Valuutan vaihto (varoitus)

Kuinka selviytyä ensimmäisestä retkestä Thaimaahan ja myös sen jälkeisestä elämästä Suomessa? Vastauksia kysymyksiin, vinkkejä, tapaetikettiä sekä mukavaa jutustelua. Tätä aluetta voivat lukea kaikki, kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Tilac, Modet

ilpo55
Viestit: 3
Liittynyt: 25.9.2010 12:47

Valuutan vaihto (varoitus)

Viesti Kirjoittaja ilpo55 »

1. kerta Thaimassa meni muuten mukavasti, mutta heti Phuketin kentällä huijasivat 2500 bathia valuutan vaihdossa. Kurssi olisi muuten ollut kohtuullinen 39.00 / 1 €, mutta eivät antaneetkaan rahaa ko. kurssin mukaan.
Karonilla kurssi oli parhaimmillaan 41.77.

Helsingin kentällä kurssi oli lähtiessä 37.7, joten vaihto tämän kokemuksen perusteella kanttaa tehdä itse kohteessa.
Avatar
apasra
Viestit: 4462
Liittynyt: 24.2.2004 22:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Valuutan vaihto (varoitus)

Viesti Kirjoittaja apasra »

ilpo55 kirjoitti:1. kerta Thaimassa meni muuten mukavasti, mutta heti Phuketin kentällä huijasivat 2500 bathia valuutan vaihdossa. Kurssi olisi muuten ollut kohtuullinen 39.00 / 1 €, mutta eivät antaneetkaan rahaa ko. kurssin mukaan.
Karonilla kurssi oli parhaimmillaan 41.77.

Helsingin kentällä kurssi oli lähtiessä 37.7, joten vaihto tämän kokemuksen perusteella kanttaa tehdä itse kohteessa.
Kun lukisi palstaa huolella ennen reissua niin huomaisi että monissa postauksissa sanotaan kurssin olevan kentällä huonompi (myös Thaimaassa) kun muualla "main landissa".

Ja laske aina setelit siinä virkailijan naaman edessä, hehän antavat kuitin ja rahat.
- som nam naa -
vapari
Viestit: 724
Liittynyt: 29.5.2006 6:26
Paikkakunta: Bangkok/Helsinki

Re: Valuutan vaihto (varoitus)

Viesti Kirjoittaja vapari »

ilpo55 kirjoitti:1. kerta Thaimassa meni muuten mukavasti, mutta heti Phuketin kentällä huijasivat 2500 bathia valuutan vaihdossa. Kurssi olisi muuten ollut kohtuullinen 39.00 / 1 €, mutta eivät antaneetkaan rahaa ko. kurssin mukaan.
Karonilla kurssi oli parhaimmillaan 41.77.

Helsingin kentällä kurssi oli lähtiessä 37.7, joten vaihto tämän kokemuksen perusteella kanttaa tehdä itse kohteessa.
Taisit vaihtaa ison summan, kun pääsivät noin paljon rokottamaan. 100-200 euroa kun vaihtaa kerralla, bahtien määrän oikeellisuus on nopea tarkistaa 4000-8000 summasta etenkin, kun setelit ovat pääosin tonneja.
Avatar
expatrium
Isaninportinvartija
Viestit: 56606
Liittynyt: 16.12.2003 12:15

Re: Valuutan vaihto (varoitus)

Viesti Kirjoittaja expatrium »

ilpo55 kirjoitti:1. kerta Thaimassa meni muuten mukavasti, mutta heti Phuketin kentällä huijasivat 2500 bathia valuutan vaihdossa. Kurssi olisi muuten ollut kohtuullinen 39.00 / 1 €, mutta eivät antaneetkaan rahaa ko. kurssin mukaan.
Karonilla kurssi oli parhaimmillaan 41.77.

