Thaimaa kutsuu taas ... mutta minne ?

Kuinka selviytyä ensimmäisestä retkestä Thaimaahan ja myös sen jälkeisestä elämästä Suomessa? Vastauksia kysymyksiin, vinkkejä, tapaetikettiä sekä mukavaa jutustelua. Tätä aluetta voivat lukea kaikki, kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Tilac, Modet

Holiday
Viestit: 138
Liittynyt: 4.3.2007 18:52

Thaimaa kutsuu taas ... mutta minne ?

Viesti Kirjoittaja Holiday »

Ainahan se on mielessä ... LOMA :) Ja tässä jo mietitään tulevan talven lomakohdetta.
Thaimaata on kierrelty jonkin verran ja taas kerran päätettiin että nyt ... tällä kertaa jonnekin muualle mutta taitaa Thaimaa taas vetää pisimmän korren. Vähän niinkuin kotiin menisi :-D

Phuket, Bangkok, Krabi, Pattaya - kaikki nähty, jo aika moneenkin kertaan kertaan.
Saarista kierrelty ainakin Samet, Chang, Koh Mak, Koh Ngai, Koh Lipe.
Rayongin alue myös tuttu.

Eli haussa on rentoa rantalomaa, luontomatkailua, nähtävyyksiä, kaupunkielämääkin, kaikkia sopivassa suhteessa.
Saaret kiinnostaa edelleen mutta mieluiten vähän rauhallisemmat / tuntemattomammat saaret.
Aikaa on 2-3 viikkoa ja tuossa ajassa olisi tarkoitus kierrellä 3-4 eri paikkaa.

Olisko jollain antaa vinkkejä kiinnostavista kohteista ? :D
Avatar
MrTravkin
"Riisikeppimode"
Viestit: 9911
Liittynyt: 14.4.2004 15:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Thaimaa kutsuu taas ... mutta minne ?

Viesti Kirjoittaja MrTravkin »

Khanom-Samui-Koh Tao. Samui ja Tao eivät nyt ole järin pieniä ja tuntemattomia saaria mutta muut ehdot noilla kolmella yhteensä täyttyy.
Holiday
Viestit: 138
Liittynyt: 4.3.2007 18:52

Re: Thaimaa kutsuu taas ... mutta minne ?

Viesti Kirjoittaja Holiday »

MrTravkin kirjoitti:Khanom-Samui-Koh Tao. Samui ja Tao eivät nyt ole järin pieniä ja tuntemattomia saaria mutta muut ehdot noilla kolmella yhteensä täyttyy.
Tuo alue jo olikin viimeksi vähän mietinnässä ... pääasia että saarilta löytyisi myös vähän rauhallisempia kolkkia, ruuhkaisemmat rannat yritetään aina kiertää.
Koh Lipellä tuli vierailtua low seasonin aikaan ja oli kyllä rauhallista vaikka muutoin saari taitaa olla jo melkoisen täynnä turisteja.
Monesti rannalla sai olla aivan yksin, vain pari nelijalkaista karvaista ystävää saattoi pyöriä ympärillä.
Koh Mak oli myös aivan ihana, rento ja rauhallinen.
Upeita paikkoja on paljon, ne pitää vaan löytää :smt007

Samuin ja Taon saaret laitetaan kyllä taas harkintaan, kiitos.

Olisko tuossa lähistöllä (vaikka mantereen puolella) jotain kiinnostavaa paikkaa jossa voisi käydä, saarien lisäksi ?
Avatar
MrTravkin
"Riisikeppimode"
Viestit: 9911
Liittynyt: 14.4.2004 15:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Thaimaa kutsuu taas ... mutta minne ?

Viesti Kirjoittaja MrTravkin »

Khanom on mantereella about Samuin kohdalla ja siellä on pitkät ja rauhalliset rannat.
Avatar
eagle
Viestit: 9880
Liittynyt: 18.12.2003 22:42

Re: Thaimaa kutsuu taas ... mutta minne ?

Viesti Kirjoittaja eagle »

Holiday kirjoitti:Samuin ja Taon saaret laitetaan kyllä taas harkintaan, kiitos.

