Ummikkona Thaimaahan, yksin. Vinkkejä!

Kuinka selviytyä ensimmäisestä retkestä Thaimaahan ja myös sen jälkeisestä elämästä Suomessa? Vastauksia kysymyksiin, vinkkejä, tapaetikettiä sekä mukavaa jutustelua. Tätä aluetta voivat lukea kaikki, kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Tilac, Modet

Avatar
MauKhang
Raketti-insinööri
Viestit: 28619
Liittynyt: 15.12.2003 12:01
Paikkakunta: Singhapore

Re: Ummikkona Thaimaahan, yksin. Vinkkejä!

Viesti Kirjoittaja MauKhang »

Batok :
Suosittelen hommaamaan jonkun matkaoppaan josta saa monipuolista ja objektiivisempaa tietoa kuin täältä. Täällä jengi rummuttaa silmät sumeina kukin omaa mantraansa.
Tuota noin , ketjun aloittaja kyseli matkavinkkejä. Ja niitä on sitten erilaisia useat ihmiset antaneet. Se kait tässä oli tarkoituksenakin. Noista voi sitten kyselijä valita tai olla valitsematta.
Tuo Lehtipuun kirja on kyllä ihan hyvä. Mutta ensin pitää päättää minne mennä. Sitten siitä kirjasta on vasta hyötyä.
Minulla on ollut Lehtipuun kirjoja reissussa ja niistä olen hotelleja , nähtävyyksiä ja kuljetuksia katsellut. Jonkin verran kuitenkin pitää olla kohde selvillä että osaa oikeasta kohtaa avata sen kirjan. :roll:

tämä nyt ainakaan ei ole sossukyylien syytä
Batok

Re: Ummikkona Thaimaahan, yksin. Vinkkejä!

Viesti Kirjoittaja Batok »

MauKhang kirjoitti:Batok :
Suosittelen hommaamaan jonkun matkaoppaan josta saa monipuolista ja objektiivisempaa tietoa kuin täältä. Täällä jengi rummuttaa silmät sumeina kukin omaa mantraansa.
Tuota noin , ketjun aloittaja kyseli matkavinkkejä. Ja niitä on sitten erilaisia useat ihmiset antaneet. Se kait tässä oli tarkoituksenakin.
Totta puhut. Olisi vain odottanut että vinkkaaja pystyy hyppäämään ketjun ajoittajan housuihin edes hetkeksi, mutta luulin väärin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan.
Viimeksi muokannut Batok, 7.12.2012 8:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Matkaaja25
Downshiftaaja
Viestit: 19891
Liittynyt: 3.5.2007 21:48

Re: Ummikkona Thaimaahan, yksin. Vinkkejä!

Viesti Kirjoittaja Matkaaja25 »

pekka.p kirjoitti:Hyvin täällä on tyrmätty tuo ehdotus että mene ensin soi yumelle, eihän sinne voi nuori nainen mennä, tai ota ihan oikea hotellihuone jne. :smt005

Mitähän ne soi yumen huoneet ovat jos eivät hotellihuoneita :?: suhteellisen siistejä vielä kaikilla suomiyrittäjillä ja varmasti kohtuuhintaisia.

Naisiahan tuolla on myös pilvin pimein, eilenkin maikan tietovisassa olleista noin sadasta hengestä veikkaisin noin 35% olleen naisia.

Monelta tuntuu unohtuneen että kysyjä kertoo olevansa ummikko ensikertalainen, siis mikäs sen parempi paikka on viettää pari ekaa yötä kuin jokin soi yumen suomihotelli.

Suomalainen naisihminen saa taatusti tuolta kaikki tarvitsemansa neuvot ja vinkit, sillä tuolla yumella pyörii juurikin pitkään thaimaassa asuvia kohtuullisen paljon ja he taatusti osaavat neuvoa yksinäistä naista kaikissa thaimaan matkailuun liittyvissä asioissa.

Kahden viikon reissu on aika lyhyt joten itse tulisin kentältä pattayalle (1h. 20 min. ja noin 1200 bahtia taksilla)
Pattayalla sitten ehkäpä neljä yötä kevyesti bilettäen jonka jälkeen minibussilla Changille.

