Skootterin vuokraaminen

Kuinka selviytyä ensimmäisestä retkestä Thaimaahan ja myös sen jälkeisestä elämästä Suomessa? Vastauksia kysymyksiin, vinkkejä, tapaetikettiä sekä mukavaa jutustelua. Tätä aluetta voivat lukea kaikki, kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Tilac, Modet

Vastaa Viestiin
jru73
Viestit: 564
Liittynyt: 11.12.2005 21:44

Re: Skootterin vuokraaminen

Viesti Kirjoittaja jru73 »

Teijov kirjoitti:
jru73 kirjoitti: Mitens kun tuossa kansainvälisessä ajokortissa muistaakseni kohdassa B lukee useammallakin kielellä että sillä saa ajaa mitä tahansa vekotinta jonka paino on alle 3800kg eikä moottoripyörästä puhuta mitään?

Useassa maassa saa varmaan ajaa moottoripyörää jos omaan ajokortin millä saa ajaa autoa. (ihan niinkuin suomessa vanhaaan hyvään aikaan)

Tämä nyt ei ollut ihan suoraa faktaa kun tuo lappu ei ole suoraan naaman edessä mutta näin muistan joskus lappua tutkineeni.
Jos sinulla ei ole A-ajo-oikeutta, niin ei sitä A-kohtaa leimata siihen kv-korttiin. Se kv-kortti on käännös kansallisesta kortista.

Joo näinhän se on ja tämä ihmettelyni on sinänsä ihan akateemisella tasolla.

Kansainvälisen ajokortin B-kohdassa ei puhuta autosta tai moottoripyörästä mitään vaan ainoastaan ajoneuvosta mikä käsittääkseni moottoripyöräkin on.

Tätä pumaskaa joskus kapakassa tutkittiin ja sama juttu taitaa olla englanniksi sekä eräs ranskalainen ymmärsi tuon kohdan B niin että sillä saa ajaa mitä tahansa vempainta joka ei paina yli 3600kg (tai jotain).

Korttipohjahan on ajalta jolloin suomessakin sai automaattisesti ajaa moottoripyörää kun autokoulun oli käynyt.

Ainakin Thaimaassa kv-kortti kelpasi mulla poliisille ja vakuutusyhtiölle kun kolaroin moottoripyörällä. Minulla ei siis ole A-korttia Suomessa.
ArA
Viestit: 197
Liittynyt: 1.9.2004 12:08
Paikkakunta: Turku

Re: Skootterin vuokraaminen

Viesti Kirjoittaja ArA »

jru73 kirjoitti:
Teijov kirjoitti:
jru73 kirjoitti: Mitens kun tuossa kansainvälisessä ajokortissa muistaakseni kohdassa B lukee useammallakin kielellä että sillä saa ajaa mitä tahansa vekotinta jonka paino on alle 3800kg eikä moottoripyörästä puhuta mitään?

Useassa maassa saa varmaan ajaa moottoripyörää jos omaan ajokortin millä saa ajaa autoa. (ihan niinkuin suomessa vanhaaan hyvään aikaan)

Tämä nyt ei ollut ihan suoraa faktaa kun tuo lappu ei ole suoraan naaman edessä mutta näin muistan joskus lappua tutkineeni.
Jos sinulla ei ole A-ajo-oikeutta, niin ei sitä A-kohtaa leimata siihen kv-korttiin. Se kv-kortti on käännös kansallisesta kortista.

Joo näinhän se on ja tämä ihmettelyni on sinänsä ihan akateemisella tasolla.

Kansainvälisen ajokortin B-kohdassa ei puhuta autosta tai moottoripyörästä mitään vaan ainoastaan ajoneuvosta mikä käsittääkseni moottoripyöräkin on.

Tätä pumaskaa joskus kapakassa tutkittiin ja sama juttu taitaa olla englanniksi sekä eräs ranskalainen ymmärsi tuon kohdan B niin että sillä saa ajaa mitä tahansa vempainta joka ei paina yli 3600kg (tai jotain).

Korttipohjahan on ajalta jolloin suomessakin sai automaattisesti ajaa moottoripyörää kun autokoulun oli käynyt.

