kala-allerginen aasiassa

Kuinka selviytyä ensimmäisestä retkestä Thaimaahan ja myös sen jälkeisestä elämästä Suomessa? Vastauksia kysymyksiin, vinkkejä, tapaetikettiä sekä mukavaa jutustelua. Tätä aluetta voivat lukea kaikki, kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Tilac, Modet

Vastaa Viestiin
jimmy50
Viestit: 23
Liittynyt: 25.3.2007 11:02

kala-allerginen aasiassa

Viesti Kirjoittaja jimmy50 »

Olisin udellut onko kellään kokemusta kala allergisen reissusta aasiaan,jossa joka ruokaan lisätään kalakastiketta.
Tai pelkkä paistaminen kalaisella wokilla on jo liikaa.Että silleen.
Sitten kysymys valvojille,miks mun oma kone nakkaa mut pihalle heti kirjautumisen jälkeen mitään pahaa kun en ole kellekkään tehnyt,Sulkivat mut kuitenkin taas kaappiin kolmeks ja puoleks vuodeks.Suomi tää maailman paras maa.
Avatar
Tilac
Vatipää
Viestit: 3789
Liittynyt: 15.12.2003 11:22
Paikkakunta: Tyrvää / Buri Ram / Baan Bua
Viesti:

Re: kala-allerginen aasiassa

Viesti Kirjoittaja Tilac »

Kuvien näkymättömyyden ja kirjautumisongelmien takia evästeiden asetuksia on muutettu.
Jos ilmenee kirjautumisongelmia poistakaa evästeet ja taas toimii.
--- Ihminen joka haluaa, keksii keinot.Ihminen joka ei halua, keksii selitykset. ---
Akama
Viestit: 6
Liittynyt: 29.8.2010 22:43

Re: kala-allerginen aasiassa

Viesti Kirjoittaja Akama »

Asia epäilyttää vähän itseänikin. Olen lähdössä 26.9. reissuun Koh Taolle.

Ajattelin tehdä sellasen läpyskän, missä on visuaalisesti ja thai-kielellä viesti, että "Allerginen kalalle!". Täällä tais olla jossain jopa asiasta puhetta muussa topicissa.

Sinänsä pelkkä maalaisjärjen käyttö tässä asiassa ei välttämättä riitä, kun allergian vakavuudesta riippuen pahat oireet voi joillain ilmetä jo pelkästä välillisestä kosketuksesta. Eli käsitellään samoin käsin kalaa ja sitten juuri allergiselle valmistettua safkaa. Sama työvälineissä leikkuulautojen, veitsien ja pannujen suhteen.

Itse pystyn käsittelemään esim. raakaa kalaa kalastuksen muodossa, mutta esim. kalan paistaminen pannulla estää samassa huoneessa ja jopa asunnossa olemisen. Voimakas käry saa hengityksen vinkumaan samantien.

Viimeksi vahingossa söin kalaa kylmäsavulohisalaatin muodossa ja olin tiputuksessa 2h sen jälkeen. Ei välttämättä ko. kokemus tuolla houkuttele..

Mutta keskustelemalla tarjoilijoiden ja kokkien kanssa päässee tässäkin asiassa pitkälle.. Toivon ainakin niin. :)
Avatar
MrTravkin
"Riisikeppimode"
Viestit: 9939
Liittynyt: 14.4.2004 15:08
Paikkakunta: Espoo

Re: kala-allerginen aasiassa

Viesti Kirjoittaja MrTravkin »

Kerroppa Akama reissun jälkeen miten pärjäsit. Kuulostaa kyllä niin pahalle toi sun allergia että kannattaa pitää allergaipiippu aina saatavilla. Nimittäin tuota kalankäryä on tosi vaikea välttää edes ulkona kun kuumaan wokkiin kaadetaan kalakastiketta melkein aina vaikkei kyseessä olis edes mikään kala- tai äyriäisruoka ja noita ulkokeittiöitä on joka puolella. Puhumattakaan siitä että lähes joka ruoka suolataan kala- tai osterikastikkeella.
DuckFace
Viestit: 22
Liittynyt: 17.1.2009 22:03

Re: kala-allerginen aasiassa

Viesti Kirjoittaja DuckFace »

Akama kirjoitti:Asia epäilyttää vähän itseänikin. Olen lähdössä 26.9. reissuun Koh Taolle.

