Vähän tällaista palautetta myös on tarkoituksena, vaikka se vaarallisuuskin on tottakai muistettava niin Thaimaassa kuin Suomessakin. Omalla tavallaan kummassakin.hullu-ukko kirjoitti:Ei estä nauttimasta, kivempaa siellä on kuín täällä.eagle kirjoitti:
Vai onko Thaimaassa kivaa? Estääkö tuo nk. vaarallisuus nauttimasta lomasta ja jos, niin miksi niin monet tieten tahtoen maahan hakeutuvat?
Tuntuu vain, että se oma kokemuksiin, maailmankuvaan ja opittuun/luettuun perustuva mielipide on monelle yksi ja ainoa oikea ja välimuotoja ei hyväksytä. Sitten tulee maailmanloppua pahempia vääntöjä ihan turhaan, kun loppujen lopuksi asia lienee kohtuullisen selvä ja lisäksi parin sekunnin miettimisen jälkeen tajuaa ne vastapuolienkin ajatukset.
Tuo turismista, entäs asuminen?
Lapsikaappaukset?
Olen itse ollut seuraamassa tilanteita, joita kuvittelin olevan pääosin elokuvissa tai saduissa. Niin uskomattomia tarinoita ja kuitenkin suuri osa sopisi tämän ketjun alle. Silti koen esim. Udonin turvalliseksi paikaksi perheellemme asua. Reaaliteetit muistaen ja koska on tyttö, viedään kouluun ja haetaan koulusta. Pojillakin tuonne 12-13 vuoden ikään on ne riskinsä. Udonissa on viimeisen kymmenen vuoden aikana tietääkseni vain muutama lapsi kaapattu. 30 km etelään ei ole aikaa kuin vajaa vuosi ja siellä meni muutama lapsi kerralla. Ei siis turhaa varovaisuutta, mutten silti pelkää asua täällä.
Terrorismi ja vastaavat
Toinen äärilaita lienee pommit. Täällä on Border Patrolissa oma pommiryhmä, jossa mukana pari koiraa tottakai. Noutaja sellainen laiskanpuoleinen ja saksanpaimenkoira pirteämpi ja osaa olla myös leikkisä. Se luonteesta. Jäljittävät pommien lisäksi huumeita ja muuta kiellettyä materiaalia.
Iltapäivälehtien tapaan tekstinä, että kuvituskuvaa. Itsellä on nyt pari Kultaista noutajaa eli Lapin Kullan Noutajaa. Tässä koneellinen versio kaljannoutajasta. Piru vaan pakkaus räjähti...
Ei noitakaan koko aikaa tarvitse pelätä, mutta kaupungin keskellä olevasta puistosta on EOD poistanut pommin, tiiviisti asutulta asuinalueelta on haettu käsikranaatti jne. Tilanteita, joissa huonolla onnella voisi olla itse kohdalla räjähdyksen sattuessa. Tuo puisto on sellainen, mikä ainakin olisi kenen tahansa turistin riskinä olla paikalla.
Ammuskelu
Täälläkin muistaakseni oli juttua noista punakeltakahakoista, joissa ammuttiin pääosin ilmaan ja seiniä tai autoja. Sama jatkui täällä kukkaismarkkinoilla, joiden aikana päätapahtumapaikalla todella käytettiin oikeita aseita ja kaikenlaista muutakin. Mitään isompaa ei sattunut, mutta lienee osasyynä erittäin suuri siviilipukuisten poliisien joukko alueella. Tuo oli vuotanut etukäteen ja siksi varautuminen oli helppoa. Olla paikalla ensimmäisten laukausten aikana ja kohteena, niin ikävää se on. Satunnainen turisti voi joutua onnettomuuteen tuolla. Paikallisille tuo ei ole iso ongelma. Mainitsin asiasta vaimolle ennen noita tapahtumia ja sanoin, ettei mennä tuonne illalla. Vastaus oli harmistuttavaa kyllä vaimolleni tyypillinen... ei tietenkään mennä. Siellä on vaarallista ja mitä vain voi sattua. Itse olen sattumalta joutunut pidätyksen jälkitilanteeseen, missä nuoriso oli konsertin jälkeen ammuskellut toisiaan. Bangkokista saakka kenraalit katsomassa eli ei siis kovin yleistä tuollainen.
Pahoinpitelyt
Täällä pahoinpideltiin ulkomaalaisia turisteja tuossa vuodenvaihteen molemmin puolin eikä sekään mitään uutta ole. Silti pari pahoinpitelyä suhteessa turistimäärään ei ole kovin iso riski joutua kohteeksi ja taaskin saa itse olla vaikuttamassa. Sama Prajak puisto on myös mopojengien leikkikenttä ja jos alkaa huomauttelemaan, niin voi tulla mustelmia. Jos ei, niin saa olla omissa oloissaan. Asuin aikoinaan sellaisella asuinalueella, jonne oli kaksi tietä. Toinen liikenteellisesti turvallisempi, kun ei isolla valaisemattomalla kehätiellä tarvinnut ajella, mutta samanaikaisesti turvaton, kun sen reitin varrella oli mopojengi, joka toimi välillä arvaamattomasti. Pahoinpitely tai ryöstö vaihtoehtona keulivan mopon kanssa törmääminen. Itsellä vain tuo jälkimmäinen ollut lähellä. Valoisan aikaan ja sekä kuskin että takana istuvan kasvoilta kuvastuva kauhu/pelko näkyi selvästi. Piti vain näyttää jengille muka osaamistaan.
Käärmeet
Niin, on täällä ihan oikeita käärmeitäkin ja niiden kanssa väärään aikaan törmääminen voi johtaa kuolemaan. Yksi yhteinen tekijä niillä on kaiken edellämainitun kanssa. Se, ettei niitä kovin moni turisti tai edes vakituiseen asuva näe. Sama juttu noiden tilanteiden kanssa. Terroritekoja tai niihin viitattavia on olemassa, ammutuksi joutuminen on mahdollista, pahoinpitelyjä sattuu ja käärmeitäkin on, mutta todellisessa elämässä ei mikään noista kosketa kovin montaa turistia tai ulkomaalaisista. On hyvä tietää niistä ja varoa niitä, muttei olla paniikissa niiden takia.
Sanotaanko, että vain onnekkaan sattuman ja ajoituksen kautta en ollut itse, Myyrmäessä asuneena, paikalla sen kuuluisan pommin räjähtäessä.
Ei Thaimaa siis sen vaarallisempi paikka ole kuin Myyrmäkeläinen ostoskeskus... ja pommiräjähdyksessä kuoleminen ei kai ensimmäisenä tullut monelle mieleen? Jos pommi on liioittelua, niin Espoolaisessa ostoskeskuksessa on ammuskeltu...
Nyt, mm. Pariisin jälkeen, on kai myönnettävä, että MAAILMA on vaarallinen paikka ja asioista vaarallisin lienee elämä. Kukaan ei vielä ole elämästä selvinnyt hengissä... otsikossa on siis aivan oikein kysymysmerkki Thaimaan perässä, koska tuskin Thaimaata voidaan pelkästään vaaralliseksi sanoa ja huonolla onnella se vaarallinen paikka onkin se Thaimaan sijasta valittu.