Skootterin vuokraaminen

Kuinka selviytyä ensimmäisestä retkestä Thaimaahan ja myös sen jälkeisestä elämästä Suomessa? Vastauksia kysymyksiin, vinkkejä, tapaetikettiä sekä mukavaa jutustelua. Tätä aluetta voivat lukea kaikki, kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Tilac, Modet

Vastaa Viestiin
Avatar
der Bomber
Viestit: 14820
Liittynyt: 4.7.2008 22:03

Re: Skootterin vuokraaminen

Viesti Kirjoittaja der Bomber »

khaosaming kirjoitti:
Peku kirjoitti:Mikä idea siinä on kun Autoliitto myöntää vain vuoden mittaisia kv.ajokortteja Thaimaahan? Mielestäni silkkaa rahastusta johon ei muita perusteluja ole olemassakaan.
-----------------------
Voithan pyytää kolmen vuoden kortin, joka ei kuitenkaan ole käypä Thaimaassa. Toivoa sopii, että thai-poliisit eivät tiedä Thaimaan ratifioimasta korttimallista. Kansainvälisen kortin on tarkoitus olla tilapaiskäytössä. Jos tarvitset pysyvää, hanki paikallinen ajokortti.
Tuossa ylhäällä mainittiin, että Thaimaassa kansainvälinen kortti on voimassa vain vuoden kerrallaan. Itsellä osoite on Saksassa ja myös sieltä tuon kortin hain tänään. Päättymispäivä kortilla on 21.11.13, eli automaattisesti myöntävät kortin seuraaviksi kolmeksi vuodeksi. Mistä ihmeestä ihmiset voi tietää jokaisen maan erikoiset säädökset kortin voimassaolon eroavaisuuksista? Voi tulla ikäviä yllätyksiä monelle Sakemannille, jotka olettavat kortin todella olevan validi seuraavat kolme vuotta Thaimaassa?
Avatar
MrTravkin
"Riisikeppimode"
Viestit: 9911
Liittynyt: 14.4.2004 15:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Skootterin vuokraaminen

Viesti Kirjoittaja MrTravkin »

Ainakin Autoliiton hakukaavakkeessa kysytään "Mihin maihin matkustatte" ja tuon mukaan asiakaspalvelija tarkistaa minkälainen kortti ko maassa/maissa on voimassa. Joka kerta kun olen kaavakkeen asiakaspalvelijalle antanut niin on todennut että Thaimaassa käy vain vuoden kortti ja tilannut sellaisen. Tällä viikolla minunkin pitää taas laittaa uusi vuoden kortti hakuun jotta ehtii ennen reissua.
Cruisse

Re: Skootterin vuokraaminen

Viesti Kirjoittaja Cruisse »

Minä olin just viikko sitten Pattayalla ja jouduin korttiratsiaan. Mulla on Suomalainen normaali ajokortti joka on se luottokortin kokoinen ja punainen. Korttini oikeuttaa ajamaan kaikkia kulkuvälineitä paitsi bussia. Ratsiassa ei ollut mitään ongelmia ja matkaa jatkettiin näytön jälkeen.
Tiedä sitten miksi täälläkin sanotaan että Suomalainen kortti ei käy Thaimaassa.......mun kortti kävi ainakin.....vai oliko hyvä päivä?
Avatar
der Bomber
Viestit: 14820
Liittynyt: 4.7.2008 22:03

Re: Skootterin vuokraaminen

Viesti Kirjoittaja der Bomber »

