Matkaehdotus aloittelijalle: Samui / Phangan / Bangkok

Kuinka selviytyä ensimmäisestä retkestä Thaimaahan ja myös sen jälkeisestä elämästä Suomessa? Vastauksia kysymyksiin, vinkkejä, tapaetikettiä sekä mukavaa jutustelua. Tätä aluetta voivat lukea kaikki, kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Tilac, Modet

Vastaa Viestiin
msunio
BOSSMAN
Viestit: 487
Liittynyt: 14.10.2012 1:05

Matkaehdotus aloittelijalle: Samui / Phangan / Bangkok

Viesti Kirjoittaja msunio »

(En ollut ihan varma osiosta, siirtäkää, jos tarvetta, sori)

1. Alkupuhe
Ensikertalaiselle, erityisesti toiseksi/kolmanneksi reissuksi. Jos olet lähdössä Thaimaahan, etkä oikein tiedä minne, niin tässä keskustelussa tarjoan mielestäni helvetin hyvän ehdotuksen. Alkuperäisestä ideasta poikkean ja kirjoitan tämän niin, kuin olisin halunnut lukea tämän itse neljä vuotta sitten. Jos joku "kokeneempi" kokee tämän hyvänä, niin jakoon vaan jatkossa "ensikertalaisille", koska oma forumiaktiivisuuteni on kausittaista. Kärjistän ja kirjoitan suuntaa-antavasti, älkää loukkaantuko.

Taustasta sen verran, että olen käynyt viisi kertaa Thaimaassa (lähes jokainen rysä kierretty) ja käynyt näissä paikoissa jo aikaisemmin. Pidän rennosta meiningistä, auringosta, alkoholista ja Thaimaasta. En pidä pakettimatkoista, vaikka olen myös kaukana true-travelleristä, joka haluaisi majoittua teltassa rannalla mahdollisimman halvalla. Olen ollut matkalla yksin (2kk) ja myös exäni kanssa (3/4 vko).

Syy, miksi kirjoitan edes tämän on se, koska jo vuosia tätä forumia lukeneena olen saanut täältä paljon apua ja ehdotuksia ja nyt on mun vuoro yrittää antaa jotain takaisin. Toinen syy on se, että olen lähdössä vastaavanlaiselle reissulle parin viikon päästä, joten fiilistelyn ja ylimääräisen ajan duunissa haluan myös käyttää tähän. Yritän pitää tämän suhteellisen pintapuolisena ja ehdotukset/neuvot ovat täysin mun kokemuksiini perustuvia (hyviksi havaittuja, ei fanboy-mainostusta). Muokkailen tätä noin parin viikon ajan, eli korjatkaa ja kommentoikaa. Lupaan yrittää tehdä nyt tulevan keikan jälkeen erittäin kattavan blogin kuvineen ja linkkeineen, tämä saa olla alku enkä ota vastuuta mistään...
____

JOHTAJAN MATKAVINKIT I

2. Tietoa ja ennen matkaa ihmettely
Aika minimissään 3 viikkoa (käytän tätä tässä tekstissä), 4 viikkoa optimaalinen. Matkustusaika niin, että pääsee kokemaan Fullmoon Partyn (se päivä vasta 3-5 lähtöpäivästä on paras): 5 päivää Samuilla / 8 päivää Phanganilla / 6 päivää Bangkokissa

Tämä sopii pariskunnille, yksin matkaaville ja ideaali-ikä 20-30 vuotta. Sopii parhaiten toiselle reissulle Thaimaahan sen ensimmäisen pakollisen pakettimatkan jälkeen. Sisältää hieman reissaamista ja maisemien vaihtelua mielenkiinnon ylläpitämiseksi.

Lentolippu Bangkokiin suorana lentona tai esimerkiksi Amsterdamin kautta. Etukäteen lento Bangkokista Samuille, mistä taxilla majoitukseen. Suosittelen majoituksen hommaamista etukäteen, lisää siitä kerron kohta. Reissuun vähintään 50l rinkka + "käsimatkatavaroille" pieni reppu, matkavakuutus ja riittävästi rahaa (50e/päivä on hyvä, muuten en halua ottaa kantaa). Mahdolliset lääkkeet, aurinkorasvat yms. kulutustavarat paikan päältä.

