 18.12.2003 22:42

Re: Tarinoita huorakadulta -ei kuitenkaan K-18

Viesti Kirjoittaja eagle »

Tässä hieman paperia tuonne Myanmariin menosta ja paluusta. Puuttuu muutama Immigration juttu ja lentoliput Myanmariin sekä majoitus siellä ja... lisäksi tuli pakko hotellin vaihto. Aikaisempi oli jo maksettu ja kärsitty, mutta vaikka on alle 9 km kentältä, matka kentälle on 12-30 km ja 25 minuutin sijasta voi mennä 2 tuntia, kun tekevät jotain ilmarataa. Vanha teki siis emämokan omaan kokemukseen perustuen. Laskin nopeasti taksihinnan edestakaiselle matkalle ja antoi tulokseksi lähes ilmaisen hotelliyön 340 metriä terminaalista eikä ole linnuntietä. Seuraava vitutuksen kohde oli varauksen jälkeen tullut ilmoitus, ettei lapsia hyväksytä ja kun tuo tyttö on 14v, niin... soitto majapaikkaan ja vastaus, että ei mitään ongelmaa. Tuo on vain siksi, että ei ole mahdollisuutta omaan vuoteeseen lapselle.

Kuva

Tuo oli todella emämunaus, koska läheiseltä Central Plazan edestä hotellille taksimatka oli 2.4 km ja päinvastoin 11 km. No, nyt joko kävellään 340 m matka kentälle putkea lähes kokonaan tai sitten otetaan taksi 6.4 km matkalle ...kele me kävellään, vaikka henki menisi.

Tänä vuodatus osittain siksi, että se vanha hyväksi koettu tapa tai kokemus ei kenties tänä vuonna tai tällä hetkellä toimi. Joku Bangkokissa asuva voisi päivittää, mutta mielestäni pitkittäisliikenne ei kärsi samalla tavalla kuin poikittainen. Kentältä keskustaan ja takaisin pääsee alle puolessa tunnissa aina, mutta tosiaan poikittain voi mennä lyhyempään matkaan kolminkertainen aika.

Ps. Kiusaus oli kova, kun pari Highway Patrolin tuttua oli yhteydessä, kysyä pientä apua. Tuo huulena, koska tuossa sumpussa ihan sama kuka auttaisi, jos ei ole helikopteria. Nyt on myöhäistä kysyä, kun on majoitus liian lähellä.

PsPs. Tuli tehtyä ihan piruuttaan tuo TM30 kahdelle henkilölle, kun on ollut tapana ottaa siitä se alaosa ja niitata fallen passiin. Meitä on nyt poikani kanssa kaksi falle ja vain yksi alaosa ...kele. Se TM30 on kiinteistön haltijan tehtävä eikä sillä ole tekemistä fallen kanssa. Näkyy koneelta, jos on tehty. TM28 on fallen juttu ja siitä sakot, jos ei ole tehty. Ilahdutamme siis perheen voimin Immigrationia palatessamme. :lol: :lol: :lol: No, tuleepa se elämän ensimmäinen ihan oikea TM30 ja TM28 tehtyä. Kiva työllistää ihmisiä... 8) Ihan oikeasti: Nuo on siis pakko tehdä ja suosittelen ehdottomasti niitä tehtäväksi. Kannattaa ottaa minun kokemukseni sillä, että ilmoitan paikalliselle poliisille, että poistun kaupungista ja myös kaikille oleskelupaikkakunnan poliiseille, että olen paikkakunnalla. Täytän siis nuo vaatimukset sitä kautta. Sitä paitsi poliisi kyllä tietää, missä liikun.
Avatar
eagle
Viestit: 9880
Liittynyt: 18.12.2003 22:42

Re: Tarinoita huorakadulta -ei kuitenkaan K-18

Viesti Kirjoittaja eagle »

Nyt sitten odotellaan seuraavaan koneeseen nousua. Todella positiivinen paikka odotella eli kuvan klongin vierellä älyttömän kapean kujan päässä oleva talo, missä meillä pari huonetta. Kentälle joutuu kävelemään sen 5-10 Min. Lapsia majoittavat, mutta pitää ottaa aikuisen paikka.

Ensimmäinen liskokin jo bongattu.

Ostin Myanmarin turistisimmin 399thb 4GB 4G yhteyttä. Telenor verkkoon. Dtac normaalisimmiin nettiroaming 870 thb plus verot ja 3 GB. Hieman kalliimpi olisi Yangonissa vastaava. Ilman paketteja paljon kalliimpi. Giga 1500 thb.

Oltiin muuten tämän kujan päätä vastapuolella olevan temppelin edessä 16 vuotta sitten vihkimisemme jälkeen odottamassa Udoniin menoa.

Tuossa keskikuvan kujan vieressä muuten uiskentelee kalojakin.
Liitteet
IMG_20190314_3494.jpg
IMG_20190314_23380.jpg
IMG_20190314_6226.jpg
Vastaa Viestiin