MrTravkin kirjoitti:Ainakin Autoliiton hakukaavakkeessa kysytään "Mihin maihin matkustatte" ja tuon mukaan asiakaspalvelija tarkistaa minkälainen kortti ko maassa/maissa on voimassa. Joka kerta kun olen kaavakkeen asiakaspalvelijalle antanut niin on todennut että Thaimaassa käy vain vuoden kortti ja tilannut sellaisen. Tällä viikolla minunkin pitää taas laittaa uusi vuoden kortti hakuun jotta ehtii ennen reissua.
Tuolla toimistolla ei ollut mitään kaavaketta(onneksi kun en sitä olisi osannut täyttää :D ), eikä kysytty minne olin matkalla, enkä tajunnut sitä edes mainita. Menin vaan kuvan, ajokortin ja passin kanssa tiskille ja sanoin huonolla saksalla: Internationaler Führerschein, bitte. Ja tollasen kolmen vuoden pahvin lykkäsivät kouraa.
Cruisse kirjoitti:Minä olin just viikko sitten Pattayalla ja jouduin korttiratsiaan. Mulla on Suomalainen normaali ajokortti joka on se luottokortin kokoinen ja punainen. Korttini oikeuttaa ajamaan kaikkia kulkuvälineitä paitsi bussia. Ratsiassa ei ollut mitään ongelmia ja matkaa jatkettiin näytön jälkeen.
Tiedä sitten miksi täälläkin sanotaan että Suomalainen kortti ei käy Thaimaassa.......mun kortti kävi ainakin.....vai oliko hyvä päivä?
Minä olen ollut skootterilla ratsiassa ainakin kymmenen kertaa ja aina on EU-kortti käynyt. Mutta parempi tuo kansainvälinen on olla mukana, jos vaikka joutuu onnettomuuteen. Silloin ei enää EU-kortti taida olla minkään arvoinen.
Viimeksi muokannut der Bomber, 23.11.2010 15:33. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Lasse
Pohjois-Thaimaan ajajat
Viestit: 33651
Liittynyt: 15.12.2003 11:22
Paikkakunta: Naantali / Khon Kaen
Viesti:

Re: Skootterin vuokraaminen

Viesti Kirjoittaja Lasse »

Cruisse kirjoitti: Tiedä sitten miksi täälläkin sanotaan että Suomalainen kortti ei käy Thaimaassa.......mun kortti kävi ainakin.....vai oliko hyvä päivä?
Onhan se todettu täällä moneen kertaan että noista ratsioista pääsee läpi Suomalaisella lämyskällä mutta odotas kun ajat jonkun Thaimaalaisen hengiltä tai olet osallisena liikenneonnettomuudessa josta vastapuolelta löytyy voimassa oleva ajokortti ja sinulta ei. En lähtisi riskeeraamaan Thaimaan liikenteeseen ilman voimassa olevaa ajokorttia.
FACEBOOK RYHMIÄ --> Pohjois-Thaimaan ajajat, Khon Kaenin seudun Suomalaiset.
Avatar
juzziko
Viestit: 160
Liittynyt: 14.11.2006 17:46
Paikkakunta: Pohjois Thaimaa

Re: Skootterin vuokraaminen

Viesti Kirjoittaja juzziko »

Cruisse kirjoitti: Tiedä sitten miksi täälläkin sanotaan että Suomalainen kortti ei käy Thaimaassa.......mun kortti kävi ainakin.....vai oliko hyvä päivä?
Se voi hyvinkin käydä ratsioissa mutta entäpä jos ajat kolarin missä joku sattuu kuolemaan, saattaa hyvinkin olla ettei tuo suomikortti enään riitä :?:
Silloin tarvitaan paksua lompakkoa :!:
Avatar
Peku
Viestit: 9620
Liittynyt: 19.12.2003 17:28
Paikkakunta: Ylämummola

Re: Skootterin vuokraaminen

Viesti Kirjoittaja Peku »

Niin ihmeellistä kuin se onkin, Thaimaassa on ajotaidoton jollei ole vuoden 1949 Geneven sopimukseen perustuvaa kans.väl.ajokorttia =D> Ehkä olisi aika neuvotella uudelleen ja päivittää tuo sopimus. Liikenne on kaikinpuolin muuttunut noista ajoista :idea:
Avatar
patila
Majatalon isäntä
Viestit: 28449
Liittynyt: 23.12.2003 1:36
Paikkakunta: Soi Yume, Pattaya