3. Valmistelu
Mukaan riittää muutamat kalsarit, släpärit, paidat ja shortsit (MIESTEN NÄKÖKULMASTA), pieni ledilamppu, linkkari ja jeesusteippiä. Kannattaa yrittää pitää varsinkin talvella lähtiessä ulkovaatetus mahdollisimman pienenä esim. jos kyyti on kentälle niin ihan hyvin voi lähteä hupparissa ja kesäkengissä. Jos laukut voi checkata suoraan Samuin lennolle niin reppuun dödö, puhtaat vaatteet, sandaalit ja hammasharja (tsekkaa tarkemmin vielä määräykset käsimatkatavaroista).

Varmista, että tiedät miten pystyt soittamaan puhelimellasi esim. Suomeen tai hommaa liittymä paikan päältä. 2 pankkikorttia mukaan (Visa Electron toimii 85%), toinen niistä esim. Visa. Tässä vinkki "kokeneemmallekin": ota pankkitunnukset mukaan niin, että niistä ei tietenkään ulkopuolinen pysty arvaamatta jotain muistin varaista lukua tyhjentämään sun tiliä. Käytä esimerkiksi sähköpostia apuna helpottaaksesi hommaa. Tutustu Western Union palveluun (rahan siirto Suomesta, jos sut rullataan) ja ota passista sekä matkavakuutuksesta kopio.

Tutustu kyseisiin paikkoihin, lue tätä forumia ja kysele tyhmiä. Mun mielestä on fiksua opetella asioita etukäteen, jotta itse matkalla ei tarvitse tuhlata aikaa ylimääräiseen ihmettelyyn perusjutuissa.

4. Hki - Suvarnabhumi - Samui
Suora lento kestää sen 10h. Jos et osaa nukkua koneessa, niin valvo vaikka edellinen yö. Suosittelen loman alkua lentoa Samuille (huomattavasti kalliimpi Suvalta, kerron halvemmasta vaihtoehdosta myöhemmin). Suva on iso kenttä ja siellä voi joutua odottamaan, hyvä vaihtoaika mielestäni 3-4h (aika on pitkä, mutta jos olet saapunut aamulla niin en nää syytä pitää kiirettä), kentälläkin voi ottaa rennosti ja käydä pesemässä hampaat ja fiilistellä maailman luokan meininkiä. Samuille saavuttuasi seuraavaksi etsit taksin, ja maksat sen 500b majoitukseesi, minkä olet varannut etukäteen x päiviksi.

5. Samuin majoitus ja Chaweng
Haluat mennä ehdottomasti Chawengille. Se on suurin ranta ja siellä on paras meininki. En jaksa perustella, koska tämäkin on ikuisuusväittelyainesta. Kun katsot karttaa niin paras paikka majoitukselle löytyy Ark Barin lähistöltä. Ark Baria en suosittele, siellä on isoin rymymeno ja suurin määrä porukkaa myös rannalla, ota 50-200m vierestä. Lukuisista itkuarvosteluista huolimatta mielestäni Al's hut on hyvä vaihtoehto. Se on lähellä actionia ja hinnat ovat kohtuullisia. Paikalla on myös paljon majoitusta mitä ei löydä netistä mutta em. paikka on turvallinen valinta alkuun.

Hintaskaala on vaihteleva ja Al's hut voi tuntua kalliilta. Tässä muutama perustelu kuitenkin sille: sijainti on paras ja etukäteen varaaminen onnistuu. Pienistä mökeistä huolimatta niin ei täällä kannata muuta tehdäkään kuin nukkua. Majoitus on rannalla mikä on itselleni tärkein kriteeri. Rannalle lähteminen ei ole mikään iso projekti, shortsit ja pyyhe riittää. Helppo hakea lisää täydennystä omasta jääkaapista tai käydä vessassa, ei tarvitse miettiä pukeutumista tai oikeastaan mitään muutakaan. Ark Barissa on hyvä meininki iltaisin ja McDonalds + menomestoja (Green Mangon alue) ei rantamajoituksella lähemmäksi pääse. Green Mangoa voi olla vaikea löytää varsinkin päivisin, tsekkaa Moby Dick guesthouse (loistava paikka juoda muutama ja pelaa bilistä) se on sen vieressä. Tropical Murphysissä kannattaa käydä katsomassa livebändi ja Reggaesta (järven keskellä) löydät vaihtoehdon GM:lle. Suosittelen käymistä Walkabout barissa (suomalainen, itse en ole vielä käynyt, mutta tulen käymään).