Helsingin kentällä kurssi oli lähtiessä 37.7, joten vaihto tämän kokemuksen perusteella kanttaa tehdä itse kohteessa.
Tarkistitko siitä kuitista mikä summa siihen oli merkattu?
Oliko se sama kuin mitä antoivat käteistä?
Viimeksi muokannut expatrium, 20.11.2010 8:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kun maa lähenee, niin vitsit vähenee.
Avatar
mjitla
Hurlumheppu
Viestit: 4324
Liittynyt: 16.12.2003 0:47

Re: Valuutan vaihto (varoitus)

Viesti Kirjoittaja mjitla »

Voipi käydä toisinkinpäin, kaveri viimeksi kun lähti suomeen niin vaihto bahtit pois suvalla, sai euroja taalan kurssin mukaan.
ilpo55
Viestit: 3
Liittynyt: 25.9.2010 12:47

Re: Valuutan vaihto (varoitus)

Viesti Kirjoittaja ilpo55 »

kau khwaai kirjoitti:
ilpo55 kirjoitti:Oliko se sama kuin mitä antoivat käteistä?
En osannut aamutokkurassa pitkän lennon jälkeen vaatia kuittia, enkä sitä saanut.
Kait se 2500 meni tarpeeseen...
Avatar
JussiM
Mai pen rai
Viestit: 7229
Liittynyt: 29.9.2007 20:43

Re: Valuutan vaihto (varoitus)

Viesti Kirjoittaja JussiM »

ilpo55 kirjoitti:
kau khwaai kirjoitti:
ilpo55 kirjoitti:Oliko se sama kuin mitä antoivat käteistä?
En osannut aamutokkurassa pitkän lennon jälkeen vaatia kuittia, enkä sitä saanut.
Kait se 2500 meni tarpeeseen...
Aikoinaan thaityttöystäväni murisi mulle että miksi en laskenut rahoja vastaanottaessani rahanvaihtopaikassa ? Voi ne laskea samalla kun rahanvaihtohenkilö laskee ne, eli ei ole pakko niitä yleisön ympäröimänä laskea.Joskus on jäänyt pikkurahat tulematta, mutta ne on tullut hyvin nopeaan sormen napsauksella kuitin loppusummaa osoittaen.
En tiedä, mutta oletan että rahanvaihtokojuissa jonkin verran harrastetaan kusetusta
Toki ennen vaihtoa pitää olla selvillä ainakin suunnilleen mitä vaihdettavista seteleistä pitää tulla. Siis kertolaskua taulussa olevan kurssin mukaan.
Avatar
MauKhang
Raketti-insinööri
Viestit: 28619
Liittynyt: 15.12.2003 12:01
Paikkakunta: Singhapore

Re: Valuutan vaihto (varoitus)

Viesti Kirjoittaja MauKhang »

Aikoinaan thaityttöystäväni murisi mulle että miksi en laskenut rahoja vastaanottaessani rahanvaihtopaikassa ?
Kannattaa laskea silti itse. Joku 3 v sitten vaihdoin 100 euroa siinä Raymondsin viereisessä Siam Commercialin rahanvaihtopisteessä ja katsoin kun virkailija kolmeen kertaan pläräsi ne jotain 4740 thb. En laskenut itse enää.Jotenkin ihmettelin että mitä se plärää moneen kertaan tuollaista pikkusummaa mutta sehän kuuluikin tuohon huijaukseen .
Pari tuntia myöhemmin menin kauppaan ja ihmettelin että missäs se 500 thb seteli on ? Laskin ne rahat sitten , tonnikin puuttui lisäksi ja olin saanut 3240 thb. :lol: Ei silloin kyllä naurattanut.
Missään en maksanut tuossa välillä mitään.
Myöhäistähän se oli mennä enää asiasta valittamaan. Kävin kyllä sille rahanvaihtokojun tyypille sanomassa että taidan mennä poliisien puheille tästä asiasta. Eipä tuo mitään minulle sanonut asiasta. Ehkä se vähäksi aikaa rauhoitti tuota varastamista. Aika näppäräsorminen tyyppi oli kyllä.

tämä nyt ainakaan ei ole sossukyylien syytä
MiGi
Viestit: 3554
Liittynyt: 31.7.2007 23:21

Re: Valuutan vaihto (varoitus)

Viesti Kirjoittaja MiGi »