Re: Skootterin vuokraaminen

Viesti Kirjoittaja patila »

juzziko kirjoitti:
Cruisse kirjoitti: Tiedä sitten miksi täälläkin sanotaan että Suomalainen kortti ei käy Thaimaassa.......mun kortti kävi ainakin.....vai oliko hyvä päivä?
Se voi hyvinkin käydä ratsioissa mutta entäpä jos ajat kolarin missä joku sattuu kuolemaan, saattaa hyvinkin olla ettei tuo suomikortti enään riitä :?:
Silloin tarvitaan paksua lompakkoa :!:
Eikä se aina käy edes ratsiassa :wink: ,tuo on ihan poliisista kiinni, itsekin olen aikoinaan maksanut kortitta ajosta sakot kun oli vain tuo eu kortti.
Varaukset https://www.majatalo.info/huoneet/
tai Puh. 08 6303 4870
PTM84
Viestit: 36
Liittynyt: 26.10.2009 22:17

Re: Skootterin vuokraaminen

Viesti Kirjoittaja PTM84 »

No nyt on tullut oltua täällä thaimaassa pari kuukautta ja joka paikassa jossa ollaan oltu, on kaverin kanssa vuokrattu skootterit ja ei todellakaan joo missään mitään ajokortteja kysytä. Mulla kyllä löytyy myös tuo kansainvälinen kortti joka makso vaan vajaa 30€ ja on vuoden voimassa. Ehkä olisi voinut jättää ottamattakin sen mutta toisaalta ehkä sitä sitten tarvii jos sattuu tapahtumaan joku kolari (jota ei toivottavasti tapahdu).

Kahdet sakot ollaan saatu ja molemmat johtunut kypärättä ajamisesta. Yhdet Koh Phanganilla (200baht) ja yhdet Phuketissa (300 baht). Phuketissa meiltä kysyttiin myös ajokortteja ja kaverilla kun ei ole mitään kortteja niin rupesi uhkailemaan 2 000bahtin sakoilla, mutta kun sitten ajeltiin poliisiasemalle sakkoja maksamaan, niin sakko olikin vain tuo 300 bahtia mikä minullakin... =)

Ja vaan vihjeenä sitten, että noista skoottereiden hinnoista kannattaa sitten tinkiä tai ainakin yrittää. Meillä halvimmat skootterit on ollut Phanganilla jossa maksettiin 100baht/pv ja alla oli uudet Honda Clickit ja kalleimmat ollut Chiang Maissa jossa hinta oli 180bahtia (sisältyi kylläkin myös vakuutus) ja esim nyt hua hinissä maksellaan 150 bahtia skoottereista joilla ajeltu 100km ja omistaja tyytyväisenä vielä esitteli kauppakirjojakin, että kuinka uudet ovat =))

Onnea liikenteeseen ;))

ps: meille kaikki liikenne tuntuu nyt niin helpolta tuon Chiang Main ihmispaljouden jälkeen..
coemar
Viestit: 1141
Liittynyt: 2.4.2010 9:40

Re: Skootterin vuokraaminen

Viesti Kirjoittaja coemar »

ja ei todellakaan joo missään mitään ajokortteja kysytä.

