Phuket, työmatkamopoilu vai..?

Kuinka selviytyä ensimmäisestä retkestä Thaimaahan ja myös sen jälkeisestä elämästä Suomessa? Vastauksia kysymyksiin, vinkkejä, tapaetikettiä sekä mukavaa jutustelua. Tätä aluetta voivat lukea kaikki, kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Tilac, Modet

Vastaa Viestiin
FinMy75
Viestit: 2
Liittynyt: 3.4.2016 23:51

Phuket, työmatkamopoilu vai..?

Viesti Kirjoittaja FinMy75 »

Heip!

Oon lähdössä Phuketiin töihin, ja mietin onko mitään järkeä asustella Bangtaon suunnalla ja mopoilla 2-4 päivänä viikossa Royal Marinaan töihin (n.13km) jos ei oo ennen mopoillut ollenkaan, on vain B-kortti ja autoilua parikyt vuotta Suomessa takana? Jotkut varoittelee, toiset kannustaa. Toki kokeilisin ja opettelisin ensin mutta tuo reitti ei taida olla hirveimpiä jos vertaa Townista Royal Marinaan tai Kathusta? Ei taida olla mulla oikein muitakaan vaihtoehtoja siellä työmatkaliikkumiseen (ns. julkinen)? Omaan autoon ei heti oo kyllä varaa. Kämpät taas on Marinassa ja Ko Kaewin suunnalla paljon kalliimpia kuin tuolla Cherng Talayssa päin...
Avatar
expatrium
Isaninportinvartija
Viestit: 56606
Liittynyt: 16.12.2003 12:15

Re: Phuket, työmatkamopoilu vai..?

Viesti Kirjoittaja expatrium »

FinMy75. Ota Suomesta autoliitosta kv ajokortti, auttaa hankkiessa paikallista korttia.
Hanki mahdollisimman pian paikallinen ajokortti, jos onnistut sellaisen saamaan, vaatii non-im viisumin. Kummallekin oma kortti mopo -aito.
Kun maa lähenee, niin vitsit vähenee.
Avatar
der Bomber
Viestit: 14821
Liittynyt: 4.7.2008 22:03

Re: Phuket, työmatkamopoilu vai..?

Viesti Kirjoittaja der Bomber »

expatrium kirjoitti:FinMy75. Ota Suomesta autoliitosta kv ajokortti, auttaa hankkiessa paikallista korttia.
Hanki mahdollisimman pian paikallinen ajokortti, jos onnistut sellaisen saamaan, vaatii non-im viisumin. Kummallekin oma kortti mopo -aito.
Miten tolla kansainvälisellä saa paikallisen mopokortin, jos on vaan B-kortti, tuskin mitenkään? Taitaa olla mopokoulu edessä, jos laillisesti haluaa ajella?
Avatar
expatrium
Isaninportinvartija
Viestit: 56606
Liittynyt: 16.12.2003 12:15

Re: Phuket, työmatkamopoilu vai..?

Viesti Kirjoittaja expatrium »

der Bomber kirjoitti:
expatrium kirjoitti:FinMy75. Ota Suomesta autoliitosta kv ajokortti, auttaa hankkiessa paikallista korttia.
Hanki mahdollisimman pian paikallinen ajokortti, jos onnistut sellaisen saamaan, vaatii non-im viisumin. Kummallekin oma kortti mopo -aito.
Miten tolla kansainvälisellä saa paikallisen mopokortin, jos on vaan B-kortti, tuskin mitenkään? Taitaa olla mopokoulu edessä, jos laillisesti haluaa ajella?
En maininnut mitään, että saa, vaan kv kortti auttaa asiaa, kun on hankkimassa paikallista ajokorttia, oli kyseessä minkälaisen ajokortin hankinta tahansa.

Totta kai on suoritettava asianmukaiset testit siitä huolimatta.
Kun maa lähenee, niin vitsit vähenee.
jru73
Viestit: 564
Liittynyt: 11.12.2005 21:44

Re: Phuket, työmatkamopoilu vai..?

