Kuinka selviytyä ensimmäisestä retkestä Thaimaahan ja myös sen jälkeisestä elämästä Suomessa? Vastauksia kysymyksiin, vinkkejä, tapaetikettiä sekä mukavaa jutustelua. Tätä aluetta voivat lukea kaikki, kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.
Halpa maa ,mutta onko se sitä joka paikassa? Tourists complain of being cheated in double pricing scams
Authorities admit the problem is not new
Several complaints from foreign tourists about being ripped off at seafood restaurants during the New Year holidays have alerted the Department of Internal Trade to take action on unscrupulous businesses, officials said. According to complaints revealed by deputy director-general of the department Songklod Ubolsing, foreigners claimed they were charged 200 baht for a dish of stir-fried morning glory, while some have paid 4,500 baht for one giant prawn.
In the latest complaint, a group of 10 foreign tourists dined at a seafood restaurant, ordered a few dishes and were charged more than 45,000 baht.
The department will send its staff to inspect restaurants in tourist spots around the country, said Mr Songklod.
''Overpricing food is cheating. It's a violation of the law on product and service prices. Violators are liable to imprisonment of up to seven years or a fine of up to 140,000 baht, or both,'' he said.
Mr Songklod said it would also damage the reputation of Thailand's tourism businesses.
''If retailers continue to sell overpriced products and services to tourists, the country's image and reputation will be damaged. Word of mouth among tourists about overpriced products will cause more tourists to turn away,'' he said.
He said the department would discuss the issue with the Tourism and Sports Ministry along with other tourism and restaurant associations. However, he did not say when.
''In fact, we have to admit that some restaurant operators have been overcharging foreign tourists for a long time. We just didn't receive any complaints,'' he said.
''But at this time, tourists might not be able to afford such inflated prices.''
Some restaurants charged Thai customers lower prices than those stated on the menu, while foreign customers would be charged more. Such double standards would be addressed soon, he said.
Mr Songklod, who recently took department staff to inspect product pricing in both fresh markets and department stores in Bangkok's Bang Bon area, said commodity prices are dropping after consumer sentiment was dampened by the New Year's Eve bomb blasts in Bangkok.
''Vendors say sales have fallen significantly compared to last year as people are nervous to go out and spend money.''
Mulla ainakin tapana ollut luottaa ns.suomi baareissa siihen etta laskutus tapahtuu oikein ja sinne ei tyrkata mitaan ylimaaraista.Uskoisin etta siihen vaaraan laskutukseen ei montaa kertaa ole kellaan baarin omistajalla varaa.Virheita tapahtuu mutta jos siitta tulee tapa niin se ei mene kauan lapi.
Muissa baareissa yleensa yritan jotenki pysya mukana laskujen maarassa mutta aina se ei onnistu.
Hotelleissa ainoat virhelaskutukset voivat sattua minibaari laskuissa ja pyykkilaskuissa.En ota yleensa minibaareista mitaan joten se mahdollisuus aika pieni.
Pyykit jatan pesuun sen enenpia laskematta paljonko on kappale maara.
Tietyissa paikoissa kannattaa kysya ennen mika mitakin maksaa ettei sita laskun tullessa tarvi itkea "virheellisesta laskusta" joka todellisuudessa voi olla ihan oikein paikan hinta tasoon.
Sawadee-ketjun hotelleissa on tapana pistää minibaarilaskuun koko kerroksen juomiset . Niitä sitten selvitellään ja korjaillaan naama mutrulla.Respan hymyt hyytyvät eikä toivotella tulemaan uudestaan jos ei suostu maksamaan esim 7 kaljaa ja 7 limua kun on juonut vain yhden fantan. Laskussa voi olla myös ylimääräisiä päiviä ja muuta mukavaa, safety boxin takuurahan maksaminen ei myöskään ole automaattista vaan sekin pitää erikseen pyytää .
Muutaman kerran on noin sattunut vaan ei satu enää.
MauKhang kirjoitti:Sawadee-ketjun hotelleissa on tapana pistää minibaarilaskuun koko kerroksen juomiset . Niitä sitten selvitellään ja korjaillaan naama mutrulla.Respan hymyt hyytyvät eikä toivotella tulemaan uudestaan jos ei suostu maksamaan esim 7 kaljaa ja 7 limua kun on juonut vain yhden fantan. Laskussa voi olla myös ylimääräisiä päiviä ja muuta mukavaa, safety boxin takuurahan maksaminen ei myöskään ole automaattista vaan sekin pitää erikseen pyytää .