Kyyti vaikkapa River hotelilta hinta noin 500 bahtia, changilla sitten 7-8 päivää chillaillen jonka jälkeen minibussilla bangkokiin jossa pari vikaa päivää bangkokin nähtävyyksiä katsellen ja ostoksia tehden.

Tulee kohtuuhintainen reissu tuollalailla tehtynä, saa bilettää halutessaan pattayalla ihan minkalaisissa paikoissa haluaa, seuraavaksi perään changin upeat rannat ja lopuksi bangkokin nähtävyydet ja ostokset.

Monelta tuntuu unohtuneen se tosiasia että pattaya on kumminkin äärimmäisen monipuolinen ja thaimaan suosituin lomakohde simppelissä paketissa :wink: ja sieltä löytyy kyllä jokaiselle jotain, rannat eivät ole parhaimmasta päästä, mutta changilla tuo puute korjaantuu mainiosti.

Toinen vaihtoehto voisi olla suoraan bangkokista lentäen chiang maihin ja siellä sitten kymmenkunta päivää ja lopuksi sitten bangokiin, rantalomailu jää kyllä tuolloin väliin, mutta chiang mai on mukava ja erittäin edullinen kaupunki jossa samanhenkistä matkaseuraa on varmasti jos vain englanti taipuu hyvin.

Itse en ainakaan minnekkään andamaanien suuntaan lähtisi lentelemään, täysin ylihinnoiteltuja paikkoja joissa etenkin yksin matkustavalle tulee reissulle hintaa aika lailla.
( Hotellikulut )

Hauskaa lueskeltavaa muuten kun pahimmat Soi yumen kivittäjät eivät ole tuolla varmaan edes käyneet :lol: saati sitten asuneet ja huutelevat "totuuksia" bangkokista tai riisipellon reunalta.
- Itse ainakin ajattelen asian näin, että mihin itse menisin suomalaisena yksin matkustavana nuorehkona naisena. Enkä todellakaan menisi Pattayalle, Yumesta puhumattakaan. Toki Pattayasta tykkääviä naisiakin löytyy, mutta olen nyt kuitenkin vuosien varrella jututtanut aika montaa naista tähänkin asiaan liittyen eikä Pattayaa kovinkaan moni ole suuresti kehunut. Joten olen tullut siihen tulokseen, että se ei välttämättä vastaa sitä mielikuvaa paratiisista mitä moni eka kertaa Thaimaahan matkustava nainen haluaa kokea. Ei se vastaan myöskään sitä paratiisia mikä minulla miehenä oli mielessä eka kertaa Thaimaahan tullessa. Aloittaja saattaisi tykätä patilasta tai vihata sitä. Uskon kuitenkin, että pitämisen suhteen varmempiakin vaihtoehtoja kuin Pattaya löytyy. Mielestäni yksin matkustavan naisen kyseessä ollessa aika riski valinta. Ja jos alunperin suunnitelmissa on ollut mm. Laosissa matkustamista niin voisi olettaa, että Pattayan kaltainen rysä ei välttämättä ole ollut se päällimäinen haave. Toki tässä nyt poikakaveri oli ollut se suunnittelija, mutta tuskin tyttökaveriltakaan on jätetty täysin kysymättä.

Eli, itse siis mielummin suosittelisin ensikertalaiselle naiselle jotain hieman konservatiivisempaa kohdetta kuten Samui. Minusta Pattaya on kuitenkin matkakohteiden joukossa aikamoinen ääripää ja totaalisen pettymisen riski on tässä tapauksessa aika suuri.
Avatar
Matkaaja25
Downshiftaaja
Viestit: 19891
Liittynyt: 3.5.2007 21:48

Re: Ummikkona Thaimaahan, yksin. Vinkkejä!