Olisko tuossa lähistöllä (vaikka mantereen puolella) jotain kiinnostavaa paikkaa jossa voisi käydä, saarien lisäksi ?
Bangkokista lentäen Samuille, sieltä 6 tuntia Prachuap Khiri Khan ja Ao Manao. Tuolta pari tuntia Hua Hiniin ja sieltä pari tuntia Bangkokiin.

Tuolle matkalle mahtuu sitten norsualueita, maisemia, luolia, muistomerkkejä, nähtävyyksiä ja paikallista elämää turistialueiden ulkopuolellakin. Matkaohjelman voi tehdä joustavaksi ja jos matka kestää, jää Bangkokissa vähemmän aikaa, mutta tuskin haittaa. Kwai-joki on myös kohtuumatkan päässä.

Pari viikkoa kai liian vähän, mutta kolme ok.
Avatar
Lipe
Viestit: 2131
Liittynyt: 21.9.2015 19:47

Re: Thaimaa kutsuu taas ... mutta minne ?

Viesti Kirjoittaja Lipe »

Ko Phanganilla on rauhallisia ja hienoja rantoja. Paljon Samuita ja Taoa rauhallisempi paikka. Haad Rin tietysti kerran kuussa vähän vilkkaampi mutta sinne ei ole mikään pakko mennä.
“Don’t criticize what you don’t understand, son. You never walked in that man’s shoes.”
PJE67
Viestit: 2946
Liittynyt: 28.2.2013 12:11

Re: Thaimaa kutsuu taas ... mutta minne ?

Viesti Kirjoittaja PJE67 »

Lipe kirjoitti:Ko Phanganilla on rauhallisia ja hienoja rantoja. Paljon Samuita ja Taoa rauhallisempi paikka. Haad Rin tietysti kerran kuussa vähän vilkkaampi mutta sinne ei ole mikään pakko mennä.
Phangnanille myös peukkua täältä. Oli positiivinen yllätys. Mopolla kun kiersi saaren, niin löytyi pohjoisemmalta puolelta makeeta rantaa. Suosittelen Mae Haad rantaa ja ottamaan hotellin sieltä. Haad Rinilla on sitten enemmän ravintoloita ja kauppoja.
sporthp
Viestit: 775
Liittynyt: 7.11.2008 22:04

Re: Thaimaa kutsuu taas ... mutta minne ?

Viesti Kirjoittaja sporthp »

PJE67 kirjoitti:
Lipe kirjoitti:Ko Phanganilla on rauhallisia ja hienoja rantoja. Paljon Samuita ja Taoa rauhallisempi paikka. Haad Rin tietysti kerran kuussa vähän vilkkaampi mutta sinne ei ole mikään pakko mennä.
Phangnanille myös peukkua täältä. Oli positiivinen yllätys. Mopolla kun kiersi saaren, niin löytyi pohjoisemmalta puolelta makeeta rantaa. Suosittelen Mae Haad rantaa ja ottamaan hotellin sieltä. Haad Rinilla on sitten enemmän ravintoloita ja kauppoja.
Sama suositus täältä. Ihmettelinkin miksi Samuita ja Taoa suositeltiin, mutta ei Phangania? Esim. Samui ei ole kovin rauhallinen, tosin sieltäkin löytyy rauhallisia rantoja. Tao ei paljoa tarjoa, jos ei sukella.
Phangnanin Khong Nai pan rannalla olen majottunut ja kovasti tykännyt. Mopolla pääsee mukavasti tutustumaan saareen.
ikke
Viestit: 1
Liittynyt: 13.8.2019 15:12

Re: Thaimaa kutsuu taas ... mutta minne ?

Viesti Kirjoittaja ikke »

Kannattaa tsekata Koh Lipe. Tuli käytyä parin kaverin vinkistä ja oli todella kivaa vaihtelua perus Sametille. Majoitus on ajoittain vähän hintavampi, mutta offsesongilla lähtee budjettimatkaajallekin bungalowi halvalla. Todella rento paikka ja ehkä vähän syrjässäkin pahimmista turremassoista :)
Wannabe-matkaopas & traveller
Varaa hotellit
Holiday
Viestit: 138
Liittynyt: 4.3.2007 18:52

Re: Thaimaa kutsuu taas ... mutta minne ?