Ainakin Thaimaassa kv-kortti kelpasi mulla poliisille ja vakuutusyhtiölle kun kolaroin moottoripyörällä. Minulla ei siis ole A-korttia Suomessa.
Kv-kortissa kuvasivulla on kyllä A,B,C,DE jne. luokat ympyröissä, joiden päällä sitten "leimat" niiistäluokista joita oikeus kuljettaa. Ja selityksetkin löytyy fin&engl. A on prätkät ja mm. alle 400kg vehkeet. Mun kv-kortti on viimevuodelta ja mallia tätä Thaimaan vaatimaa "vanhempaa"... :)
jru73
Viestit: 564
Liittynyt: 11.12.2005 21:44

Re: Skootterin vuokraaminen

Viesti Kirjoittaja jru73 »

ArA kirjoitti: Kv-kortissa kuvasivulla on kyllä A,B,C,DE jne. luokat ympyröissä, joiden päällä sitten "leimat" niiistäluokista joita oikeus kuljettaa. Ja selityksetkin löytyy fin&engl. A on prätkät ja mm. alle 400kg vehkeet. Mun kv-kortti on viimevuodelta ja mallia tätä Thaimaan vaatimaa "vanhempaa"... :)
No mitäs siinä kohdassa B lukee?

Jos leima on pelkässä kohdassa B ja siinä lukee jotain tähän suuntaan että oikeuttaa kuljettamaan ajoneuvoa alle 3600kg(vai 3800) Sama englanniksi, ranskaksi ym. Ei puhuta erikseen mitään autosta, moottoripyörästä, polkupyörästä ym.

Mun käsittääkseni moottoripyöräkin on ajoneuvo ja niin toi patonginpurijakin jonka kanssa korttia tutkittiin asian ymmärsi.

Mulla nyt ei juuri tällä hetkellä tota korttia ole kädessä mutta näin sitä joskus tulkittiin.

Tällä mä hain sitä että saako Thaimaassa (tämä koskee nyt vain ns. virallisesti) ym. monessa muussa maassa ajaa auton ajokortilla myös moottoripyörää? Eli jos on oikeuttettu ajamaan autoa niin on myös oikeutettu ajamaan moottoripyörää.

Tämähän on edelleen voimassa suomessakin ennen v. 1991 (tai jotain) ajokortin suorittaneet saavat automaattisesti ajaa myös moottoripyörää. Mun 66-vuotias mutsi sais hypätä vaikka minkä prätkän selkään vaikkei toi pysy edes omalla pikkuFiatillakaan tiellä.
Avatar
konjami
Kannattajajäsen
Viestit: 1870
Liittynyt: 16.4.2006 17:37

Re: Skootterin vuokraaminen

Viesti Kirjoittaja konjami »

Thaimaassa on erilliset ajokortit moottoripyörälle ja autolle. Jos tota hait.
Pisuaarin huuhtelu on tekniikkalaji
ArA
Viestit: 197
Liittynyt: 1.9.2004 12:08
Paikkakunta: Turku

Re: Skootterin vuokraaminen

Viesti Kirjoittaja ArA »

jru73 kirjoitti:
ArA kirjoitti:
No mitäs siinä kohdassa B lukee?
Näillä alkaa ja loppuu: "Sivuvaunullinen tai vaunuton moottoripyörä... jne. joiden paino ei ylitä 400kg"
Jos leima on pelkässä kohdassa B ja siinä lukee jotain tähän suuntaan että oikeuttaa kuljettamaan korjasin vähän.. moottoriajoneuvot alle 3500kg) Sama englanniksi, ranskaksi ym. Ei puhuta erikseen mitään autosta, moottoripyörästä, polkupyörästä ym.

Mun käsittääkseni moottoripyöräkin on ajoneuvo ja niin toi patonginpurijakin jonka kanssa korttia tutkittiin asian ymmärsi.

Mulla nyt ei juuri tällä hetkellä tota korttia ole kädessä mutta näin sitä joskus tulkittiin.