Sopikaa hoteilleissa mennessänne että he tyhjentävät minibaarin ja laitatte sinne omat eväät. On toiminut ainakin joissain hotelleissa. Ei tule lopuksi riitaa siitä montako bisseä on tullut juotua.
Ei muissa hotelleissa ole ollut epäselvyyksiä minibaarien kanssa , itselläni vain Sawadeessa. Ja kun viimeksikin yhden yön vain olin niin eipä ollut tarvetta pyytää jääkaapin tyhjennystä. Yhden fantan join mutta laskua esitettiin 7 limusta + 7 kaljasta aamulla. Vaimo sitten todisti kanssa että yksi limsa on juotu. Sitten soiteltiin puhelimella muutaman kerran ja taishan se loppulasku olla sen 20-30 thb. Kiertäkää kaukaa Siam Sawadee. Huoneetkin on kovasti remontin tarpeessa ja hissin ovi ollut rikki melkein hotellin rakentamisesta lähtien.
Thaimaasta ei ole kovin pahoja kokemuksia. Minibaariin en yleensä koske, niin siitäkään ei riitaa pääse tulemaan. Sri Lankassa sensijaan saatiin viikkoon mahtumaan kahdeksan päivää ja oikein kynällä ja paperilla todisteltiin ja kerrottiin että meillä laskutetaan näin. Jos vaikka viides päivä oli tulopäivä, niin 6.s päivä laskettiin toiseksi, 7.s kolmanneksi jne jolloin viikkoon mahtuu kahdeksan päivää. Kieltäydyin maksamasta ylimääräisestä päivästä. Sri Lanka oli ainakin 5-6 vuotta sitten lähes puolet halvempi kuin Thaimaa, mutta palvelua ei juuri päässyt kehumaan. Samoin kaikki tarjonta oli huomattavasti vaatimattomampaa. Sekä Apexista että Sawadeesta lähinnä hyviä kokemuksia. Ehkä nuo kusetukset ovat yleisempiä, jos asukkaat ovat muistamattomassa humalassa. Nyt tietysti joku älähtää että olin ihan selvin päin, mutten ole ketään syyttämässä. Totean vain etten itse ole kyseisissä hotelleissa pahoihin kusetusyrityksiin törmännyt. Kerran eteläisessä Thaimaassa olisiko ollut Surat Thani ostin kupin teetä ja kolan. Tyttö pyyti muistaakseni 25 tai 30 batia ja toinen tarjoilija tuli heti väliin ja sanoi ettei se tee kuin 15 batia. Annoin tälle rehelliselle tarjoilijalle tippiä joka kerta kyseisessä paikassa käydessäni sen kusetusyrityksen verran.
MauKhang kirjoitti:Ei muissa hotelleissa ole ollut epäselvyyksiä minibaarien kanssa , itselläni vain Sawadeessa. Kiertäkää kaukaa Siam Sawadee. Huoneetkin on kovasti remontin tarpeessa ja hissin ovi ollut rikki melkein hotellin rakentamisesta lähtien.
Komppaan Maukkaa.
Tässä kaikki oleellinen.
Noita kusetuksia minibaarin kanssa näköjään sattuu tässä hotellissa.
Seurasin kerran sivusta kun joku nuori ranskalainen nosti kovan metelin respassa samasta syystä.
Veikkaan että respan työntekijät tekevät itselleen ylimääräistä tiliä noilla kusetuksilla.
Siam Sawasdeesta samoja kokemuksia myös minulla. Myös siivoaminen tahtoi unohtua. Kuukauden aikana parhaimmillaan meni 6 päivää ettei huonetta siivottu. Helpommalla jo lopulta pääsi kun osti wc-paperin 7-11:stä eikä itkenyt sitä respassa ....
En käytä minibaarin tuotteita, vaan laitan sinne omia 7/11 ostamiani juomia yms. Koskaan ei ole ollut minibaari-ongelmia sen paremmin Sawasdeen hotelleissa/GH kuin muissakaan. Jotkut törmää ongelmiin vähän asiassa kuin asiassa. Pitää osata elää..
Wesu kirjoitti: Kuukauden aikana parhaimmillaan meni 6 päivää ettei huonetta siivottu. Helpommalla jo lopulta pääsi kun osti wc-paperin 7-11:stä eikä itkenyt sitä respassa ....
Minulla ei mennyt kuin 3 päivää pisimmillään ilman siivousta, mutta vika ei ollut siivoojissa vaan unirytmissäni.
Paperia unohtivat yleensä lisätä vaikka olivat siivonneet.