Viesti Kirjoittaja Matkaaja25 »

Batok kirjoitti:
MauKhang kirjoitti:Batok :
Suosittelen hommaamaan jonkun matkaoppaan josta saa monipuolista ja objektiivisempaa tietoa kuin täältä. Täällä jengi rummuttaa silmät sumeina kukin omaa mantraansa.
Tuota noin , ketjun aloittaja kyseli matkavinkkejä. Ja niitä on sitten erilaisia useat ihmiset antaneet. Se kait tässä oli tarkoituksenakin.
Totta puhut. Oli vain odottanut että vinkkaaja pystyy hyppäämään ketjun ajoittajan housuihin edes hetkeksi, mutta luulin väärin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan.
- Vähän kävi sama mielessä. 60 vuotiaan miehen paratiisi ei välttämättä ole 25 vuotiaan naisen paratiisi. Ja juuri eronnut nainen ei välttämättä halua hakeutua samaan paikkaan kuin juuri eronnut mies. :D Toki näinkin voi joskus olla, mutta epäilen.
Batok

Re: Ummikkona Thaimaahan, yksin. Vinkkejä!

Viesti Kirjoittaja Batok »

Pattaya on koko maailman mittapuulla ääripää. Hyvin kaukana Pihtiputaalta.
Avatar
Matkaaja25
Downshiftaaja
Viestit: 19891
Liittynyt: 3.5.2007 21:48

Re: Ummikkona Thaimaahan, yksin. Vinkkejä!

Viesti Kirjoittaja Matkaaja25 »

Batok kirjoitti:Pattaya on koko maailman mittapuulla ääripää. Hyvin kaukana Pihtiputaalta.
- Nimenomaan. Siksi suosittelinkin Samuita. Toki itsekin tykkään Samuista enemmän, mutta lähinnä yritin miettiä jotain perus varmaa vaihtoehtoa ja jättää "riskivalinnat" kuten Patong, Pattaya, Bangkok tai Roi et pois.
Avatar
MauKhang
Raketti-insinööri
Viestit: 28619
Liittynyt: 15.12.2003 12:01
Paikkakunta: Singhapore

Re: Ummikkona Thaimaahan, yksin. Vinkkejä!

Viesti Kirjoittaja MauKhang »

Matkaaja25 :
Vähän kävi sama mielessä. 60 vuotiaan miehen paratiisi ei välttämättä ole 25 vuotiaan naisen paratiisi. Ja juuri eronnut nainen ei välttämättä halua hakeutua samaan paikkaan kuin juuri eronnut mies. Toki näinkin voi joskus olla, mutta epäilen.
En tiedä ihmisten eroamisista enkä heidän ikäänsäkään saatikka psyykkistä mielentilaa. Täällä on ollut näitä kaikenlaisia neuvoja. Jotenka jospa keskityttäisiin niihin vinkkeihin eikä niihin vinkin antajiin.

Tähän asti ehdotettu :
Phuket
Koh Samui
Krabi
Koh Chang
Pattaya

ja erilaisia yhdistelmämatkoja.

tämä nyt ainakaan ei ole sossukyylien syytä
Avatar
gavdos
Viestit: 116
Liittynyt: 7.10.2012 12:41
Paikkakunta: Hua Hin

Re: Ummikkona Thaimaahan, yksin. Vinkkejä!

Viesti Kirjoittaja gavdos »

Olisi kiva kuulla, mitä ketjun aloittaja on itse nyt miettinyt ja mikä houkuttelee eniten. Thaimaassa riittää valinnanvaraa laidasta laitaan, mutta itse ehkä korostaisin edelleen sitä, että paikan pitäisi olla ns. helppo ratkaisu eli helposti saavutettavissa ja tarvittavat palvelut lähellä.

Toki jos Laosia on alun perin mietitty niin silloin olettaisi olevan valmiuksia monenlaiseen omatoimimatkailuun mutta ap mielestäni korosti sitä, että on ummikko ja yksin liikkeellä.

Helpoimpia Thaikkulan kohteita lienevät Hua Hin, Phuket, Samui (Ja Pattaya tietyin varauksin). AP voisi kommentoida esim. sitä, onko kokemusta tai uskallusta edes omatoimiseen lennon varaamiseen ja lennolle lähtemiseen isolta, vieraalta kentältä. Jos ei ole, niin Samui on poissa laskuista ja sit vaan esim. Hua Hiniin, Cha-amiin, Pattayalle jne. jonne pääsee bussilla tai taksilla.