Tällä mä hain sitä että saako Thaimaassa (tämä koskee nyt vain ns. virallisesti) ym. monessa muussa maassa ajaa auton ajokortilla myös moottoripyörää? Eli jos on oikeuttettu ajamaan autoa niin on myös oikeutettu ajamaan moottoripyörää.
Ei kait pidä paikkaansa, kun taikamaassakin eri kortit molemmille pyörä ja auto (arvaus)?
Tämähän on edelleen voimassa suomessakin ennen v. 1991 (tai jotain) ajokortin suorittaneet saavat automaattisesti ajaa myös moottoripyörää. Mun 66-vuotias mutsi sais hypätä vaikka minkä prätkän selkään vaikkei toi pysy edes omalla pikkuFiatillakaan tiellä.Samoin mulla on valmis "AB vuodelta miekka ja kirves" ja kyllä ne on näkyvissä tossa uudessa kansallisessa "luottokortissa" ja molemmat leimat tosta kv:stä löytyy (AB). No sille ei voi mitään, jos meillä vanhuksilla on saavutettu "etu", sekä ajotaito ja kortit onkin sitten ihan eri juttu :)
jru73
Viestit: 564
Liittynyt: 11.12.2005 21:44

Re: Skootterin vuokraaminen

Viesti Kirjoittaja jru73 »

konjami kirjoitti:Thaimaassa on erilliset ajokortit moottoripyörälle ja autolle. Jos tota hait.
No tuossahan tuo lyhykäisyydessään oli.

Mulla on poliisille aina tuo pelkkä kansainvälinen B-kortti kelvannut moottoripyöränkin selässä Thaimaassa sekä Malesiassa. (ollut joskus usemman vuoden vanhakin) Tämän nyt sinäänsä ei mikään ihme. Muuta asiaa noilla kyllä useikin on ollut mutta tohon se ei ole koskaan vielä karahtanut
Teijov
Viestit: 3817
Liittynyt: 31.12.2004 2:53

Re: Skootterin vuokraaminen

Viesti Kirjoittaja Teijov »

jru73 kirjoitti: No mitäs siinä kohdassa B lukee?

Jos leima on pelkässä kohdassa B ja siinä lukee jotain tähän suuntaan että oikeuttaa kuljettamaan ajoneuvoa alle 3600kg(vai 3800) Sama englanniksi, ranskaksi ym. Ei puhuta erikseen mitään autosta, moottoripyörästä, polkupyörästä ym.
Itseasiassa se KANSAINVÄLINEN AJOKORTTI ei ole ajokortti. Se on vain käännös kansallisesta ajokortista. Eli sillä kv-kortilla ei saa mitään exstraa.

Nämä on kyllä moneenkertaan pyöritelty tällä saitilla, miksi ja minkätakia....

Sillä mitä Thaimaa vaati ei ole tekemistä asian kanssa. Sinulla on oikeus kuljettaa saman luokan ajoneuvoja ulkomailla, mitä asuinmaassasikin. Näin on sovittu vuoden 1949 sopimuksessa. (lyhykäisyydessään näin, varmasti löytyy poikkeuksia)
Avatar
Peku
Viestit: 9620
Liittynyt: 19.12.2003 17:28
Paikkakunta: Ylämummola

Re: Skootterin vuokraaminen

Viesti Kirjoittaja Peku »

Mikä idea siinä on kun Autoliitto myöntää vain vuoden mittaisia kv.ajokortteja Thaimaahan? Mielestäni silkkaa rahastusta johon ei muita perusteluja ole olemassakaan.
Avatar
MrTravkin
"Riisikeppimode"
Viestit: 9909
Liittynyt: 14.4.2004 15:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Skootterin vuokraaminen

Viesti Kirjoittaja MrTravkin »

Ennen ainaista pekulointiaan Pekun kannattaisi tutustua faktoihin. Vika ei ole Autoliiton vaan se ettei Thaimaa hyväksy kuin vuoden kansainvälisen kortin.
Teijov
Viestit: 3817
Liittynyt: 31.12.2004 2:53

Re: Skootterin vuokraaminen

Viesti Kirjoittaja Teijov »

Peku kirjoitti:Mikä idea siinä on kun Autoliitto myöntää vain vuoden mittaisia kv.ajokortteja Thaimaahan? Mielestäni silkkaa rahastusta johon ei muita perusteluja ole olemassakaan.
Thaimaa on ratifioinut 1949 sopimuksen, vain ja ainoastaan, ja se on voimassa vuoden kerrallaan. Jos thaimaa saisi aikaiseksi ja ratifioisi tuoreemmat sopimukset, niin koko kv-korttia ei tarvittaisi. (vertaa thai kortti kelpaa Suomessa)
Avatar
khaosaming
Viestit: 2590
Liittynyt: 4.1.2005 7:39
Paikkakunta: TRE-Trat

Re: Skootterin vuokraaminen

Viesti Kirjoittaja khaosaming »

