Japanin aivokuume?

Kuinka selviytyä ensimmäisestä retkestä Thaimaahan ja myös sen jälkeisestä elämästä Suomessa? Vastauksia kysymyksiin, vinkkejä, tapaetikettiä sekä mukavaa jutustelua. Tätä aluetta voivat lukea kaikki, kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Tilac, Modet

Vastaa Viestiin
artaavi
Viestit: 1
Liittynyt: 11.9.2012 17:16

Japanin aivokuume?

Viesti Kirjoittaja artaavi »

Hei!

Ensimmäinen reissu Thaimaaseen vähintään puoleksi vuodeksi opiskelijavaihtoon ja iski ongelma. Olen suunnitellut käyväni eripuolilla Thaimaata. Olin menossa mukavasti vihellellen tänään ensimmäiseen Ixiron (Japanin aivokuume rokote) pistoon ja Yliopiston apteekki sano ettei niillä oo niitä. Kuulemma elokuusta asti ollu tukkurilta loppu ja ei näy eikä kuulu. Soitin varmaan 20 apteekkia läpi eikä mistään saa. Noh se täytyy sitten unohtaa. Luin myös tästä toisesta rokotteesta mihin tarvitsee erityisluvan (no problem). Mutta mulla on lähtö 15.10. Luin että WHO:n rokote ohjelman mukaan tämä toinen rokote olisi 3 pistoa niin että 1. ja 2. piston välillä on 1-2 viikkoa ja kolmas vuoden päästä. No se onnistuu kyllä. Mutta entä jos ei. Ja suomen jonkun liiton mukaan niillä on taas semmoinen rokoteohjelma etten kerkeä, toivottavasti lääkäri ymmärtää.

Onko rokote välttämätön kun olen Thaimaassa vähintään 6kk? Entä mahtaako kyseistä tautia vastaan rokottaminen olla vaikeaa paikanpäällä Bangkokissa?
Avatar
DelArco
นอกรีต
Viestit: 6711
Liittynyt: 21.2.2004 21:26
Paikkakunta: Vähän Tampereesta ylöspäin, jossain metsän keskellä.
Viesti:

Re: Japanin aivokuume?

Viesti Kirjoittaja DelArco »

artaavi kirjoitti:Onko rokote välttämätön kun olen Thaimaassa vähintään 6kk?
Lyhyesti. Ei ole.
Changi
Viestit: 117
Liittynyt: 13.4.2009 14:19
Paikkakunta: Espoo

Re: Japanin aivokuume?

Viesti Kirjoittaja Changi »

Olin kanssa 6 kk vaihto-oppilaana Thaimaassa (2008-2009) ja otin tuolloin ennen matkaa Japanin aivotulehdus-, lavantauti- ja hepatiitti-rokotteet. Japanin aivotulehdus- ja lavantauti-rokotteet ovat jo menneet vanhaksi enkä ole aikonut uusia niitä. Olen myös jo matkustellut Thaimaassa ilman näitä suojia. Malarialääkitystä en ole koskaan popsinut vaikka on tullut reissattua Chiang Main viidakoissa, Laosissa ja Kambodzassa. Sanoisin, että riittää kun on nämä (lapsena/intissä saadut) perusrokotteet voimassa ja siihen mukaan vielä suoja A- ja B-hepatiitiltä (Twinrix-rokote). Kyllähän se tietenkin keventää mieltä, kun tietää kaikkien suositellujen rokotteiden olevan voimassa, mutta en silti koe niitä välttämättömiksi. HUOM! Tämä tietysti vain oma mielipiteeni ja kokemukseni :) Lisäinfoa suosituksista: http://www.rokote.fi/Countries/1003/Thaimaa.aspx. Hyvää reissua!
Avatar
raendi
Expatriate
Viestit: 4875
Liittynyt: 9.2.2005 11:22
Paikkakunta: PNH

Re: Japanin aivokuume?

Viesti Kirjoittaja raendi »

Tämä wikipediasta:
On arvioitu, että taudin esiintymisalueella maaseudulla viikon oleskelevalla matkailijalla on 1:5000-1:20 000 todennäköisyys saada Japanin aivotulehdus.
Ja asiaan:
Kahden piikin rokotusohjelma
- Toinen piikki viikon päästä ensimmäisestä.
- Suojaustaso 80%.
- Suojaustaso alkaa toimia 2-8 viikon päästä.
- Suojaustaso kestää 6 kuukautta.

Kolmen piikin rokotusohjelma
- Toinen piikkii viikon päästä ja kolmas piikki kuukauden päästä (lääkeyhtiöt suosittelee kolmatta vuoden päästä).
- Suojaustaso 90-100%.
- Suojaustaso alkaa toimia 2-8 viikon päästä.
- Suojaustaso kestää 1-3 vuotta.
- if you ain't pukin', you ain't high -
Avatar
modunid
samsoniittituristi
Viestit: 1026
Liittynyt: 1.2.2011 20:46

Re: Japanin aivokuume?

Viesti Kirjoittaja modunid »

Esimerkiksi meidän lapsen käyttämän bangkokilaisen Mission Hospitalin tarjoamaan rokotusohjelmaan sisältyi tuo Japanin aivokuume. Rokotuksen siis saa Thaimaassakin, ja edellä kerrotun perusteella puolen vuoden reissulla suoja ehtii kattaa valtaosan oleskeluajasta. Jos vietät alkuviikot kaupunkioloissa (Bangkokissa), niissä hyttysten levittämät taudit eivät ole kauhea ongelma, mutta hyttysiltä kannattaa joka tapauksessa suojautua: kutiavat paukamat eivät ole mukavia ja paljon yleisempään dengue-kuumeeseen ei ole vielä mitään rokotussuojaa.
testikäyttäjä
Viestit: 362
Liittynyt: 6.2.2011 22:33

Re: Japanin aivokuume?

Viesti Kirjoittaja testikäyttäjä »

Avatar
rahi
Viestit: 506
Liittynyt: 19.6.2006 21:58
Paikkakunta: Bangkok/Espoo

Re: Japanin aivokuume?

Viesti Kirjoittaja rahi »

testikäyttäjä kirjoitti:Hissunkissun sosialismiin:

http://www.genengnews.com/gen-news-high ... /81247305/
Dengue kuume on ihan eri tauti kuin tämän threadin Japanin aivokuume/tulehdus.
Vastaa Viestiin