Kyllä noi kannattaa aina laskea muutamaan kertaan. Bangkokissa Sukhumvitillä koitti yksi rahanvaihtaja kusettaa tonnin. Kyllä se kovasti moneen kertaan laski sen 11 000thb, laskin itse vielä 2-3 kertaan ja totesin, että tästähän puuttuu tonni. Näytin rahanvaihtajalle, että tonttu puuttuu ja se rupes laskemaan uudelleen mun setelinippua ja pahoitteli "vahinkoa". Katselin vierestä, niin eipä ainakaan vanhemmat mieshenkilöt tunnu juuri välittävän onko summa oikea vai ei, joten varmasti saavat sievoisen tilin kusetuksilla.
"Life is what you make of it. Don`t make excuses. Make it happen"
pena.ponteva
Viestit: 584
Liittynyt: 24.10.2004 11:51

Re: Valuutan vaihto (varoitus)

Viesti Kirjoittaja pena.ponteva »

Laitetaas tällänen kysymys. Oma tili Kasikorn pankissa, kannattaako viedä eurot suoraan pankkiin ja tallettaa ne tilille vai ensin vaihtaa ne jossain ja sitten vasta omalle tilille?
JEK
Viestit: 2341
Liittynyt: 11.2.2008 0:10

Re: Valuutan vaihto (varoitus)

Viesti Kirjoittaja JEK »

Se nimen omaan kuuluu tuohon huiputukseen, että se virkailija laskee sen rahanipun sinun nähtesi kolmeen kertaan, ettei sinulle missään nimessä tule enään mieleen alkaa sitä nippua siinä alkaa uudelleen laskemaan.

Eli sen varmemmasti se kaveri yrittää ottaa nipusta tonnin tai pari, mitä useamman kertaa se yrittää vakuuttaa sinut laskemalla, että kaikki on nyt nipussa.

Varmasti vanhinpia turistin huijauksia tuo laskentatemppu, mitä noissa turistipaikoissa on maailman sivu tehty.

JEK
Avatar
babar
Hammock lover
Viestit: 3426
Liittynyt: 26.1.2004 21:12

Re: Valuutan vaihto (varoitus)

Viesti Kirjoittaja babar »

pena.ponteva kirjoitti:Laitetaas tällänen kysymys. Oma tili Kasikorn pankissa, kannattaako viedä eurot suoraan pankkiin ja tallettaa ne tilille vai ensin vaihtaa ne jossain ja sitten vasta omalle tilille?
Varmaan riippuu ihan siitä millainen on pankkisi vaihtokurssi verrattuna naapuripankin.
vapari
Viestit: 724
Liittynyt: 29.5.2006 6:26
Paikkakunta: Bangkok/Helsinki

Re: Valuutan vaihto (varoitus)

Viesti Kirjoittaja vapari »

JEK kirjoitti:Se nimen omaan kuuluu tuohon huiputukseen, että se virkailija laskee sen rahanipun sinun nähtesi kolmeen kertaan, ettei sinulle missään nimessä tule enään mieleen alkaa sitä nippua siinä alkaa uudelleen laskemaan.

Eli sen varmemmasti se kaveri yrittää ottaa nipusta tonnin tai pari, mitä useamman kertaa se yrittää vakuuttaa sinut laskemalla, että kaikki on nyt nipussa.

Varmasti vanhinpia turistin huijauksia tuo laskentatemppu, mitä noissa turistipaikoissa on maailman sivu tehty.

JEK
Juuri niin. Tuohan opittiin jo ennen muinoin Leningradissa (nyk. Pietari). :wink:
Avatar
Peku
Viestit: 9620
Liittynyt: 19.12.2003 17:28
Paikkakunta: Ylämummola

Re: Valuutan vaihto (varoitus)

Viesti Kirjoittaja Peku »

...Voi ne laskea samalla kun rahanvaihtohenkilö laskee ne, eli ei ole pakko niitä yleisön ympäröimänä laskea...
Lienee kuitenkin parempi laskea siinä heti kun rahat saa tiskiltä. Turha mennä minnekään kulman taakse pläräämään ja tulla sitten takaisin jonoon, mikäli annettu väärin :roll: Chiang Maissa aikanaan tyttö laski minulle bahteja taalan kurssin mukaan. Mutta korjasi kun huomautin ja annoin nipun takaisin. Vahinko ehkä, tai sitten ei..
Nakke
Viestit: 6129
Liittynyt: 28.2.2005 5:22
Paikkakunta: EU