Peku kirjoitti:Mikä idea siinä on kun Autoliitto myöntää vain vuoden mittaisia kv.ajokortteja Thaimaahan? Mielestäni silkkaa rahastusta johon ei muita perusteluja ole olemassakaan.
-----------------------
Voithan pyytää kolmen vuoden kortin, joka ei kuitenkaan ole käypä Thaimaassa. Toivoa sopii, että thai-poliisit eivät tiedä Thaimaan ratifioimasta korttimallista. Kansainvälisen kortin on tarkoitus olla tilapaiskäytössä. Jos tarvitset pysyvää, hanki paikallinen ajokortti.
เกิดมาเห่า
Cricu

Re: Skootterin vuokraaminen

Viesti Kirjoittaja Cricu »

Olenko nyt ymmärtänyt oikein ettei Suomalainen luottokortin kokoinen vaaleanpunainen kortti oikeuta ajamaan skotteria Thaimaassa?
Avatar
spark
Pattaya Pilot
Viestit: 926
Liittynyt: 6.3.2005 15:23
Paikkakunta: Keminmaa

Re: Skootterin vuokraaminen

Viesti Kirjoittaja spark »

Olet ymmärtänyt aivan oikein, suomalainen ajokortti EI oikeuta kuljettamaan moottoripyörää/skootteria Thaimaassa.

-Spark-
25.10.11 LLA-ARN DY4032 7.25, ARN-BKK TG961 14.30
26.10.11 BKK-SGN FD3724 15.55
02.11.11 SGN-BKK FD3725 17.50
25.11.11 BKK-ARN TG960 00.45, ARN-LLA DY4035 8.05
Avatar
patila
Majatalon isäntä
Viestit: 28449
Liittynyt: 23.12.2003 1:36
Paikkakunta: Soi Yume, Pattaya

Re: Skootterin vuokraaminen

Viesti Kirjoittaja patila »

spark kirjoitti:Olet ymmärtänyt aivan oikein, suomalainen ajokortti EI oikeuta kuljettamaan moottoripyörää/skootteria Thaimaassa.
-Spark-
Eikä mitään muutakaan ajoneuvoa, fillaria sillä saa ajaa :-D
Varaukset https://www.majatalo.info/huoneet/
tai Puh. 08 6303 4870
mkeela
Viestit: 8
Liittynyt: 22.12.2007 22:41

Re: Skootterin vuokraaminen

Viesti Kirjoittaja mkeela »

no voi hitsi. taas oppii uutta. muutama loma reissu takana. viime reissulla kilometreja phuketissa 2 viikossa noin 1000 km . vuodenvaihteessa taas phukettiin. koko homma perustuu siihen etta saa skootterilla vapaasti menna. voi voi. mika nyt neuvoksi. minulla siis vain b kortti. reissut paasaantoisesti rannalta hrannalle paivisin ja illalla ehka phuketin kaupunkiin ja markkinoille jne. kerran näin poliisiratsian josta meidät päästettiin ohi .varovasti ollaan ajeltu ja aina kyparat päässä. mikä neuvoksi...
Avatar
terox
Viestit: 12330
Liittynyt: 13.2.2005 3:49
Paikkakunta: Tellus

Re: Skootterin vuokraaminen

Viesti Kirjoittaja terox »

mkeela kirjoitti: mikä neuvoksi...
No jos vimpan päälle pykälän mukaan haluat niin suoritat sen A kirjaimen. Ihan hyvää oppia saa sieltä. Maksaahan se toki niinkuin moni muukin
mkeela
Viestit: 8
Liittynyt: 22.12.2007 22:41

Re: Skootterin vuokraaminen

Viesti Kirjoittaja mkeela »

Taitaa olla myöhäistä seuraavaa reissua ajatellen .... Mites paikallinen mopo kortti .-)

Tosiaan 3 reissua ajellut siis kortitta tietämättäni :-(

/Mika
-Spede-
Majatalon Spede
Viestit: 9625
Liittynyt: 26.12.2003 0:22
Paikkakunta: Vantaa

Re: Skootterin vuokraaminen

Viesti Kirjoittaja -Spede- »

No ei täällä kellään ole sitä mopokorttia...