Viesti Kirjoittaja Holiday »

ikke kirjoitti:Kannattaa tsekata Koh Lipe. Tuli käytyä parin kaverin vinkistä ja oli todella kivaa vaihtelua perus Sametille. Majoitus on ajoittain vähän hintavampi, mutta offsesongilla lähtee budjettimatkaajallekin bungalowi halvalla. Todella rento paikka ja ehkä vähän syrjässäkin pahimmista turremassoista :)
Koh Lipe on tullut käytyä ja juurikin low-seasonin aikaan :D Sai olla ihan yksin rannalla, seurana vain nelijalkaiset karvaiset kaverit.
Tykkäsin kyllä saaresta kovasti.
Aika monet Thaimaan saaret on jo tullut kierrettyä, isoja ja pieniä saaria, jotkut moneenkin kertaan mutta vielä olisi näkemättä Samui / Tao / Phangan (tuoltakin jotain rauhallisempaa rantaa löytynee) ... ehkä sinne seuraavaksi. Myös rannikkoalue näiden saarten vieressä kiinnostaa.
Yritin ehdottaa miehelle että josko tällä kertaa mentäisiin vaikka Borneolle ... jonnekin Indonesiaan / Filipiineille mutta minut tyrmättiin heti :mrgreen:
Thaimaahan suunta siis käy ... jälleen kerran. Mitä sitä hyvää vaihtamaan :smt007
Avatar
Matkaaja25
Downshiftaaja
Viestit: 19891
Liittynyt: 3.5.2007 21:48

Re: Thaimaa kutsuu taas ... mutta minne ?

Viesti Kirjoittaja Matkaaja25 »

Holiday kirjoitti:Sai olla ihan yksin rannalla, seurana vain nelijalkaiset karvaiset kaverit.
Pätkääkään keljuilematta, onko se hyvä asia jos on yksin rannalla? Yleensä jos on ihmisiä, on myös palveluita. Ainakin itse kaipaan myös palveluita enkä keksi paljonkaan tekemistä autiolla rannalla.
Avatar
eagle
Viestit: 9880
Liittynyt: 18.12.2003 22:42

Re: Thaimaa kutsuu taas ... mutta minne ?

Viesti Kirjoittaja eagle »

Matkaaja25 kirjoitti:
Holiday kirjoitti:Sai olla ihan yksin rannalla, seurana vain nelijalkaiset karvaiset kaverit.
Pätkääkään keljuilematta, onko se hyvä asia jos on yksin rannalla? Yleensä jos on ihmisiä, on myös palveluita. Ainakin itse kaipaan myös palveluita enkä keksi paljonkaan tekemistä autiolla rannalla.
Yksi parhaista lomakokemuksesta, kun perheemme ja tuttavamme olivat rannan ainoat vieraat. Ravintola auki vain meille, baari samoin. Pikaveneet yms vain meidän käytössä. Palvelu pelasi todella hyvin. Koirien lisäksi yksi kiusallinen apina.

Joskus nk. yksinäisyydestä on hyötyä.
Avatar
Lipe
Viestit: 2131
Liittynyt: 21.9.2015 19:47

Re: Thaimaa kutsuu taas ... mutta minne ?

Viesti Kirjoittaja Lipe »

On ok jos rannalla on joku ravintola. Muita palveluja en kaipaa, enkä halua. On vain hyvä jos siellä ei ole mitään tivolia tai muuta härdelliä. Myös kylmälaukku/piknic systeemi toimii loistavasti. Rannat jossa on aurinkotuoleja rivissä kierrän kaukaa. Sen lisäksi on todella rentouttavaa jos rannalla ei ole lekottelun lisäksi ”mitään tekemistä”.
“Don’t criticize what you don’t understand, son. You never walked in that man’s shoes.”
Avatar
JussiM
Mai pen rai
Viestit: 7226
Liittynyt: 29.9.2007 20:43

Re: Thaimaa kutsuu taas ... mutta minne ?

Viesti Kirjoittaja JussiM »

Täysin samaa mieltä kahden edellisen viestin suhteen
Avatar
Matkaaja25
Downshiftaaja
Viestit: 19891
Liittynyt: 3.5.2007 21:48

Re: Thaimaa kutsuu taas ... mutta minne ?