Viesti Kirjoittaja jru73 »

Kyllä tuo mopoilu pienen harjottelun jälkeen onnistunee. Automaattimopot eivät paljon vaadi ja jokaista asiaa on maailmassa ensimmäistä kertaa tehtävä. Ei tuo Phuketin liikenne nyt niin ylivoimainen ole. Toki Thaimaassa mopolla ajaessa on aina riskinsä. On täysin oma valinta ottaako sen riskin vai ei ? Ei siihen kukaan muu osaa vastata kuin henkilö itse.

Tuossa ylempänä oli juttua että suomalainen kv kortti mukaan. Sillä ei virallisesti ole mitään virkaa moottoripyörää ajaessa jos omistaa vaan b-kortin. Siitä ei myöskään ole mitään apua jos moottoripyöräkorttia hankkii.(Tuon kortin hankinta ei ole mitenkään ylivoimasta jos on normaalilla järjellä varustettu yksilö). Tuota mainittuaa viisumivaatimustakaan ei taida olla. Olen ainakin itse korttini turistiviisumilla hankkinut tosin en Phuketissa.

KV-kortti+Suomalainen B korttilla saa auton ajoon oikettavan kortin pienien väri, syvyysnäkö ym. jälkeen sekä se oikeuttaa auton ajoon Thaimaassa ihan sellaisenaan.
Avatar
Mojo
Forumin Massi Mojo
Viestit: 6731
Liittynyt: 26.6.2012 14:30
Paikkakunta: Bangkok

Re: Phuket, työmatkamopoilu vai..?

Viesti Kirjoittaja Mojo »

Ilman viisumia saa vain vuoden väliaikaisen kortin. Vai onkos se kaksi vuotta jo nykyään.

Pidemmän viiden vuoden kortin saa viisumilla korttia uusiessa eli siis joka tapauksessa ensimmäinen on tuo vuosi/kaksi väliaikainen.

Jos töihin on menossa niin silloin kuitenkin on non-B viisumi ja työlupa jolla kortin saaminen onnistuu ihan normaalisti. Opettelee mopolla ajamista sen verran että pysyy pystyssä ja tekee konttorilla testit.
Portti
Viestit: 480
Liittynyt: 13.8.2014 12:06

Re: Phuket, työmatkamopoilu vai..?

Viesti Kirjoittaja Portti »

Mojo kirjoitti:Ilman viisumia saa vain vuoden väliaikaisen kortin. Vai onkos se kaksi vuotta jo nykyään.

Pidemmän viiden vuoden kortin saa viisumilla korttia uusiessa eli siis joka tapauksessa ensimmäinen on tuo vuosi/kaksi väliaikainen.
Muutama vuosi sitten turistiviisumilla sain vain vuoden kortin (kävin kirjalliset ja ajokokeen) ja kun uusin sain 5 vuoden kortin.
Nyt ei edes kaikki thaimaalaiset ole saaneet 5 vuoden korttia uusiessaan vaan 2 vai 3 vuoden korttiko sieltä nyt on tullut niille.
Avatar
Mojo
Forumin Massi Mojo
Viestit: 6731
Liittynyt: 26.6.2012 14:30
Paikkakunta: Bangkok

Re: Phuket, työmatkamopoilu vai..?

Viesti Kirjoittaja Mojo »

Portti kirjoitti:
Mojo kirjoitti:Ilman viisumia saa vain vuoden väliaikaisen kortin. Vai onkos se kaksi vuotta jo nykyään.

Pidemmän viiden vuoden kortin saa viisumilla korttia uusiessa eli siis joka tapauksessa ensimmäinen on tuo vuosi/kaksi väliaikainen.
Muutama vuosi sitten turistiviisumilla sain vain vuoden kortin (kävin kirjalliset ja ajokokeen) ja kun uusin sain 5 vuoden kortin.
Nyt ei edes kaikki thaimaalaiset ole saaneet 5 vuoden korttia uusiessaan vaan 2 vai 3 vuoden korttiko sieltä nyt on tullut niille.
Kuten aina Thaimaassa kaytanto vaihtelee eri paikoissa ja jopa samoissa paikoissa virkailijoiden valilla.

Virallinen prosessi kuitenkin on etta ensin tulee valiaikainen kortti. Se on ollut vuoden kortti mutta nyt on ollut juttua etta se olisi muuttunut kahden vuoden kortiksi.