Että sinänsä turhaa huolta. Ei ole allekirjoittaneellakaan, eikä ole kertaakaan kysytty. 7 vuotta nyt täällä Pattayalla asunut ja mopoillut. :roll:
***Kirjoittaja tunnustaa olevansa herkkä mies.***
Teijov
Viestit: 3817
Liittynyt: 31.12.2004 2:53

Re: Skootterin vuokraaminen

Viesti Kirjoittaja Teijov »

Suomen pykälien mukaan:
Mopoa saa kuljettaa ilman mopokorttia, jos henkilö on täyttänyt 15 vuotta ennen 1.1.2000.

Mopokortti on pakollinen vuonna 1985 tai sen jälkeen syntyneille mopoilijoille, ellei heillä ole A1-, A- tai B-luokan ajokorttia.

A-LUOKAN AJO-OIKEUTTA KOSKEVAT ERITYISET RAJOITUKSET

·18-vuotiaana henkilö voi saada A-luokan ajokortin, joka oikeuttaa moottoripyörän kuljettamiseen, jonka teho on enintään 25 kW eikä moottoripyörän tehon suhde omamassaan ylitä 0.16 kW/kg. A-luokan ajokortin saaminen ei edellytä A1-luokan ajokortin haltijoilta uutta tutkintoa, mutta uusi ajokorttihakemus on jätettävä asuinpaikan poliisille.
·Yli 25 kW moottoripyörän kuljettaminen edellyttää A-luokan ajo-oikeutta vähintään kahden vuoden ajalta tai erikseen suoritettua ajo- ja käsittelykoetta vähintään 35 kW moottoripyörällä. Erillisen kokeen voi suorittaa 21-vuotiaana.

A1-luokka:
moottoripyörät, joiden sylinteritilavuus on enintään 125 cm3 ja teho enintään 11 kW, sekä invalidimoottoripyörät niihin kytkettyine hinattavine laitteineen. A1-luokan ajoneuvon ajo-oikeuden saava on täyttänyt 16 vuotta.


Sitten se Thaimaa

Ne thai-mopot on pääsääntoisesti näitä A1-luokan vehkeitä.
Avatar
Peku
Viestit: 9620
Liittynyt: 19.12.2003 17:28
Paikkakunta: Ylämummola

Re: Skootterin vuokraaminen

Viesti Kirjoittaja Peku »

Kannattaa käyttää kypärää ja valita ajolinjat oikein... :roll:
http://www.youtube.com/watch?v=MzMgJLTj ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
15021953
Viestit: 66
Liittynyt: 30.11.2004 20:39
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Skootterin vuokraaminen

Viesti Kirjoittaja 15021953 »

spark kirjoitti:Ei kelvannut Pattayan poliisille pari vuotta sitten, vaikka oli, ja on edelleen suomalaisessa ajokortissa ABECEDE-luokan oikeudet, mukaanlukien moottoripyörän ajo-oikeus. Ei muuta kuin sakkoa maksamaan Pattayan poliisiasemalle.

Siitä lähtien olen tilannut kansainvälisen ajokortin mukaan.

-Spark-
Hei.
Kirjoitit että olet tilannut kansainvälisen ajokortin.
Mistä olet tilannut ko. ajokortin,ja tarvitaanko skootterin ajoonkin kyseinen kortti vai käykö FIN kortti.
Olen vuokrannut useasti skootteri ja koskaan ei ole kysytty muuta kuin passia.
Olemme lähdössä 6.1-11 Pattayalle ja olisin kiitollinen jos saisin jotain selvennystä ko.asiaan.
Täällä koto Suomessa kun on kaverit ouhuneet että tarvii olla Thaikku kortti jos vuokraa esim. skoden.
Kiitos etukäteen vastauksesta.
Avatar
khaosaming
Viestit: 2590
Liittynyt: 4.1.2005 7:39
Paikkakunta: TRE-Trat

Re: Skootterin vuokraaminen

Viesti Kirjoittaja khaosaming »

15021953 kirjoitti: Mistä olet tilannut ko. ajokortin?
---------------------------
Autoliitto myöntää kansainvälisiä ajokortteja Suomessa:
http://www.autoliitto.fi/matkalla_ja_li ... ajokortti/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuolta hakemus:
http://www.autoliitto.fi/@Bin/2478438/k ... e+2008.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Maksa tuonne:
http://www.kauppa.autoliitto.fi/epages/ ... tID=488274" onclick="window.open(this.href);return false;