Viesti Kirjoittaja Matkaaja25 »

Itse tuskin jaksaisin tuntia pidempään. Muutenkin tykkään sosiaalisesta kanssakäymisestä enkä koe tarvetta pakoilla muita ihmisiä. Kotona ihan mukava jos on rauhallista, mutta ulkona tykkään, että on ihmisiä ympärillä ja voit samalla vaihtaa sanan tai kaksi. En suoraan sanottuna ole koskaan ymmärtänyt tätä autiorannan ihannointia. Mutta jokainen tyylillään.
Avatar
Gilbert11
Viestit: 1846
Liittynyt: 29.12.2018 17:00
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Thaimaa kutsuu taas ... mutta minne ?

Viesti Kirjoittaja Gilbert11 »

"Autiorannan" ihannointi on itselleni myös ihan itsestään selvää. Kaupungeissa ja kaikenlaisissa sosiaalisissa tilanteissa ihmisiä tarvitaan, mutta rannat, vesiputoukset jne luonto/rentoutumispaikat on aina parhaimmillaan ilman tungosta. Hassutellaan vähän oikein asiaa havainnollistavalla kuvalla...
Avatar
rampas
Mr. Two Shots
Viestit: 16470
Liittynyt: 5.9.2010 20:20
Paikkakunta: Stadi

Re: Thaimaa kutsuu taas ... mutta minne ?

Viesti Kirjoittaja rampas »

Pärjäisin hyvin tuossa yläkuvassakin, saisin aurinkoni ja joisin kylmää bisseä katsellen ihmisten touhuja.
Katse kohti siirtymistä pois oravanpyörästä ja asumista Thaimaassa Vuonna 2040!
Avatar
Gilbert11
Viestit: 1846
Liittynyt: 29.12.2018 17:00
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Thaimaa kutsuu taas ... mutta minne ?

Viesti Kirjoittaja Gilbert11 »

Itse sain ylemmän kuvan kaltaisen "traumatisoivan" kokemuksen pari vuotta sitten just lipellä joulun pyhinä. Edelliset kauniit muistot saaresta oli noin kymmenen vuoden takaa offseasonilta. Näköjään se paikka on jäljellä enää muistoissa. Silloin highseasonilla oli väkeä ihan tolkuttomasti, rannat melkein mustanaan pitkähäntäveneitä ja todella "täyteen" olivat ehtineet saaren jo rakentaa. Ilmeisesti kuitenkin edelleen offseasonilla miellyttävä paikka? Merihän tuolla on tosi kirkas ja muutenkin Thaimaan ranta/saari mestoista tuo oli ainakin joskus mun mielestäni omassa luokassaan.
Avatar
der Bomber
Viestit: 14820
Liittynyt: 4.7.2008 22:03

Re: Thaimaa kutsuu taas ... mutta minne ?

Viesti Kirjoittaja der Bomber »

Matkaaja25 kirjoitti:Itse tuskin jaksaisin tuntia pidempään. Muutenkin tykkään sosiaalisesta kanssakäymisestä enkä koe tarvetta pakoilla muita ihmisiä. Kotona ihan mukava jos on rauhallista, mutta ulkona tykkään, että on ihmisiä ympärillä ja voit samalla vaihtaa sanan tai kaksi. En suoraan sanottuna ole koskaan ymmärtänyt tätä autiorannan ihannointia. Mutta jokainen tyylillään.
Olen Matkaajan samoilla linjoilla. Olisi ihan saakelin tylsää olla jossain autiolla rannalla kirja kädessä. Paljon mukavempaa katsella vilinää rannalla, kun olla siellä ypöyksin. Patong/Karon on mulle juuri sopiva tähän omaan mieltymykseeni.
Avatar
JussiM
Mai pen rai
Viestit: 7226
Liittynyt: 29.9.2007 20:43

Re: Thaimaa kutsuu taas ... mutta minne ?

Viesti Kirjoittaja JussiM »

Yksi jumiutuu Bangkokiin, ja toinen jaksaa raahautua Pattayalle asti, jotku jopa Phukettiin asti....
Avatar
Matkaaja25
Downshiftaaja
Viestit: 19891
Liittynyt: 3.5.2007 21:48

Re: Thaimaa kutsuu taas ... mutta minne ?