Phuketissa meiltä kysyttiin myös ajokortteja ja kaverilla kun ei ole mitään kortteja niin rupesi uhkailemaan 2 000bahtin sakoilla, mutta kun sitten ajeltiin poliisiasemalle sakkoja maksamaan, niin sakko olikin vain tuo 300 bahtia mikä minullakin... =)

ehkä olen hieman hidasälyinen kun minusta tuntuu että tuossa yo. tekstissä on jonkinasteinen sisäinen ristiriita.

faktaa on se että pattayalla khao noin ja rautatien risteyksessä on lähes päivittäin ratsia jossa NIMENOMAAN tsekataan papereita.
samaa tapahtunee soi siam countryn ja junaradan risteyksessä,
sieltä ajelen itse harvemmin,mutta kerran olimme siinäkin ratsattavana.
ja yksi kaiffa sai sakot,ajokortitta ajamisesta.

sitä käykö esim.Mustanaamioklupikortti ajokortista en tiedä,
sillä omistan thaiajokortin.
olen itse todistanut tapausta jossa HKL:n 80-luvun kuvallinen vuosikortti kävi ajokortista.
tapahtumasta on tosin jo useita vuosia.

täts it.
ei mar,kyl mar - Coemar....
coemar
Viestit: 1141
Liittynyt: 2.4.2010 9:40

Re: Skootterin vuokraaminen

Viesti Kirjoittaja coemar »

tänään kello 13,soi siam country-junarata risteys,
sheriffit ruskeissaan,
ajokoltti,sööl....
ooookei.

täts it.
ei mar,kyl mar - Coemar....
Doggystyle Bar
Viestit: 1411
Liittynyt: 30.4.2005 15:53
Paikkakunta: Pattaya

Re: Skootterin vuokraaminen

Viesti Kirjoittaja Doggystyle Bar »

Lasse kirjoitti:
Cruisse kirjoitti: Tiedä sitten miksi täälläkin sanotaan että Suomalainen kortti ei käy Thaimaassa.......mun kortti kävi ainakin.....vai oliko hyvä päivä?
Onhan se todettu täällä moneen kertaan että noista ratsioista pääsee läpi Suomalaisella lämyskällä mutta odotas kun ajat jonkun Thaimaalaisen hengiltä tai olet osallisena liikenneonnettomuudessa josta vastapuolelta löytyy voimassa oleva ajokortti ja sinulta ei. En lähtisi riskeeraamaan Thaimaan liikenteeseen ilman voimassa olevaa ajokorttia.
Ei se aina ihan noinkaan mene. Kyllahan monesti fallen syyksi laitetaan, mutta kylla taallakin usein se thaikku on maksajana vaikka thaikulla olisi kortti ja fallella thai ajokorttia ei. Yleensa se maksaa jonka on syy, jossain tapauksissa falle maksaa oli syy kenen tahansa ja oli korttia tai ei. Useampi tuttu on kolari tilanteessa saanut korvauksia thaikuilta vaikkei heilla thai ajokorttia ole ollut, myos moni tuttu on maksajaksi joutunut vaikkei syylinen ole ollut ja thai ajokortti loytynyt. Tottakai silti suosittelen thai ajokortin hankkimaan mikali taalla haluaa moottorikulkuneuvoja ajella, ei siita kortista ainakaan mitaan haitta ole.
Niin ja pahemmat seuraukset tulee kylla luultavasti jos fallen ajat kuoliaaksi kuin thaikun, ellei kyseinen thaikku satu olemaan jollain lailla vaikutusvaltainen henkilo. Thaikun kuoliaaksi ajamisesta saattaa selvita rahalla ilman linna tuomiota, mutta ajapa fallen paalle niin linnaa lahes 100% varmasti, parempi tietty on, etta ajellaan rauhassa eika ajella kenekaan paalle.
DOGGYSTYLE BAR - Made In Thailand Beer Bar Group 2nd Road,Pattaya
hkitk
Totally Lost
Viestit: 347
Liittynyt: 8.1.2010 21:15

Re: Skootterin vuokraaminen

Viesti Kirjoittaja hkitk »

Uskaltaako joku antaa tyhjentävän vastauksen siihen, että pärjääkö ilman tuota kv korttia?
Autoliitto tarvitsee viikon käsittelyajan ja siihen päälle omat vaikeudet papereiden toimittamiseen.
Avatar
khaosaming
Viestit: 2590
Liittynyt: 4.1.2005 7:39
Paikkakunta: TRE-Trat