Tämmöinenkin vaihtoehto voisi olla: Taksilla tai bussilla Hua Hiniin ja täältä sitten vaikka pikku reissu Koh Phayamille tai sille toiselle Changille. Toki tämä reissu edellyttää aikamoista omatoimisuutta, mutta jos vähän vaihtelua Hua Hiniin haluaa niin helposti onnistuu. Tai vaikka Koh Taolle voi ottaa reissun. Vaihtoehtoja täällä Thaikkulassa riittää :) Harmi, kun ap on itse ollut hiljaa, mitä haluaa ja mitä ei.

Lehtipuun kirjat ovat tosiaan todella hyviä!!! Suosittelen. Aivan toista luokkaa kuin jokin Lounli Planet tai Raf gaidi.
Eihän kukaan tänne jää. Jeesus, Kekkonen, Matti Pellonpää.
H.S.T.69

Re: Ummikkona Thaimaahan, yksin. Vinkkejä!

Viesti Kirjoittaja H.S.T.69 »

Uskoisin,etta ummikkokin osaa buukata jatkolennot samuille ja jatkaa sitten koh phanganille laivalla...
ummikkona saattaisin viihtya tuolla akselilla ja seuraa&menoa loytyy varmasti pariksi viikoksi...
Avatar
gavdos
Viestit: 116
Liittynyt: 7.10.2012 12:41
Paikkakunta: Hua Hin

Re: Ummikkona Thaimaahan, yksin. Vinkkejä!

Viesti Kirjoittaja gavdos »

H.S.T.69 kirjoitti:Uskoisin,etta ummikkokin osaa buukata jatkolennot samuille ja jatkaa sitten koh phanganille laivalla...
ummikkona saattaisin viihtya tuolla akselilla ja seuraa&menoa loytyy varmasti pariksi viikoksi...

Äläpäs sano :wink: On tosi monia, joita kaikenlainen omatoimisuus hirvittää ja jotka eivät halua säätää minkäänlaista lisävääntöä. Ihan totta :)

Sinänsä olen minäkin Samuin kannalla, jos etsii simppeliä kohdetta, jossa on hienot rannat ja sopivan kokoinen yöelämä sekä matkailijoita laidasta laitaan.
Eihän kukaan tänne jää. Jeesus, Kekkonen, Matti Pellonpää.
Avatar
I ovn
Isaan on My Mind
Viestit: 1898
Liittynyt: 15.12.2003 22:55
Paikkakunta: Korso/Si Khiu

Re: Ummikkona Thaimaahan, yksin. Vinkkejä!

Viesti Kirjoittaja I ovn »

Taidettiin tuossa ylempänän mainita myös Samui, se saattaisi olla täysosuma ja siihen vielä liittää Khanomin. Luin äskettäin Dusty Geckon ketjusta seuraavaa:

http://www.thaiklupi.fi/foorumi/viewtop ... 36&t=35108
Olemme alkaneet tekemään yhteistyötä myös Samuin ja Koh Phanganin hotellien kanssa. Kun tulee ensin Khanomiin joksikin aikaa niin kauttamme saa helposti ja vaivattomasti kyydin lauttarantaan ja Samuin päässä on sitten heti suomenkielinen kyyti odottamassa esim. Lamain Visit Resortiin, Chawengille haluavat voivat näppärästi majoittua esim. Walk About Hotelliin jossa myös saa suomenkielistä palvelua ja opastusta.
Sama päin vastoin jos on ensin Samuilla tai Phanganilla ja haluaa tulla nauttimaan Khanomin rannoista ja rauhasta niin yhteistyökumppanimme kyllä hoitaa siirtymiset ja majoitukset.