Re: Valuutan vaihto (varoitus)

Viesti Kirjoittaja Nakke »

Kyllä vain kyseessä on ikivanha kusetus ja luultavasti aika tuottoisa. Aikoinaan kun reilaamaan lähdin, niin neuvottiin että rahat lasketaan kaikessa rauhassa siinä tiskillä, vaikka takana olisi kuinka pitkä jono.
MIES MENEE MIES VASTAA
Avatar
Johnny83
Purnaajien kuningas
Viestit: 12986
Liittynyt: 24.12.2006 21:44
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Valuutan vaihto (varoitus)

Viesti Kirjoittaja Johnny83 »

Itse en edes muista milloin olisin viimeks euroja vaihtanut bateiksi.

Mutta muutama viikko sitten olin kaverin mukana kun vaihtoi euroja ja kun äijä laittoin euron setelit siihen laskimeen luku oli ihan väärä mitä piti vaikka teki sen pariin kertaan.

Sitten äijä laski bahtit pariin kertaan meidän edessä ja sanoin sitten kaverille että laskehan vielä ennen kuin lähdetään. No muutama tonnihan siitä puuttui (laskin summan kurssin mukaan ennen vaihtoa). Noh soli soli sieltä tuli ja äijä otti rahat takaisin ja laski uudelleen ja näin jo laskiessa että vaikka kassaakin räpläsi antoi taas saman summan takaisin mitä viimeksi. Sanoin uudestaan että ihan yhtä väärin meni nytkin. Taas soli soli ja viimein tuli oikea summa takaisin.

Kaipa jos tarpeeksi tyhmä on niin tuossakin olis ne rahat menettänyt.
epsilon
Viestit: 486
Liittynyt: 22.12.2003 14:05

Re: Valuutan vaihto (varoitus)

Viesti Kirjoittaja epsilon »

Violetin värisessä pankissa vaihdan yleensä ja siellä ei ole edes yritetty kusettaa.
Muutaman kerran olen maksaessani olutta tarjonnut tonnia satasen tilasta, ainakin
minulla tuppaavat sekaantumaan.
mr.scorion
Viestit: 19
Liittynyt: 29.11.2010 10:55

Re: Valuutan vaihto (varoitus)

Viesti Kirjoittaja mr.scorion »

ilpo55 kirjoitti:1. kerta Thaimassa meni muuten mukavasti, mutta heti Phuketin kentällä huijasivat 2500 bathia valuutan vaihdossa. Kurssi olisi muuten ollut kohtuullinen 39.00 / 1 €, mutta eivät antaneetkaan rahaa ko. kurssin mukaan.
Karonilla kurssi oli parhaimmillaan 41.77.

Helsingin kentällä kurssi oli lähtiessä 37.7, joten vaihto tämän kokemuksen perusteella kanttaa tehdä itse kohteessa.

vaiha rahat räätälillä tai vastaavalla,ne antaa aina parempi kurssi ja ei maksa mitään vaihtaa. paikkoja on paljon ympäri maata. :idea:
Avatar
Huivi
Viestit: 474
Liittynyt: 16.12.2003 0:31
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Valuutan vaihto (varoitus)

Viesti Kirjoittaja Huivi »

pena.ponteva kirjoitti:Laitetaas tällänen kysymys. Oma tili Kasikorn pankissa, kannattaako viedä eurot suoraan pankkiin ja tallettaa ne tilille vai ensin vaihtaa ne jossain ja sitten vasta omalle tilille?
Eivät ota euroja suoraan vastaan tilille panossa, eli ensin täytyy vaihtaa bahteiksi, ja sitten tallettaa tilille.
Avatar
KPelto
Sanuk
Viestit: 2756
Liittynyt: 15.12.2003 13:24
Viesti:

Re: Valuutan vaihto (varoitus)

Viesti Kirjoittaja KPelto »