Tutustu Samuihin etukäteen. Samuilta löytyy kaikki mahdollinen pakollisesta norsuratsastuksesta benji-hyppyyn. Mun perustelut miksi ehdottomasti tänne ovat:
- Samuilla ei kauheasti ole lapsiperheitä tai vanhuksia vaan meno koostuu bailaavista nuorista. Ranta ei ole pahin turistirysä aurinkovarjoineen ja yöelämä on loistava. Olen muutamassa juhlapaikassa käynyt ja läheltä löytyvä Green Mango on top 3 "disco". En muista paikan nimeä, mutta Green Mangon suljettua (noin kahden aikoihin) ihan vieressä on toinen yökerho (?) mikä jatkaa 06:00 asti.
- Samuin arkkitehtuuri on suhteellisen aitoa: ei isoja rakennuksia, moottoriteitä tai jättihotelleja.
- Samuillta pääsee helposti Phanganille, siellä voi hiljentyä halutessaan.
- Paikalla on paljon turisteja (seuraa etsiville, jos paikallinen ei nappaa) ja tyttötarjonta suhteellisen hillittyä (pariskunnat).

Perusnähtävyyksien lisäksi pari satunnaista juttua: suosittelen käymään Lamain iltaruokamarkkinoilla syömässä. Thaikuissa on ihan siisti kokemus käydä myös leffassa (etsi Tesco Lotus) ihmettelemässä kuninkaalle tehtävää kunniaa alkuun (noustaan seisomaan, näät sitten), kunhan muistat ottaa pitkähihaisen mukaan. Mene ja oikeasti hyppää tällä kertaa se benji siellä mitä oot aina miettinyt.

Sitten pari varoituksen sanaa, osa omaa kokemusta ja osa liittyy toki Thaimaahan yleisesti:
- JetSki tarjontaa on paljon, mutta toivottovasti et joudu scammatyksi (lue jetski scam thailand lisää! Mua ei ole huijattu enkä nähnyt mitään siihen liittyvää).
- GM:ssä menee bucketteja aika paljon, niin älä TAASKAAN jätä sitä pöydälle pois käsistäsi, ne tyrmäystipat eivät ole kiva juttu.
- Pimeitä rantoja kannattaa välttää iltaisin/öisin. Siellä paikalliset sekopäät tuntuu viihtyvän. (ei siis ongelmaa rantabaarien aukioloaikoina, tarkennuksena).

Kun muutamat päivät on juhlinut ja mestat nähtynä niin on aika valmistautua ehkä siisteimpään kokemukseen matkailun saralla (aikaisempaa pakettimatkailijaa ajatellen), Phanganiin

6. Koh Phangan ja Fullmoon Party
Alkuun haluan sanoa sen, Fullmoon Party on vaan yksi kokemus mikä kannattaa ainakin kerran kokea. FMP ei ole todellakaan ehdoton, nykyään ajattelen sen kivana lisänä (olen käynyt kahdesti).

Hoida majoitus etukäteen (esim. kohphangan.info)! tästä myöhemmin. Sitten KP:lle. Käy vaikka edellisenä päivänä jostain matkatoimistosta hakemassa liput kuljetuksineen. Tietysti sä maksat enemmän toimistossa vieraillessa mutta mitä sitten, asiat tehdään sun puolesta ja häviät sen 2 euroa. KP:lle menee Lomprayah (tosi nopea, ~1h) ja en muista sen toisen nimeä mutta enemmän sellanen vähän suurempi lautta/laiva (~2h). Suosittelen itse tätä jälkinmäistä, koska: ei tule fiilis kuin VR:n junassa ja mahdollinen matkapahoinvointi iskee epätodennäköisemmin. Itseasiassa se on tosi leppoisa matka, meri nyt on aina siisti valoisaan aikaan ja sieltä saat otettua hyviä kuvia. Teet mitä tahansa niin päädyt joko Thongsalaan (länsi) tai Had Riniin (itä), ei merkitystä koska sieltä jatkuu matka taxilla/lava-autolla majoitukseen

6.1 Majoitus
Ensimmäisellä kerralla mulla kävi älytön tuuri ja löysin itseni Baan Tai:sta. Vasta toisella reissulla tajusin, kuinka hyvä mun tuuri oli. En voi olla korostamatta, että haluat ehdottomasti Baan Tai:lle tai Baan Kai:lle (katso nämä kartasta). Majoitus vaihtelee 600b - XXXX. Ehkä keskivertohinta voisi olla noin 1500 yö, tämän vuoksi suosittelen jo Suomessa katsomaan vaihtoehtoja. Lähtökohtasesti ei mielestäni ole merkitystä, kunhan päädyt näille rannoille - olen itse ollut Hansa Resortissa (kalliimpi), Jamaica Inn:ssä ja nyt löysin helmen: Liberty Bungalows (uskallan suositella jo etukäteen).