Ensimmaisen valiaikaisen jalkeen saa ns. pysyvan kortin joka voimassa 5 vuotta (tama oli aikaisemmin elinikainen kortti mutta putosi tuohon 5 vuoteen joku reilu 10 vuotta sitten).

Ulkomaalaiselle vaatimus on non-immigrant viisumi noiden korttien saamiseksi mutta tasta joustetaan etenkin turisti kohteissa. Nyt kuitenkin on jo Bangkokista myos kuulunut juttua etta olisi saanut tuon tilapaisen kortin ilman non-immigrant viisumia. Eli naista poikkeuksista ei aina ole takeita, joskus toimii joskus taas ei.

Alkuperaisella kysyjalla ei tosin ole mitaan hataa kunhan tulee toihin laillisesti eli passissa loytyy non-immigrant B (Business) viisumi ja siihen paalle tyolupa niin ei tarvitse edes hake osoite todistuksia immigrationista. Riittaa etta on passi, tyolupa ja laakarin todistus ja konttorille. Siella kirjalliset, varinako ja refleksi testit jne. seka inssi ajo mopolla ja kortti myonnetaan jos nuo testit lapaisee.
Avatar
Mojo
Forumin Massi Mojo
Viestit: 6731
Liittynyt: 26.6.2012 14:30
Paikkakunta: Bangkok

Re: Phuket, työmatkamopoilu vai..?

Viesti Kirjoittaja Mojo »

Ja tuossa Bangkok Post jutussa tuo vuoden / kahden valiaikainen kortti selitetty.

http://www.bangkokpost.com/news/general ... extensions

Eli ensimmainen valiaikainen kortti on edelleen vuoden mutta DLT myontaa myos kahden vuoden valiaikaisia kortteja kunhan maksaa hieman lisaa. Tama tehdaan joustavuuden nimissa eli annetaan kaksi vuotta aikaa jos kokee etta tuo vuoden paasta uusiminen on liian tyolasta.

Varsinainen kortti on edelleen voimassa 5 vuotta kerrallaan ja se edelleen myonnetaan sen jalkeen kun on tullut vahintaan vuosi tayteen ajelua valiaikaisella kortilla. Eli vaikka anoisi tuon kahden vuoden valiaikaisen sen voi kayda vaihtamassa 5 vuoden korttiin jo vuoden paasta jos haluaa.
jaasia
Viestit: 122
Liittynyt: 16.8.2015 19:36

Re: Phuket, työmatkamopoilu vai..?

Viesti Kirjoittaja jaasia »

Aika sama matka näyttää näyttää Phuket townista olevan. Vauhdikastahan tuo liikenne on nuilla pätkillä :shock: just viime viikolla kurvailin tuolla ja varsinkin päiväsaikaan tuo 30-40min matka oli aika raskas. Illalla(yöllä) mukavempi kun viileämpää ja vähemmän liikennettä. Voisin kuvitella että julkisilla pääsee Phuket townista tuonne marinaan ketterämmin kuin bang taosta, en tiedä sitten....
Avatar
expatrium
Isaninportinvartija
Viestit: 56606
Liittynyt: 16.12.2003 12:15

Re: Phuket, työmatkamopoilu vai..?

Viesti Kirjoittaja expatrium »

Edelleenkin suosittelen sen kv-kortin hankkimista Suomesta, thai poliisi ei välttämä tien päällä välttämättä ymmärrä mille ajoneuvoille siinä on lupa myönnetty.
Pelkkä EU kortti ei anna ajo-oikeutta, ja jonkin aikaa siinä aina menee,että saa hankittua paikallinen kortin.

Jokainen tietty harkitsee omalla kohdallaan, hankkiiko kv -kortin vai ei.
Suurin ongelma kuitenkin on vilkas liikenne ja kanssaihmisten välinpitämättömyys liikennesäännöistä ja se, että mopo on turvattomampi kuin auto.
Kun maa lähenee, niin vitsit vähenee.
Avatar
patila
Majatalon isäntä
Viestit: 28449
Liittynyt: 23.12.2003 1:36
Paikkakunta: Soi Yume, Pattaya

Re: Phuket, työmatkamopoilu vai..?