Joka reissulla paras kurssi on ollut aina Bangkokin lentokentällä saavuttaessa. Toki kaikki (foorumilaiset, matkaoppaat) sanoo, että siellä on huono kurssi enkä ole uskaltanut vaihtaa kovin paljoa - tämä on sitten lomalla myöhemmin tietenkin harmittanut.
Voipi tosin johtua siitäkin, että poistumiseni Suomesta Thaimaahan laskee euron kurssia ja nostaa Thaimaan bahtia... :smt102
hiiwa
Viestit: 36
Liittynyt: 26.12.2006 22:43

Re: Valuutan vaihto (varoitus)

Viesti Kirjoittaja hiiwa »

Ei ole koskaan rahanvaihtajat huijanneet Thaimaassa. Suomessa Forex on.
Kerran sain ylimääräisen tonnin Bangkokista.
Toisella kertaa kurssi oli huonompi mitä näytöllä, virkailijan mukaan kurssi elää ja näyttöä ei päivitetä riittävän usein.
Tarkistin koneelta ja virkailija oli puhunut totta.
Avatar
Johnny83
Purnaajien kuningas
Viestit: 12986
Liittynyt: 24.12.2006 21:44
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Valuutan vaihto (varoitus)

Viesti Kirjoittaja Johnny83 »

Kaverilta meinas jäädä pari tuhatta batia puuttumaan kahdenkin tarkistelukerran jälkeen.
Olin itse mukana ja näin varsin hyvin että samaa setelipinoa se antaa jo toisen kerran takaisin lisäämättä sitä paria tonnia. En sitten tiedä oliko vahinko vai tarkoituksellinen teko koska aika lukossa tuntui kaveri olevan.

Reilu viikko sitten vaihdoin samassa paikassa taaloja ja kun olin jo kävellyt bts:än rappuset alas ja vielä jonkun matkaan eteenpäin niin mietin että muistinkohan ottaa 40batia tähderahoja vai en.

Ajattelin että olkoot ja jatkoin matkaa, mutta perässä juoksikin kojun tyttö joka sanoi että tule hakemaan tähderahat, että ne unohtui.
Avatar
Peku
Viestit: 9620
Liittynyt: 19.12.2003 17:28
Paikkakunta: Ylämummola

Re: Valuutan vaihto (varoitus)

Viesti Kirjoittaja Peku »

Nuo mahdolliset valuutanvaihtoon liittyvät onkelmat voi johtua siitäkin, kun virkailija koettaa paikata aiemmin tekemiään virheitä. Todennäköisesti pankista joku esimies/tarkastaja tekee aika ajoin omat laskelmansa, miten tilit täsmäävät.

Vuosi sitten yhdestä tonnin setelistä puuttui poikittain kulkeva hopeanauha, eikä kelvannut respassa. Kiikutin sen kulman taakse pankkiin ja siellä ihmettelivät, että mitä oikein höpisen - seteli on aito :roll:
jmtp
Viestit: 721
Liittynyt: 14.6.2008 15:41
Paikkakunta: Oulu

Re: Valuutan vaihto (varoitus)

Viesti Kirjoittaja jmtp »

KPelto kirjoitti:Joka reissulla paras kurssi on ollut aina Bangkokin lentokentällä saavuttaessa. Toki kaikki (foorumilaiset, matkaoppaat) sanoo, että siellä on huono kurssi enkä ole uskaltanut vaihtaa kovin paljoa - tämä on sitten lomalla myöhemmin tietenkin harmittanut.
Voipi tosin johtua siitäkin, että poistumiseni Suomesta Thaimaahan laskee euron kurssia ja nostaa Thaimaan bahtia... :smt102
ehkä vähän eri asia jos euro heikkenee bahtia vastaan sen jälkeen kun lähdet kentältä pois
2714xx
Viestit: 2834
Liittynyt: 12.9.2006 17:22
Paikkakunta: Vantaa

Re: Valuutan vaihto (varoitus)

Viesti Kirjoittaja 2714xx »

Mua ei ole koskaan kusetettu valuutan vaihdossa Thaimaassa. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteiko kannata AINA laskea rahat tiskilla.
Thai kärpäsen purema!
Vastaa Viestiin