Rahojen, kortin ja passin säilyttäminen (keltanokka matkassa

Kuinka selviytyä ensimmäisestä retkestä Thaimaahan ja myös sen jälkeisestä elämästä Suomessa? Vastauksia kysymyksiin, vinkkejä, tapaetikettiä sekä mukavaa jutustelua. Tätä aluetta voivat lukea kaikki, kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Tilac, Modet

Vastaa Viestiin
190211
Viestit: 6
Liittynyt: 8.1.2011 21:13

Rahojen, kortin ja passin säilyttäminen (keltanokka matkassa

Viesti Kirjoittaja 190211 »

Heipä hei!
Suunnattomalla riemulla odotan helmikuun matkaa Phuketiin. Olen lukenut kaikenlaisia mielenkiintoisia keskusteluja Thaimaasta, mutta en ole oikein törmännyt hyviin käytännön vinkkeihin koskien rahojen kanssa touhuamista. Tapaatteko säilyttää passia, ylimääräisiä rahoja ja luottokorttia ihan hotskun turvalokerossa ja ovatko nuo tosiaan turvallisia? Joku matkaaja kirjoitti jossain keskustelupalstalla, että Thaimaassa on kiitettävästi varkaita (?!) Olen tähän meneessä matkustellut aika paljonkin Vlimeren maissa, mutta mitään ei ole koskaan varastettu, enkä ole turvalokeroita siellä käyttänyt. Nyt vähän pistää miettimään kun tästä asiasta kirjoitellaan niin paljon :roll:

Tämä oli varmaan taas monen mielestä sarjassa tyhmä kysymys, mutta ensikertalaisena tuli tällainenkin asia mieleen. Kiitos etukäteen, jos joku vaivautuu vastaamaan :smt006
Avatar
ninabmt
Viestit: 323
Liittynyt: 29.6.2006 13:58
Paikkakunta: Turun kupeessa

Re: Rahojen, kortin ja passin säilyttäminen (keltanokka matk

Viesti Kirjoittaja ninabmt »

Itse olen säilyttänyt rahoja huoneen turvalokerossa (joka toimii omalla tunnusluvulla) ja siellä on hyvin pysynyt. Yksi loma (2 vko) meni kerran niin, että turvaloota ei toiminut ollenkaan, vaikka pyysin sitä korjaamaan, mutta eivät tulleet. No, rahat oli hotellihuoneessa ja repussa ja välillä matkalaukun välipohjassa ja missä milloinkin. Mitään ei viety.

Marraskuussa kaveri oli hotellissa, johon tuli viikonlopun viettoon paljon paikallista väkeä. Yhden illan aikana oli putsattu monen ulkomaalaisen huoneet..kamerat ja kännykät viety tai mitä nyt näkyvillä oli ollut. Hotellin henkilökunta kaksinkerroin pahoillaan ja alentaneet sitten muutenkin jo halvoista huonehinnoista entisestään. Kaveri oli alkuillasta terassilla katsellut ja seurannut jotain paikallisen rodun edustajaa, joka kiersi ja kaarsi ympäri hotellia. Hotelli oli tällaisia bungalow-tyyppisiä mökkejä. Siitä sitten, kun asukkaat olivat illalla lähteneet syömään, niin puhdistusjoukot olivat käyneet.
NinaBMT
Riliaito keittiöpsykologi.
ollit
Papa Pumpui
Viestit: 12683
Liittynyt: 16.12.2007 13:40
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Rahojen, kortin ja passin säilyttäminen (keltanokka matk

Viesti Kirjoittaja ollit »

Hotellin tallelokerossa olen aina säilyttänyt rahoja ja passia, Joskus tallelokero on ollut respassa, joskus huoneessa.
Kuten itse kirjoitit, olet lukenut, että Thaimaassa on kiitettävästi varkaita. Niin kyllä se tallelokero on aina turvallisempi, kuin pelkkä hotellihuone.
Monista Välimeren maista poiketen, Thaimaassa tallelokerot ovat olleet ilmaisia. (ainakin niissä paikoissa, joissa minä olen ollut)
Taidan olla humalassa, kun en muista edes juoneeni ?
pablo
Viestit: 157
Liittynyt: 30.12.2003 15:34
Paikkakunta: helsinki

Re: Rahojen, kortin ja passin säilyttäminen (keltanokka matk

Viesti Kirjoittaja pablo »

moi käsitin, että olette menossa karon princess hotelliin. Siellä on huoneessa tallelokero, mihin annettaan itse keksitty 4 numeroinen turvaluku. Luulisin passien,lentolippujen ja ylimääräisten rahojen olevan siellä paremmassa turvassa kuin kokoajan mukana. Rahaa kannattaa pitää päivän kassa mukana ja ladata lompakkoon joka aamu uusi satsi. Jos lähtee ostoksille tai retkille niin silloin ottaa riittävästi kassaa mukaan. :D
Avatar
Antero
Päänyrveli
Viestit: 3551
Liittynyt: 16.12.2003 8:21