Re: Skootterin vuokraaminen

Viesti Kirjoittaja khaosaming »

hkitk kirjoitti:Uskaltaako joku antaa tyhjentävän vastauksen siihen, että pärjääkö ilman tuota kv korttia?
------------------------------------
Lähtisitkö matkaan ilman matkavakuutusta? Ilman kansallisen ajokortin käännöstä, kansainvälistä ajokorttia, syyllistyt laittomaan ajoon. Kuten yleensä Thaimaassa, myös liikennepoliisi on lahjottavissa. Jos ajat turistikohteessa, kuten Pattajalla, etkä lähde seikkailemaan highwaylle, on hyvinkin mahdollista selvitä ilman ongelmia. Isolle maantielle en lähtisi ilman kv-korttia, sillä usein viimeistään checkpointeissa amphoiden tai maakuntien rajoilla on ratsioita, joissa kysytään papereita. Viimeistään seuraavaa matkaa varten kannattaa jo hyvissä ajoin ryhtyä hankkimaan kv-korttia, jotta ei tule kiireessä syyllistyttyä laittomuuksiin.
เกิดมาเห่า
Avatar
der Bomber
Viestit: 14820
Liittynyt: 4.7.2008 22:03

Re: Skootterin vuokraaminen

Viesti Kirjoittaja der Bomber »

hkitk kirjoitti:Uskaltaako joku antaa tyhjentävän vastauksen siihen, että pärjääkö ilman tuota kv korttia?
Autoliitto tarvitsee viikon käsittelyajan ja siihen päälle omat vaikeudet papereiden toimittamiseen.
Väittäisin, että pärjää aina onnettomuuteen asti. Sitten voikin olla todellisessa kusessa ilman tuota korttia. Itse olen viitenä reissuna ajellut aina ilman kv-korttia, ihan siitä syystä, etten ole moiseen tarvetta edes tiennyt. Nyt kun olen viime kuukausina tätä palstaa kahlannut läpi ja saanut paljon uutta infoa, niin enää en lähtisi itse ajelemaan ilman korttia.

Perustan tuon väitteen siihen, että noina edellisinä reissuina, olen liikennepoliisin kanssa ollut tekemisessä jotakuinkin 15 kertaa. Reilut kymmenen kertaa ajokorttiratsiassa ja aina on EU-kortti kelvannut. Pari kertaa olen ollut puhallusratsiassa ja niilläkin kerroilla Eu-kortti on käynyt. Kerran epähuomiossa ajoin ilman kypärää, olin juuri lähtenyt lehtikioskilta ja kun huivi päässä kiristi kuten kypärä, niin en huomannut ajavani ilman sitä. Tietysti ajoin kypäräratsiaan ja sattumoisin ajokorttikin oli sillä kertaa unohtunut hotellille. Kortitta ajosta en saanut edes sakkoa, mutta skootteri meni takavarikkoon ja 300 Baht sakkoa kypärättä ajosta. Mopon sain takaisin kun kävin maksamassa laitoksella sakot, samalla reissulla hain hotellilta ajokortin, joka ei enää kiinnostanut poliisia alkuunkaan.

Uskoisin, että noissa ratsioissa lähes aina kelpaa EU-kortti. Jos ei kelpaa, niin ei se sakko mikään mahdottoman iso ole maksaa. Siitä en mene vannomaan, ottavatko myös noissa tapauksissa mopon takavarikkoon, ja miten sen mahtaa ilman korttia takaisin saada? Varmaan pitää vuokrafirmasta jonkun käskeä hakemaan? Myös noissa turistipaikoissa poliisit tuntuvat pitävät ratsioita aina samoissa paikoissa, joten kun ne oppii tuntemaan ja välttämään, niin ei tarvitse korttia vilautella.

Silti en kyllä rohkaise ajamaan ilman korttia, ihan jo tuon onnettomuusriskin takia.