6.2 Miksi sitten Baan Tai / Kai:
Samuin sekoilun ja party meiningin jälkeen se fiilis, kun ymmärrät sen on unohtumaton. Näillä rannoilla ei ole aurinkovarjoja, ei musiikkia eikä oikeastaan yhtään mitään. Tätä fiilistä olen verrannut Suomessa kesämökille menemiseen järven rannalle. Em. Rantojen majoitus koostuu noin kymmenestä bungalowista, eikä ihmisiä juurikaan ole (poislukien tietysti majoitus uima-altaalla ja sen britti 19vee. porukan saapuessa sinne). Upeat maisemat, rauhallisuus ja "OMA" mökki halvalla hinnalla. Suosittelen jokaiselle, tässä on jo jonkinasteista seikkailun makua mutta se vaatii myös sopeutumista, koska täällä ei ole palvelijoita

Toinen hyvä syy majoittua täällä on sen sijainti. Saarella taitaa olla kaksi 7/11 kauppaa ja toinen niistä on aivan näiden lähellä. Had Riniin ja Thongsalaan ei ole kovin kummoinen matka - päätiellä ajaa kokoajan 2-15min välein lavatakseja ja kumpaankin näistä saaren "kylistä" on matkaa 15-30min. Rannalta kyllä saa ruokaa eri majoituspaikkojen ravintoloista mutta mökkihöperyyden iskiessä kannattaa lähteä taksin matkaan (lue tästä lisää).

7. Fullmoon Party
Ensinnäkin netistä löytyy paljon juttua tästä ja myös ajankohdat, joten en viitsi kauheasti kirjoittaa mitään yleisiä juttuja. Mun mielestä FMP on paras bailusetti maailmassa, ja jos ei niinkään ole alan miehiä, niin silti suosittelen kokemaan sen kerran. Vinkkinä voin kertoa, että osta maalit Had Rinistä ja maalaa niillä itse itsesi, jos haluat väriä pintaan. Siellä sen rannan toisessa päädyssä (pohjoinen) on portaita pitkin ihan letkeä baari. Olen lukenut, että sieltä voi ostaa muutakin kuin alkoholia, joten ole varovainen.

Ehdottomasti kannattaa pitää kengät jalassa ja jättää kaikki arvokas pois. Mä en ole kertakaan nähnyt tai kokenut mitään laittomuuksia, mutta paljonhan niistä kirjoitellaan. Yleisesti ottaen meininki on parasta "festarimenoa" mitä rahalla saa. Toivon tällä kommentilla joltain itselleni vinkkejä mistä löytyy paremmat juhlat.

7.1 Tiivistettynä ja poislähtö
Sijainti lähellä Samuita. Tarjoaa loistavan vaihtelun lomalle ja on vielä "turistirysistä" yksi aidoimmista paikoista. Saarelta löytää sitä rauhaa, hienoa maisemaa ja myös juhlatunnelmaa. Jos joku osaa ehdottaa itselleni parempaa paikkaa Thaimaassa niin ehkä seuraavaksi kokeilen, toistaiseksi en halua muualle edes mennä.

Tässä vaiheessa matkaa voi jo ns. rantaelämä alkaa turruttaa ja tuntua siltä, että on aika vaihtaa maisemaa. Saarelta on kiva palata ihmisten pariin kohti Bangkokia:
jossain vaiheessa (etukäteen aina varmempi) kannattaa käydä matkatoimistossa hakemassa liput Bangkokiin. Hyviä vaihtoehtoja on kaksi: botskilla takaisin Samuille ja sieltä lento Bangkokiin Suvalle. Toinen vaihtoehto on botskilla Surathaniin ja sieltä taxilla kentälle ja lento. Nyt tulevan reissun hinnat per henkilö lennoilla ovat: Samui-Bkk 127e ja Surathani-Bkk 30e. Aikamoinen hintaero (lue aiheesta lisää, jos kiinnostaa) ja ajallisesti tämä edullisempi vaihtoehto ei ole paha. Suosittelenkin paluumatkalle Surathanin kautta lentoa, selvitä miten se tapahtuu, siitä on paljon tietoa internetistä (mainittakoon lomprayah merenkulku, nokair tai airasia lentolippu). Etukäteen Bangkokista se hotelli sitten.