Viesti Kirjoittaja Matkaaja25 »

der Bomber kirjoitti:
Matkaaja25 kirjoitti:Itse tuskin jaksaisin tuntia pidempään. Muutenkin tykkään sosiaalisesta kanssakäymisestä enkä koe tarvetta pakoilla muita ihmisiä. Kotona ihan mukava jos on rauhallista, mutta ulkona tykkään, että on ihmisiä ympärillä ja voit samalla vaihtaa sanan tai kaksi. En suoraan sanottuna ole koskaan ymmärtänyt tätä autiorannan ihannointia. Mutta jokainen tyylillään.
Olen Matkaajan samoilla linjoilla. Olisi ihan saakelin tylsää olla jossain autiolla rannalla kirja kädessä. Paljon mukavempaa katsella vilinää rannalla, kun olla siellä ypöyksin. Patong/Karon on mulle juuri sopiva tähän omaan mieltymykseeni.
Joo enpä jaksa itsekään mitään kirjaa rannalla lukea. Ja menoa kaipaan viimeistään illalla. Noista havainollistavista kuvista niin tuo hiljaisempi ranta ei selvästikään ole autioranta ja tuollaista rysää taasen ei ole Thaimaassa vastaan tullut. Koh Larnilla tosin on lähelle päästy, mutta se nyt onkin paskin saari jolla olen Thaimaassa käynyt. Esim Sametin tai Changin White sandit on ok rantoja. Peruspalvelut tarjolla, rannalla ei yllä olevan kuvan mukaista tungosta, mutta jos oluen lomassa haluat vaikkapa sanasen ihmisten kanssa vaihtaa niin onnistuu. Ja Phuketista Kata on yksi hyvä esimerkki rannasta joka ei ole autio, mutta ei myöskään kuole tylsyyteen.

E. Mut siis pointti, että minulle ei ole mikään tavoite olla yksin rannalla. Ehkä jollakin introvertilla toisin. :D
Avatar
Gilbert11
Viestit: 1846
Liittynyt: 29.12.2018 17:00
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Thaimaa kutsuu taas ... mutta minne ?

Viesti Kirjoittaja Gilbert11 »

Matkaaja25 kirjoitti:
der Bomber kirjoitti:
Matkaaja25 kirjoitti:Itse tuskin jaksaisin tuntia pidempään. Muutenkin tykkään sosiaalisesta kanssakäymisestä enkä koe tarvetta pakoilla muita ihmisiä. Kotona ihan mukava jos on rauhallista, mutta ulkona tykkään, että on ihmisiä ympärillä ja voit samalla vaihtaa sanan tai kaksi. En suoraan sanottuna ole koskaan ymmärtänyt tätä autiorannan ihannointia. Mutta jokainen tyylillään.
Olen Matkaajan samoilla linjoilla. Olisi ihan saakelin tylsää olla jossain autiolla rannalla kirja kädessä. Paljon mukavempaa katsella vilinää rannalla, kun olla siellä ypöyksin. Patong/Karon on mulle juuri sopiva tähän omaan mieltymykseeni.
Joo enpä jaksa itsekään mitään kirjaa rannalla lukea. Ja menoa kaipaan viimeistään illalla. Noista havainollistavista kuvista niin tuo hiljaisempi ranta ei selvästikään ole autioranta ja tuollaista rysää taasen ei ole Thaimaassa vastaan tullut. Koh Larnilla tosin on lähelle päästy, mutta se nyt onkin paskin saari jolla olen Thaimaassa käynyt. Esim Sametin tai Changin White sandit on ok rantoja. Peruspalvelut tarjolla, rannalla ei yllä olevan kuvan mukaista tungosta, mutta jos oluen lomassa haluat vaikkapa sanasen ihmisten kanssa vaihtaa niin onnistuu. Ja Phuketista Kata on yksi hyvä esimerkki rannasta joka ei ole autio, mutta ei myöskään kuole tylsyyteen.

E. Mut siis pointti, että minulle ei ole mikään tavoite olla yksin rannalla. Ehkä jollakin introvertilla toisin. :D
No joo "vähän" tuossa ylempänä kärjistin. Ihan autio ranta, jossa seurana on vaan hiekkakärpäset ja polttava aurinko on aika paska paikka.