Re: Rahojen, kortin ja passin säilyttäminen (keltanokka matk

Viesti Kirjoittaja Antero »

Passit, liput, kortit ym. huoneen tallelokeroon tai respaan tallelokeroon. Ota passista nimilehdestä kopio jota pidät mukana. Menet varmaan aivan asialliseen hotelliin mutta en itse jätä koskaan esille huoneessa missään päin maailmaa rahaa, kameraa ym. arvotavaraa vaan säilytän rahat ym. arvotavarat tallelokerossa, kamerat ym. pois silmistä pöytälaatikoissa ja matkalaukussa.
Kun väittelet idiootin kanssa pidä huolta, että hän ei tee samoin.
MiGi
Viestit: 3554
Liittynyt: 31.7.2007 23:21

Re: Rahojen, kortin ja passin säilyttäminen (keltanokka matk

Viesti Kirjoittaja MiGi »

Eipä oo jaksanu viedä mihinkään respan tallelokeroon. Passia pidän rinkan taskuissa majoittuessani ja siirtymillä sitten etutaskussa. Rahaa on yleensä mukana sen mitä päivän aikana tarvitsee, mutta muutoin ne on piilotettu "meikkilaukun" välipohjaan ja se on tungettu rinkkaan vaatekasan alle. Lompakko etutaskussa ja lompakko on ketjulla. Siirtymillä sitten se 20 000thb kulkee kätevästi vyön sisällä eli siis ihan tavallinen kangasvyö, jonka sisäpuolella on vetoketju ja jonne mahtuu juuri 20 000thb rahaa. Mitään muuta arvotavaraa ei tule kannettua mukana, kuin parinkympin nokiaa 1-2callin prepaidilla...
"Life is what you make of it. Don`t make excuses. Make it happen"
190211
Viestit: 6
Liittynyt: 8.1.2011 21:13

Kiitos neuvoista!

Viesti Kirjoittaja 190211 »

Tämä palsta oli mukava löytö, kun ihmiset viitsivät vastata asiallisesti :-)
Voi kun kuukausi tästä vierähtäisi nopeasti ja pääsisi iskemään kylmettyneet varpaat valkoiseen hiekkaan.....
tappi

Re: Rahojen, kortin ja passin säilyttäminen (keltanokka matk

Viesti Kirjoittaja tappi »

Itselleni ei tulisi mieleenkään säilyttää passia tai tärkeitä papereita huoneessa...siis ilman tallelokeroa. Useamman kerran on rahaa hävinnyt esim repun taskusta lukitusta hotellihuoneesta...ei suuria summia mutta kuitenkin.
Avatar
rbl
Viestit: 45
Liittynyt: 21.3.2009 0:05
Paikkakunta: Chiang Mai

Re: Rahojen, kortin ja passin säilyttäminen (keltanokka matk

Viesti Kirjoittaja rbl »

passia, rahoja ja läppäreitä säilytetty ilman tallelokeroita monissa hotlissa ja guest houseissa, eikä mitäänoo viety. Toki jos safetybox on löytynyt niin sitten oon käyttänyt. rahoja ja passia oon myös piilotellu meikkipusseihin :D . Jos sit vietäis jotain nii vakuutus korvais, ainoo vaa et passin kaa vois tulla ongelmii.
Sianka
Viestit: 1
Liittynyt: 20.1.2011 19:12

Re: Rahojen, kortin ja passin säilyttäminen (keltanokka matk

Viesti Kirjoittaja Sianka »

Ensimmäsitä kertaa lähdössä Thaimaaseen ja kysyisin rahoista:

Vaihdatteko jo Suomessa koko matkakassan paikalliseen rahaan? Vai vasta perillä kohteessa? Käytössä on luototon Visakortti. Onnistuuko sillä maksaminen helposti?
MiGi
Viestit: 3554
Liittynyt: 31.7.2007 23:21

Re: Rahojen, kortin ja passin säilyttäminen (keltanokka matk

Viesti Kirjoittaja MiGi »

Sianka kirjoitti:Ensimmäsitä kertaa lähdössä Thaimaaseen ja kysyisin rahoista:

Vaihdatteko jo Suomessa koko matkakassan paikalliseen rahaan? Vai vasta perillä kohteessa? Käytössä on luototon Visakortti. Onnistuuko sillä maksaminen helposti?
Nosta suomessa x määrä euroja ja vaihda keskustassa paikalliseen valuuttaan. Älä vaihda kentällä, kuin sen verran, että pääset taksilla kentältä pois. Varmaan onnistuu isommissa paikoissa maksaminen, mutta kortilla maksaminen tulee kalliiksi ulkomailla. Suomesta vain reilusti käteistä mukaan ja tarvittaessa nostaa lisää automaatilta. 20 000thb on maksimi
"Life is what you make of it. Don`t make excuses. Make it happen"
Vastaa Viestiin