Edit: Kerran muuten yhdessä noista korttiratsioista olin esittänyt oman EU-korttini ja olin juuri lähdössä jatkamaan matkaa. Samassa ratsiassa oli pari Italianjanaria esittämässä omaa korttia. Se oli sellanen A5 kokoinen lehtinen. Nyt jälkeenpäin kun olen oman KV-kortin saanut, niin olen miettinyt olisikohan heillä ollut sellanen? Se ei kuitenkaan poliisille kelvannut, vaan konstaapeli tuli mun luoja pyysi saada uudestaan mun kortin. Meni se kädessä italialaisille ja sanoi, että tällanen kortti pitää olla :shock: Myös ikinä noissa ratsioissa ei ole katottu korttia tarkasti. Ei kertaakaan takapuolelta tarkistettu, millä ajoneuvolla sillä saisi edes ajaa.
Avatar
MrTravkin
"Riisikeppimode"
Viestit: 9911
Liittynyt: 14.4.2004 15:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Skootterin vuokraaminen

Viesti Kirjoittaja MrTravkin »

hkitk kirjoitti:Uskaltaako joku antaa tyhjentävän vastauksen siihen, että pärjääkö ilman tuota kv korttia?
Autoliitto tarvitsee viikon käsittelyajan ja siihen päälle omat vaikeudet papereiden toimittamiseen.
Pikalisämaksulla saa alle viikossa ja posti kuljettaa paperit molempiin suuntiin.

http://www.autoliitto.fi/matkalla_ja_li ... ajokortti/
Avatar
sacaali
Viestit: 1143
Liittynyt: 24.10.2007 19:14
Paikkakunta: some where god behind

Re: Skootterin vuokraaminen

Viesti Kirjoittaja sacaali »

Kannattaa kahtoo missä on lähin toimisto mistä voi noutaa tuon kv kortin, ite kävin viime perjantaina just hakeesavonlinnasta tuon kortin, mut ikävä kyllä sielläkin lopettavat sen kortin välityksen, sain just viimesen.
Reissut Thaimaahan:
02/08 2vk
05/08 4vk
09/08 2vk
02/09 6vk
12/09 11vk
12/10 8vk
01/12 2vk
01/13 5vk
01/16 6vk
01/17 4vk
01/20 4vk
Avatar
RiPe
Buffalo doctor
Viestit: 269
Liittynyt: 13.5.2004 18:31
Paikkakunta: Uurainen

Re: Skootterin vuokraaminen

Viesti Kirjoittaja RiPe »

Minäkin ostelin aikaisemmin noita vuoden KV-ajokortteja ennen joka vuosi, kun olin täällä 2-4 viikkoa kerrallaan. Mutta jos sulla on pitkä viisumi ja olet kuukausia Thaimaassa, niin kannattaa ehdottomasti hankkia Thai-ajokortti. Sen hankkiminen on päivän juttu ja on voimassa aluksi vuoden ja seuraavat kortiti 5 vuotta. Taatusti on kelpaa kaikille ja avaa muitakin ovia Thaimaassa helpommin.

Täällä on varmaan jo mainittukin aikaisemmin, että edes se vuoden KV-korttikaan ei kelpaa virallisesti kuin muutaman kuukauden maahan tulosta, eli se on väliaikainen ajokortti Thaimaassa ja laki edellyttää paikallisen kortin hankkimista, jos oleskelee pidempään Thaimaassa. Tästä on ollut juttua jo monessakin ketjussa täällä foorumilla.
- Dixi et animam levavi. -
jessee
Viestit: 137
Liittynyt: 7.6.2009 7:44
Paikkakunta: tampere
Viesti:

Re: Skootterin vuokraaminen

Viesti Kirjoittaja jessee »