Viesti Kirjoittaja patila »

FinMy75 kirjoitti:Heip!

Oon lähdössä Phuketiin töihin, ja mietin onko mitään järkeä asustella Bangtaon suunnalla ja mopoilla 2-4 päivänä viikossa Royal Marinaan töihin (n.13km) jos ei oo ennen mopoillut ollenkaan, on vain B-kortti ja autoilua parikyt vuotta Suomessa takana? Jotkut varoittelee, toiset kannustaa. Toki kokeilisin ja opettelisin ensin mutta tuo reitti ei taida olla hirveimpiä jos vertaa Townista Royal Marinaan tai Kathusta? Ei taida olla mulla oikein muitakaan vaihtoehtoja siellä työmatkaliikkumiseen (ns. julkinen)? Omaan autoon ei heti oo kyllä varaa. Kämpät taas on Marinassa ja Ko Kaewin suunnalla paljon kalliimpia kuin tuolla Cherng Talayssa päin...
Onko ne kämpät tosiaan niin paljon kalliimpia siellä lähempänä Marinaa kuin Bangtaolla, aika on rahaa ja maksaa se bensakin mopoon jotain, itse etsisin kämpän lähempänä sitä työpaikkaa kun kerran olet vasta lähdössä sinne hommiin.

Kansainvälinen kortti mukaan ja hommaamaan ne paikalliset kortit sen jälkeen, nykyään saa 2 vuoden väliaikaiset kortit ja kun on kansainvälinen ei tarvitse suorittaa kaikkia testejä mm. ajokoetta ja kirjallisia ja näin saattaa olla myös mopokortin osalta vaikkei sinulla sitä olekaan suomessa ainakin kirjallisten osalta.

Nuo ajokortit maksavat alle 1000 bahtia.
Varaukset https://www.majatalo.info/huoneet/
tai Puh. 08 6303 4870
Avatar
JasonD
Viestit: 215
Liittynyt: 18.8.2006 15:37
Paikkakunta: Chiang Mai

Re: Phuket, työmatkamopoilu vai..?

Viesti Kirjoittaja JasonD »

Phuketissa autolla liikkuminen on aika persiistä. Keskinopeus on jossain 6-9km/h kieppeillä. Nykyisellä liikennemäärällä sinne tarvittaisiin 8 kaistainen päätie ja 6 kaistaiset liittymät.

Eli mopo vaan alle. Mopolla ajaminen on kuin polkupyörällä ajoa, paitsi helpompaa kun ei tarvitse keskittyä polkemiseen. Ja kun tarpeeksi monta kertaa kaatuu, niin suurin osa oppii lopulta olemaan kaatumatta.

Moottoripyöräkortin saa suoritettua yhden päivän aikana kunhan kaikki tarvittavat paperit on mukana. Ja ainakin Chiang Maissa teoriatunnilla ja kokeessa saa olla tulkki mukana. Ja jos tulkki tietää vastaukset kysymyksiin, vielä parempi.

Ja vielä tipsi ajoharjoitteluun: tee 10cm leveä ja 30m pitkä rata, käytä rajaamiseen puuta tai muuta mikä tuntuu selvästi kun siihen osuu (toki jos löytyy muutama kakkosnelonen niin niiden päällä ajaminen on parasta harjoittelua). Aja rataa läpi niin hitaasti kuin pystyy laittamatta jalkoja maahan.
FinMy75
Viestit: 2
Liittynyt: 3.4.2016 23:51

Re: Phuket, työmatkamopoilu vai..?

Viesti Kirjoittaja FinMy75 »

Kiitos tähän mennessä vastanneille. Eli joo non-immigrant B-viisumi ja työlupa taskussa sekä tietysti KV-ajokortti :)
Mutta nyt kun olen asiaa miettinyt, otan ehkä ei-niin-asuntomaisen huoneen satamasta päin tuohon alkuun ja keskityn saareen tutustumiseen vapaa-ajalla ja helpon työmatkan päästä (kävellen) arkeen. Sitten voin alkaa katselemaan mopojuttuja ja kunnon condoa kauempaa jos siltä tuntuu.
Vastaa Viestiin