Ajattelin tehdä sellasen läpyskän, missä on visuaalisesti ja thai-kielellä viesti, että "Allerginen kalalle!". Täällä tais olla jossain jopa asiasta puhetta muussa topicissa.

Sinänsä pelkkä maalaisjärjen käyttö tässä asiassa ei välttämättä riitä, kun allergian vakavuudesta riippuen pahat oireet voi joillain ilmetä jo pelkästä välillisestä kosketuksesta. Eli käsitellään samoin käsin kalaa ja sitten juuri allergiselle valmistettua safkaa. Sama työvälineissä leikkuulautojen, veitsien ja pannujen suhteen.

Itse pystyn käsittelemään esim. raakaa kalaa kalastuksen muodossa, mutta esim. kalan paistaminen pannulla estää samassa huoneessa ja jopa asunnossa olemisen. Voimakas käry saa hengityksen vinkumaan samantien.

Viimeksi vahingossa söin kalaa kylmäsavulohisalaatin muodossa ja olin tiputuksessa 2h sen jälkeen. Ei välttämättä ko. kokemus tuolla houkuttele..

Mutta keskustelemalla tarjoilijoiden ja kokkien kanssa päässee tässäkin asiassa pitkälle.. Toivon ainakin niin. :)
Korttiin:

ฉันแพ้อาหารทะเล
I am allergic to seafood

โปรดห้ามใช้น้ำปลา/น้ำหอย
Please don’t use fish sauce/oyster sauce
Anyone who lives within their means, suffers from a serious lack of imagination
freebird
Viestit: 1883
Liittynyt: 2.12.2006 22:20

Re: kala-allerginen aasiassa

Viesti Kirjoittaja freebird »

ja siitähän ei ole varmuutta, että tarjoilija jolle lappuja näytät osaisi lukea tms. eli kuvina ja eleinä varmistus, että kala tappaa tahi aiheuttaa ongelmia ja sitten toivot ettei sua vaan pidetty hauskana turistina, joka haluaa vitsailla ja hauskuuttaa kalan kuvilla
meitsi80
Peli on menetetty!
Viestit: 209
Liittynyt: 4.2.2009 20:34

Re: kala-allerginen aasiassa

Viesti Kirjoittaja meitsi80 »

Mä oon kans kala-allerginen ja tällä hetkelläkin thaimaassa reissussa. Oon antanut itseni ymmärtää et kalaruuat valmistettais eri öljyssä kuin kanat, porsaat ja ankat ym. Joten yleensä kai ruuat valmistetaan eri wokeilla. Näin joku mulle selvensi joskus. Tietty varmaan pienemmissä paikoissa voi mennä samallakin.

Nykyisin listoissa lukee selvästi englannin kielellä sisältääkö annos esim oisterikastiketta.
Oon oman turvallisuuden takia jättänyt väliin kaikki katukeittiöt, luulen et siellä ne laittaa kalakastiketta melkeimpä kaikkiin ruokiin.

Mut normaaleissa ravintoloissa ei kalaruokien maustamiseen käytetään normaalia suolaa.
10 reissua takana näillä omilla vinkeilläni matkustanut täällä, enkä ole kertaakaan joutunut onneks käymään sairaalassa piikillä, voi olla hyvääkin tuuria.

Rohkeasti reissuun ja onhan täällä länkkäriruokaakin, niitä syömällä ainakin selviää hengissä...
Akama
Viestit: 6
Liittynyt: 29.8.2010 22:43

Re: kala-allerginen aasiassa

Viesti Kirjoittaja Akama »

No en mä tästä asiasta sen suurempaa stressiä ota.

Just varasin lääkärille ajan, että käyn hakemassa varmuuden vuoks mukaan sellasen adrenaliinikynän. Enpä ole koskaan moista omistanut 31 ikävuoden aikana, mutta miksei mieluummin ole varovainen tämmöisessä asiassa joka voi pilata hyvän reissun.

Ja meillä on vakaa tarkoitus ainakin toistaiseksi pistää tukikohta suurimmaksi osaksi ajasta Taolle pystyyn, joten eiköhän siellä pääse paikallisten kokkien kanssa juttuun aika pian näissä asioissa.

Ehkä suurin huoli on päähänpistoista mitä saa 9%. hulamassa ruuan suhteen.
Vastaa Viestiin