Kansainvälinen ajokortti kannattaa siitä huolimatta hankkia, koska silloin myös thai ajokorttin hakeminen helpottuu, ei tarvitse käännättää suomikorttia...
Avatar
RiPe
Buffalo doctor
Viestit: 269
Liittynyt: 13.5.2004 18:31
Paikkakunta: Uurainen

Re: Skootterin vuokraaminen

Viesti Kirjoittaja RiPe »

jessee kirjoitti:Kansainvälinen ajokortti kannattaa siitä huolimatta hankkia, koska silloin myös thai ajokorttin hakeminen helpottuu, ei tarvitse käännättää suomikorttia...
Nimenomaan, mutta vain kerran Thai-kortin hankkimista varten. Sitten kun Thai-kortti on taskussa, ei kansainvälistä enää tarvita Thaimaassa.

Muuten jos asut virallisesti Thaimaassa, ei kansainvälinen kortti päde siellä ollenkaan, vaan pitää olla Thai-ajokortti.
- Dixi et animam levavi. -
epsilon
Viestit: 486
Liittynyt: 22.12.2003 14:05

Re: Skootterin vuokraaminen

Viesti Kirjoittaja epsilon »

hkitk kirjoitti:Uskaltaako joku antaa tyhjentävän vastauksen siihen, että pärjääkö ilman tuota kv korttia?
Autoliitto tarvitsee viikon käsittelyajan ja siihen päälle omat vaikeudet papereiden toimittamiseen.
Viisitoista kertaa ja toista sataa ajopäivää autolla ja skopella ainakin minä olen pärjännyt postikortilla.
Avatar
Pesukarhu
Viestit: 206
Liittynyt: 11.9.2004 22:32
Paikkakunta: Koilliskaira

Re: Skootterin vuokraaminen

Viesti Kirjoittaja Pesukarhu »

Pari päivää sitten ajoin ratsiaan Hua Hinin keskustassa. Kypärä oli päässä, valot päällä jne, mutta silti pysäyttivät. Kaivelin KV-ajokortin esille, ja kuuntelin sivukorvalla samalla kuinka takanani olevalta falle-kuskilta tivattiin KV-ajokorttia ja passia, joita ei läytynyt. Virkavalta tuntui hyvin olevan perillä mitä fallella on oltava, ja näytti siltä että minunkin paperit tarkastanut konstaapeli oikeasti katsoi mitä ajokortissani luki. Pidän KV-ajokorttini välissä myös passin kopiota, joten konstu sanoi pyöräni tarkastettuaan vain että "very good" ja antoi paperit takaisin. Näytti siltä että kyseessä oli "falle-ratsia" ja kaikki mahdolliset paperit passia myöten tarkastettiin. Uskoisin että kirjastokortti ei olisi kelvannut ajolupana. Takanani olleet fallet näyttivät sammuttelevan skoottereitaan ja siirtyvän maksupisteelle suorittamaan pakollisia sponsorointeja.
ville68
Rakentelija
Viestit: 1897
Liittynyt: 19.5.2004 1:46
Paikkakunta: Lauka(u)a

Re: Skootterin vuokraaminen

Viesti Kirjoittaja ville68 »

epsilon kirjoitti:
hkitk kirjoitti:Uskaltaako joku antaa tyhjentävän vastauksen siihen, että pärjääkö ilman tuota kv korttia?
Autoliitto tarvitsee viikon käsittelyajan ja siihen päälle omat vaikeudet papereiden toimittamiseen.
Viisitoista kertaa ja toista sataa ajopäivää autolla ja skopella ainakin minä olen pärjännyt postikortilla.
Pikkasen riippuu missä ajelee... Bkk, Pattaya, ennen kun isot moottoritiet alkavat, et pärjää... Pitävät ratsioita liittymillä. (moottoritiellä poliisia ei tartte pelätä, voit ajaa ohi vaikka kuinka lujaa.. :):)..) Itsekkin nyt kehumatta noin 25.000+ kilo ajaneena.... Ja tavan turistina.... Heh. Tosin mulla on aina ollut 40kg+ navigaattori vierellä. Nyt en tiedä. Gps jää ilmeisesti paskasuomeen, mä tulen itekseen ensi kerran.. Tietysti otan 40-50kg navigaattorin viereen heti kun mahdollista..! Bkk, Krungthepmaha......jne..... :)
*** ehkä takas sdatiin***
patilanmies2