Lain mukaan Thaimaassa on oltava asianmukainen ajokortti, joka oikeuttaa ajamaan kyseistä ajoneuvoa. Lisäksi tarvitaan kansallisen ajokortin käännös, eli kansainväliseksi ajokortiksi kutsuttu asiapaperi. Thaimaa on ratifioinut (eli tunnustaa) vain yhden vuoden kortin (malli Geneven sopimus 1949).
เกิดมาเห่า
eero leino
Viestit: 389
Liittynyt: 12.2.2006 17:27
Paikkakunta: helsinki

Re: Skootterin vuokraaminen

Viesti Kirjoittaja eero leino »

Olen sutaissut noista kortti,vakuutuslappu,kypärä ynm.ratsioista pelkästään suomi-kortilla,
tosin kortissa on tuo mp-osio.
Tuo kv-kortti on kuitenkin aivan ehdoton,varsinkin kolari tilanteessa.
waterhead
Viestit: 191
Liittynyt: 18.11.2010 11:00

Re: Skootterin vuokraaminen

Viesti Kirjoittaja waterhead »

Tuli oltua Bangkokissa pari vuotta sitten ja joku paikallinen ajoi mopon kylkeen skootterillaan ja lensi rähmälleen katuun.Mulle ei käynyt kuinkaan ja se sai varmaan ihottumaa ja ehkä korkeintaan murtuneen kouran.Sen olisi kuulunut väistää.Jokatapauksessa iski pieni paniikinpoikanen vaikka en ollut jurrissa saati krapulassa,joten keräsin romuni ja jatkoin matkaa.Vauriot moposta maksoin tietysti ihan normisti vuokraamoon.Onkohan ko.maahan enää asiaa,vai löytyyköhän tullista mun nimen kohdalta punakynä merkintä,jos ovat esim.kaivaneet rekkarin perusteella vuokraamon tiedot jne.Eihän tuota varmaan mistään saa varmistettua vai olenko vaan liian vainoharhainen?Ei viittisi kuitenkaan sinne asti mennä toteamaan tilannetta.
Avatar
der Bomber
Viestit: 14819
Liittynyt: 4.7.2008 22:03

Re: Skootterin vuokraaminen

Viesti Kirjoittaja der Bomber »

jru73 kirjoitti:
ArA kirjoitti: Kv-kortissa kuvasivulla on kyllä A,B,C,DE jne. luokat ympyröissä, joiden päällä sitten "leimat" niiistäluokista joita oikeus kuljettaa. Ja selityksetkin löytyy fin&engl. A on prätkät ja mm. alle 400kg vehkeet. Mun kv-kortti on viimevuodelta ja mallia tätä Thaimaan vaatimaa "vanhempaa"... :)
No mitäs siinä kohdassa B lukee?

Jos leima on pelkässä kohdassa B ja siinä lukee jotain tähän suuntaan että oikeuttaa kuljettamaan ajoneuvoa alle 3600kg(vai 3800) Sama englanniksi, ranskaksi ym. Ei puhuta erikseen mitään autosta, moottoripyörästä, polkupyörästä ym.

Mun käsittääkseni moottoripyöräkin on ajoneuvo ja niin toi patonginpurijakin jonka kanssa korttia tutkittiin asian ymmärsi.

Mulla nyt ei juuri tällä hetkellä tota korttia ole kädessä mutta näin sitä joskus tulkittiin.

Tällä mä hain sitä että saako Thaimaassa (tämä koskee nyt vain ns. virallisesti) ym. monessa muussa maassa ajaa auton ajokortilla myös moottoripyörää? Eli jos on oikeuttettu ajamaan autoa niin on myös oikeutettu ajamaan moottoripyörää.

Tämähän on edelleen voimassa suomessakin ennen v. 1991 (tai jotain) ajokortin suorittaneet saavat automaattisesti ajaa myös moottoripyörää. Mun 66-vuotias mutsi sais hypätä vaikka minkä prätkän selkään vaikkei toi pysy edes omalla pikkuFiatillakaan tiellä.
Vanha kysymys, mutta vastataan silti, kun sain oman kortin tänään ja siinä lukee:

A: Motor cycles

B: Motor vehicles, other than those in catecory A, having a permissible maximum weight not exceeding 3.500kg(7.700 lb) and not more than eight seats in addition to the driver's seat.
Vastaa Viestiin