8. Bangkok
Bangkokiin saavut lähes varmasti Don Muaengin kentälle, mistä sitten taxilla majoitukseen. En viitsi Bangkokista toistaiseksi kirjoittaa, koska en ole vielä asiantuntija. Suosittelen kuitenkin sen 5 päivää ja Sukhumvitin aluetta esimerkiksi Stable Lodge nimistä majoitusta.

9. Loppusanat
Tästä tuli pidempi kuin piti ja silti tuntuu, että ns. tärkeätä tietoa mihin ei pakosti törmää jäi kertomatta. Et pakosti ole jaksanut lukea kaikkea, joten laitan tähän tiivistettynä minkälaista reissua sun kannattaa aloittelijana miettiä, niin ei tarvitse aloittaa tyhjästä:

3 viikkoa: Samui (Al's Hut) / Phangan (Liberty Bungalows) / Bangkok (Stable Lodge)

Kiitokset ja haukut, muokkailen tätä ja toivottavasti tästä on SULLE apua. Amen. T: JOHTAJA
Avatar
Walkabout
Viestit: 490
Liittynyt: 26.3.2012 16:35
Paikkakunta: Koh Samui

Re: Matkaehdotus aloittelijalle: Samui / Phangan / Bangkok

Viesti Kirjoittaja Walkabout »

Asiallista vinkkiä.

Jos pelkkä Full moon party kiinnostaa ilman sitä ylibookattua majoitustilannetta, niin kannattaa jäädä Samuille siksi aikaa ja kokea Koh Phangan myöhemmin.
Kerään Walkaoutilla nimilistan lähtijöistä ja lähdemme tästä aina illan mittaan speedboatilla bilettämään. Venematka kestää sen 15-20min ja maksaa 750-800thb edestakaisin.
Aamun tunteina voi tulla takaisin kun siltä tuntuu. Hintaa kuuluu kyyditys omalle hotellille.
Mukaan vain välttämätön määrä rahaa niin taskuvarkaan tai hotellinuuskijan uhriksi joutuminen on minimoitu.
Samui Easy Hotel (500-1400thb) on myös suomivetoinen paikka jossa kamat säilyvät turvassa tuon ajan.

Ps. Se on Sounds Club joka on aamu kuuteen auki Soi Green Mangolla :wink:
Walkabout bar & grill
Koh Samui
Avatar
kimmo
sohvamatkaaja
Viestit: 1762
Liittynyt: 26.2.2004 14:29
Paikkakunta: Paska Kaupunni
Viesti:

Re: Matkaehdotus aloittelijalle: Samui / Phangan / Bangkok

Viesti Kirjoittaja kimmo »

Lentelyistä vielä sen verran, että myös Thai airwaysin tytäryhtiö Thai Smile lentää Surat Thaniin (IATA: URT) ja vieläpä Suvarnabhumilta. A-portilta sisään.
Lomprayhalta voi ottaa katamataanikyydin. Netistä valitsemalla saa kaikki maakuljetukset URT lentoasemalta bussilla satamaan merimatkoineen ja hotellllle saakka. Myös paluukyyti. Ennakkovaraus toimii ja maksu netissä.
Myös yöjuna tullessa/pois ei ole huono vaihtoehto. Lomprayhan kyyteihin voi yhdistää, jolloin nousu/poistuminen Surat Thani City. BKK liikkumiset onnistuu Rautatieasemalta metrolla ja Airport Linkillä. Eksotiikkaa sekin.
Miau^^
Viestit: 9
Liittynyt: 29.2.2012 11:48

Re: Matkaehdotus aloittelijalle: Samui / Phangan / Bangkok

Viesti Kirjoittaja Miau^^ »

Moi!