Re: Skootterin vuokraaminen

Viesti Kirjoittaja patilanmies2 »

ville68 kirjoitti:Pikkasen riippuu missä ajelee... Bkk, Pattaya, ennen kun isot moottoritiet alkavat, et pärjää... Pitävät ratsioita liittymillä. (moottoritiellä poliisia ei tartte pelätä, voit ajaa ohi vaikka kuinka lujaa.. :):)..)
Kyllä ne aika aktiivisesti ratsaa ylinopeuksiakin ainakin Chiang Mai - Bangkok välillä. Useampia tutkia tuolla välillä.

Toisekseen piruuttaan kysyyvät ajokorttia melkein poikkeuksetta check pointeilla (joissa siis pitäisi tarkistella huumelasteja/laittomia maassaolijoita), kun näkeevät ulkomaalaisen ratissa, suurimmalla osalla ei ole korttia kuitenkaan ja saavat helpohkosti useemman satkun päivässä kaljakassaan, nimittäin eivät sakkoja kirjoittele, vaan peruspyyntö on satku tai pari.

No, onneksi on thaikortit, ei tarvii miettiä. Noista thaikorteista semmosia etuja mm ettei tarvii maksella esim kansallispuistoihin, vesiputouksille, discojen oville, temppeleihin jne ylimääräisiä kaksoishinnottelu hintoja. Muutenkin saa huomattavasti parempaa palvelua eri palvelupisteillä, kun todistaa henkilöllisyyttään. Liekö syynä, että on helpommin hahmotettavissa henkilötiedot tuosta, kun ei tarvii arpoa mikä on syntymäpaikka ja mikä on nimi jne. Toimii siis sujuvammin esim lentoasemilla, pankeissa, hotellien respoissa jne.

Thaikortin saa päivässä. Ajokokeet ja kirjallisetkaan ei hirveän monimutkaisia/aikaavieviä ole, mikäli ei ole käännätystä suomikortista/kansainvälistä korttia pohjilla. Alle 500B ja molemmat kortit (autoon ja moottoripyörään eri) taskussa.
Avatar
Lasse
Pohjois-Thaimaan ajajat
Viestit: 33651
Liittynyt: 15.12.2003 11:22
Paikkakunta: Naantali / Khon Kaen
Viesti:

Re: Skootterin vuokraaminen

Viesti Kirjoittaja Lasse »

patilanmies2 kirjoitti:
Toisekseen piruuttaan kysyyvät ajokorttia melkein poikkeuksetta check pointeilla (joissa siis pitäisi tarkistella huumelasteja/laittomia maassaolijoita), kun näkeevät ulkomaalaisen ratissa, suurimmalla osalla ei ole korttia kuitenkaan ja saavat helpohkosti useemman satkun päivässä kaljakassaan, nimittäin eivät sakkoja kirjoittele, vaan peruspyyntö on satku tai pari.
Itseltäni ei ole kysytty kaksipyöräisen seljässä yhdeltäkään check pointilta ajokorttia aina vaan viitottu menemään. Mahtaiskohan vaikuttaa asiaan kun tuolla pohjoisessa tullut ajettua useinmiten useamman pyörän letkassa. Khon Kaen - Bangkok välillä viimeksi pysäyttivät kun oltiin autolla liikenteessä, kättä lippaan ja hyvää matkaa toivottivat kun näytti thai ajokortin. ;-)
FACEBOOK RYHMIÄ --> Pohjois-Thaimaan ajajat, Khon Kaenin seudun Suomalaiset.
Vastaa Viestiin