Ideaali omasta mielestäni on sellainen, jonka aikoinaan juuri Koh Lipeltä löysin: hyvin vähän muita turisteja, valkoista hiekkaa, palmuja, kirkasta vettä, Koralliriutta suht. lähellä rantaa ja lähellä joku paikka mistä saa tarvittaessa safkaa, kylmän oluen tai cokiksen. Kyllä siinä mukavasti päivä vierähtää. Ottaa vähän valokuvia, snorklailee vedessä ja muuten vaan laiskottelee. Tuollaisiin paikkoihin en siis toki reissaa yksin. On vaan ainakin nykyään Thaimaasta vaikea löytää ihan tuollaisia "unelmamestoja". Filippiineiltä esim. paljon helpompaa, mutta vaatii vähän vaivaa päästä perille. Vähän enemmän jos jaksaa nähdä vaivaa, niin Intialle kuuluvilta andaman ja nicobar saarilta löytyy aika mukavat puitteet leppoisalle lomailulle. Taas sellainen Malediivit tyylinen, jossa olet ihan kiinni yhdessä pienellä atollilla sijaitsevassa resortissa on omaankin makuun liian virikeköyhää. Toki porukka nauttii niin erilaisista asioista. Toiset ei jaksa "rantaelämää" lainkaan jne. Vähän lipesi Offtopicin puolelle muutenkin.
Avatar
Matkaaja25
Downshiftaaja
Viestit: 19891
Liittynyt: 3.5.2007 21:48

Re: Thaimaa kutsuu taas ... mutta minne ?

Viesti Kirjoittaja Matkaaja25 »

Gilbert11 kirjoitti:Toiset ei jaksa "rantaelämää" lainkaan jne. Vähän lipesi Offtopicin puolelle muutenkin.
Juu lipesi, mutta jatketaan nyt vielä vähän. Itsehän kuulun hieman tähän kategoriaan, en ole mikään rantaelämän suuri ystävä. Viimeksi olen tainnut Thaimaassa käydä rannalla joskus 3v sitten. Aiemmin toki olen pitkälti kaksinumeroisen määrän "rantalomiakin" viettänyt. Mutta vuosi vuodelta vähemmän. Jotenkin alkanut ärsyttämään mm. se, että hiekka kantautuu joka paikkaan. Condon uima-altaalla vaivattomampi käydä polskimassa ja aurinkotuolissa makaamassa. Tokihan nyt aina joku lyhyempi 2-3 yön rantaloma suunnitelma on, niin tälläkin kertaa. Mutta jos pitäisi veikata niin ei tule lähdettyä. Varsinkin kun syksyllä on sateet riesana. Mut katsellaan nyt. Samet se varmaan on jos on. Ja siellä Sai Kaew. Siinä olisi juuri ranta minun makuuni jos olisi vielä yöllä hieman eläväisempi. Mutta täyttää minimivaatimukset, kunhan ei yhtään enää siitä hiljaisemmaksi mene. Ja toisaalta ei ole mikään täyteen ahdettu kuten joku Koh Larnin Tawaen Beach päiväaikaan. Pahimmillaan näyttää lähes siltä miltä tuossa ylempänä olevassa kuvassa. :D
Avatar
jimmy
Klupin nopein
Viestit: 8288
Liittynyt: 28.5.2005 20:53
Paikkakunta: Kokkola

Re: Thaimaa kutsuu taas ... mutta minne ?

Viesti Kirjoittaja jimmy »

Oli rannalla muita tai ei, niin ei minulla ainakaan ole tarvetta niille muille alkaa juttelemaan. Joten miksi sielä pitäisi hirveästi olla porukka jos ei niistä ole mitään iloa? Toisaalta eipä ne mua haittaakkaan.
klupin talidomi
joice
Viestit: 315
Liittynyt: 17.6.2005 19:58

Re: Thaimaa kutsuu taas ... mutta minne ?

Viesti Kirjoittaja joice »

Holiday,

Vaikuttais että olet jo kokenut Thaimaa reissari ja paljon olet kierrellyt sekä nähnyt.

Mitä jos seuraavalle lomareisulle lähtisit ilman ennakko majoitus varauksia, siis vaan fiiliksellä?
Suosittelen! Majoitus lopulta löytyy vaikka kiven alta:)

Mopedin ajo osaaminen avartaa matkaajan näkemystä ja kokemista valtavasti, luvat kuntoon ja menox...
Vastaa Viestiin