Olemme 4-henkinen perhe, kaksi 5-vuotiasta ja aikuiset. Olemme Thaimaassa reppumatkalaisina yhteensä 8 viikkoa. Toinen on meneillään. Vietimme edellisen viikon Koh Phanganin saarella ja kirjoitin aiheesta blogiini päivittäin. Löydät kokemuksistamme saaresta näistä osoitteista: EKSOOTTISIA ELÄIMIÄ http://miauslife.com/2012/12/20/thaimaa ... a-elaimia/, YLEISFIILIKSIÄ: http://miauslife.com/2012/12/19/koh-pha ... aivan-asu/, UPEA RANTARAVINTOLA http://miauslife.com/2012/12/18/upea-rantaravintola/, SAARISEIKKAILU KOH MA- SAARELLE http://miauslife.com/2012/12/17/thaimaa ... seikkailu/. YLEISIÄ AJATUKSIA KOH PHANGANISTA JA THAIMAASTA http://miauslife.com/2012/12/16/ajatuks ... elukoista/, SADEPÄIVÄ http://miauslife.com/2012/12/15/thaimaa ... sadepaiva/, KOH PHANGAN LONG BAY RESORT http://miauslife.com/2012/12/14/thaimaa ... a-paiva-3/, RAJA FERRY JA MATKA SAARELLE http://miauslife.com/2012/12/13/thaimaa ... a-paiva-2/.

Nyt olemme Khanomissa. Kirjoitan blogiini seuraavaksi kokemuksia tästä ei niin turisti- kohteesta.

-Miau-
TSS
Viestit: 19
Liittynyt: 25.1.2013 16:38

Re: Matkaehdotus aloittelijalle: Samui / Phangan / Bangkok

Viesti Kirjoittaja TSS »

Mitään ei kannata suositella etukäteen, Liberty kannattaa jättää väliin, jos arvostaa edes pientä hygieenisyyttä/mukavuutta majoituksessa. Kannattaa tsekata viereinen Mac's Bay, kohtuullinen hinta-laatusuhde, mukava henkilökunta, ravintolassa hyvää ruokaa helposti. Black Moon party järjestetään tässä rannalla, joten aikataulu kannattaa varmistaa riippuen siitä haluaako vai eikö halua osallistua juhlimiseen. Muuten mukavan rauhallista aluetta, kummasti saari tyhjeni vuodenvaihteen jälkeen :)
Rose81
Viestit: 479
Liittynyt: 2.2.2013 18:01
Paikkakunta: Piikkiö

Re: Matkaehdotus aloittelijalle: Samui / Phangan / Bangkok

Viesti Kirjoittaja Rose81 »

Samuilla oltiin Nora Chaweng hotellin huomassa. http://norachawenghotel.com/ hyvä laatuinen hotelli. Jos sivuilla käy kuvia kattomassa niin muistakaa, ne "vähän" suurentaa. :) Hyvä nuorten ihmisten bilemesta tuo Samui.
JjennyW
Viestit: 4
Liittynyt: 6.2.2013 1:07

Re: Matkaehdotus aloittelijalle: Samui / Phangan / Bangkok

Viesti Kirjoittaja JjennyW »

Hoi!

Kyselen nyt täältä hieman taustoja suunnitteilla olevalle matkalle.

Olemme siis paremman puoliskon kanssa miettineet että lähtisimme ens syksynä/talvena ensimmäistä kertaa Thaimaan lämpöön, ei oikeen enään tuo Eurooppa kesällä innosta. Kumpikaan meistä ei ole koskaan aikaisemmin ole ollut Aasian suunnalla lomamatkalla, joten ollaan aika takki auki lomakohdista. Osa kavereista käynyt/tälläkin hetkellä Thaimaassa, mutta pelkkä rantaloma ei kiinnosta eikä myöskään reppu selässä koko reissu kiinnosta. Vähän sekoitusta kaivataan.

Mikä olisi ihanteellinen paikka tälläiseen? Mikään järkky bilemesta ei oikeen kiinnosta kumpaakaan, kerran tai kaksi voi olla hieman otsa sumussa.
Riittääkö ekaksi kerraksi viikko? Vai vähintään 2 viikkoa?
Budjetti reissulle? Ruoka minkä hintaista? Shoppailua tullaan harrastamaan joten plussaa olisi jos "shoppailu" mahdollisuudet olisivat suht hyvät tai hyvän matkan päässä.
Nähtävyydet kohteessa tai kohteen läheisyydessä?
Mine tahtoo nähdä, onko se paha?
Vastaa Viestiin