Te olette lomalla, keskittykää rentoutumiseen ja lomasta nauttimiseen!!!!!!
Antakaa meidän hoitaa puolestanne siirtymät ja majoitukset
ilman turhaa häslinkiä ja odottelua ja vedätystä.
SamuiEasyHotel kirjoitti:Itsekin tunnen Dusty Geckon herrasmiehen jo vuosien takaa ja moni homma olisi jäänyt näkemättä / kokematta ilman hänen apuja aikoinaan, sekä Samuilla että Khanomissa

Khanomi on muutenkin käymisen arvoinen paikka ja siellä on mukava piipahtaa tällaisten hieman vilkkaampien kohteiden vastapainoksi
Ps. Walkaboutissa on hieman vaikea nukkua yö, vaikka se toki muuten siellä onnistuukin ja iltaa siellä nyt ainakin kannattaa viettää .
Walkabout kirjoitti:Mutta anyway kumpaan vaan eksytkin, niin olet jo oikeilla jäljillä. Yhteistyö näiden puljujen välillä on kuitenkin saumatonta majoituksen ja ruoka/juoma palvelujen suhteen. Välimatkaakin on vain se 120m.

Mikolta saa molempien puuhamiesten numerot tarvitessa.

Ja taas toisinpäin meiltä saat neuvot, liput ja laput kuinka löydät Khanomiin rauhoittumaan. Meiltä saa kaikki matkatoimistopalvelut ja Khanomissa asuneena luulen tietäväni parhaan reitin Mikon super hyvien safkojen ääreen.
เข้าเมืองตาหลิ่ว ต้องหลิ่วตาตาม
Batok

Re: Ummikkona Thaimaahan, yksin. Vinkkejä!

Viesti Kirjoittaja Batok »

Tein ensimmäisen Thaimaan matkani silloisen tyttöystäväni kanssa noin 3 vuotta sitten. Sen jälkeen olen reissannut täällä 7 kertaa ja aina omatoimimatkalla. Puhun todella surkeaa englantia. Kaikki on pitänyt hoitaa ja järjestää itse. Täällä pärjää jokainen joka puhuu edes välttävää englantia. Hieman pohjatöitä ensin esim.
noista Lehtipuun oppaista niin hyvin menee. Yksin matkatessa tuntee todella olevansa matkalla ja se tunne on mahtava.

Thaimaa on turistille helppo maa matkata. Jopa Bkk- Ko Tao bussi+lautta onnistuu kaikilta. Huolehtivat että pääset perille. Ja neuvoa saa kysymällä.
natus
Viestit: 6787
Liittynyt: 27.7.2010 23:47

Re: Ummikkona Thaimaahan, yksin. Vinkkejä!

Viesti Kirjoittaja natus »

Helpompaa omatoimimatkailun kohdetta ei tule mieleen. Minusta edes välttävää englantia ei tarvitse osata.

Etelän saarikohteissa hinnat saattaa tuntua kovilta, jos on tottunut Pattayan hintoihin. Toisaalta Phuketin Katalta menee Patongille suurinpiirtein Suomen taksin lähtöhinnalla, eli halpaa on. Ja läskiä Phuketissa on vallankin taksien hinnoissa. Ja ne merelliset retkikohteet
kaikista saarista on vaan kertakaikkisen upeita, jos meriretkistä tykkää. Itseasiassa kun niitä miettii alkaa tulla mieli sinne, vaikka tarkoitus oli välttää Thaimaata ja varskinkin saaria ainakin ensivuoden alkupuoli... :roll:

Yksin reissamisessa on puolensa. Sinkkuna olin melkeimpä sitä mieltä, että se on ainut mukava tapa reissata. Perheeliisenä mukavaa vaihtelua, vaikka perhereissut menee edelle.
Pysähdy Suomussalmella. Sinne ryssäkin pysähtyi!

Fanaatikko on ihminen, joka ei pysty muuttamaan mielipidettään ja kieltäytyy vaihtamasta aihetta.
Avatar
gavdos
Viestit: 116
Liittynyt: 7.10.2012 12:41
Paikkakunta: Hua Hin

Re: Ummikkona Thaimaahan, yksin. Vinkkejä!

Viesti Kirjoittaja gavdos »

Batok kirjoitti:Tein ensimmäisen Thaimaan matkani silloisen tyttöystäväni kanssa noin 3 vuotta sitten. Sen jälkeen olen reissannut täällä 7 kertaa ja aina omatoimimatkalla. Puhun todella surkeaa englantia. Kaikki on pitänyt hoitaa ja järjestää itse. Täällä pärjää jokainen joka puhuu edes välttävää englantia. Hieman pohjatöitä ensin esim.
noista Lehtipuun oppaista niin hyvin menee. Yksin matkatessa tuntee todella olevansa matkalla ja se tunne on mahtava.

Thaimaa on turistille helppo maa matkata. Jopa Bkk- Ko Tao bussi+lautta onnistuu kaikilta. Huolehtivat että pääset perille. Ja neuvoa saa kysymällä.

Totta tämäkin. Ja omatoimimatkailu on kyllä parasta matkailua! Itse olin saakelin ujo ja pihalla ekoja kertoja matkustaessani, vaikka enkku on aina taipunut multa hyvin. Mutta silti nokka vaan kohti uusia seikkailuja ja kokemus opettaa! Mutta pohjatöitä on kyllä ummikon tehtävä mielestäni aika paljon ja olisin sen kannalla, että esimerkiksi majoitus olisi paree varata jo Suomesta käsin kuin ummikkona etsiä paikan päältä. Itse olen reissannut omatoimisesti nyt kymmenisen vuotta eri puolilla maailmaa mutta edelleen tulee välillä tenkkapoo. Sekin on juttu, jonka omatoimisen reissaajan on hyväksyttävä ja otettava huumorilla ja osana omatoimimatkailun "viehätystä" vaikkei se sillä hetkellä siltä tunnukaan.

Lehtipuun kirja on siinä mielessä hyvä, että siinä kyllä neuvotaan erittäin yksityiskohtaisesti, miten mihinkin kohteeseen pääsee. Ja siitä saa kyllä ihan ideoitakin omaan reittivalintaan, jos se ei ole vielä selvillä.

Tiedän muuten erään järkevän ja fiksun ihmisen, joka ensimmäistä kertaa lähti lentäen matkalle. Vaihto oli Frankfurtissa ja koska tämä ihminen oli ihan pihalla kaikista käytännöistä, hän seurasi yhtä seuruetta sillä seurauksella, että kulki ulos kansainväliseltä puolelta ja sitten olikin hänellä oma sählinkinsä päästä takaisin kansainväliselle puolelle! :lol:
Eihän kukaan tänne jää. Jeesus, Kekkonen, Matti Pellonpää.
Avatar
kollikk
Ellun piriste
Viestit: 499
Liittynyt: 23.8.2006 21:30

Re: Ummikkona Thaimaahan, yksin. Vinkkejä!

Viesti Kirjoittaja kollikk »

Joku rauhallinen pikku paikka Isaanin sydämmessä ois mun valinta :)
Avatar
MauKhang
Raketti-insinööri
Viestit: 28619
Liittynyt: 15.12.2003 12:01
Paikkakunta: Singhapore

Re: Ummikkona Thaimaahan, yksin. Vinkkejä!

Viesti Kirjoittaja MauKhang »

Taitaa olla tuossa omatoimimatkailussa vaikeinta se kohteen tai kohteiden valitseminen. Jos kohteita on useampia niin kannattaa ensimmäisenä vilkaista Thaimaan karttaa jotta tuo logistiikkapuoli hoituisi hyvin.
Kun sen kohteen tai kohteet on valinnut niin sitten kyllä saa hyvät vinkit miten mennä ja missä on hyvä majoittua.
Ja tuo Lehtipuun kirja on hyvä ostos kyllä omatoimimatkaajalle.
Kun tein esim vaimon kanssa matkan Bkk-Trat-Koh Chang-Pattaya niin tuon Trat - Koh Chang osuuden katsoin sieltä Lehtipuun kirjasta ja jopa niitä majoitussuosituksia noudatin ja hyvin meni. Vinkit osui kohdalleen.

tämä nyt ainakaan ei ole sossukyylien syytä
Vastaa Viestiin