APUA HIKOILUUN ?

Kuinka selviytyä ensimmäisestä retkestä Thaimaahan ja myös sen jälkeisestä elämästä Suomessa? Vastauksia kysymyksiin, vinkkejä, tapaetikettiä sekä mukavaa jutustelua. Tätä aluetta voivat lukea kaikki, kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Tilac, Modet

Birgeri
Viestit: 6
Liittynyt: 7.11.2006 18:00

APUA HIKOILUUN ?

Viesti Kirjoittaja Birgeri »

:smt027Onko kukaan keksinyt keinoja ylenpalttiseen hikoiluun? Vaikka golffia pelaa autolla on hikoilu ihan järjetöntä! Voisiko syynä olla Thaimaalainen vähäsuolainen ruoka? Kenties liiallinen juonti (vettä) tai huono kunto? KONSTEJA ???
PAREMPI MAASSA, KUN JUMALATTOMAN KORKEELLA PUUSSA
Avatar
BlackMike
ATM
Viestit: 19209
Liittynyt: 15.12.2003 11:23

Viesti Kirjoittaja BlackMike »

Täällä on ainakin jutustelua dödöistä ja powdereista:

http://www.thaiklupi.fi/foorumi/viewtopic.php?t=15152

Itse koitan suosia suihkua pari kertaa päivässä, suihkun jälkeen ei saa olla kiire mihinkään ettei jälkihikeä pukkaa päälle, sitten kuivalle iholle Protexin viilentäviä powdereita päälle ja hyvälaatuista puuvillatuotetta sitten ylle. Värivalintoihin kannattaa myös kiinnittää huomiota, pahimpia värejä ovat yleensä vaalean sininen, ruskea tms., meleerattu harmaa yms. Vähiten hikoilu näkyy valkoisessa tai oikein tummissa sävyissä, musta, navy blue yms. Yleensä vähällä liikkumisella ja oikealla reitityksellä selviää hyvin hikoilusta, eli jos on pidempi etappi edettävänä ulkona, niin katsoo, että siinä on sopivin määräajoin ilmastoituja pisteitä joissa voi viihtyä muutaman minuutin vilvoittelemassa. :D

Paras on myös suosia thaimaalaista tapaa ajaa auto aivan oven eteen. Golffatessa tuo toki on vähän vaikeampaa kun ei ole ilmastoituja golfautoja. :-D
Avatar
pak wan
Mr Khiiniau
Viestit: 6605
Liittynyt: 24.3.2004 13:52

Viesti Kirjoittaja pak wan »

Poweria peliin niin helpottaa :P

Suihkuun..inasen jotain dödä sitten perään powderia kainaloihin..selkään
mahaan käsiin ja nivusiin ..inasen naamaan. Ei kuitenkaan isoon päällikköön
tahi isoon emäntään..polttaapi ikävästi.

Ilmava puuvillapaita eikä tungeta sitä housuihin.
rami
Tau Hua Gnuu
Viestit: 2135
Liittynyt: 24.12.2003 21:35

Viesti Kirjoittaja rami »

Yksi keino,minkä minä huomasin anoppilassa,kun toi lähin ilmastointi sijaitsee väkintään 50 km päässä,on että juo vain vettä.

Jos vain päivällä erehty juomaan tölkin Changia,niin kyllä hikoili.

Riittävä veden bunkraus eli vesipullo messissä koko ajan,huikka sillo tällöin,niin siinä minun ohjeeni.

Golfista en tiedä mitään. Ajanut ja istunut vieressä kylläkin.
Tuomo
Viestit: 6901
Liittynyt: 16.12.2003 2:29
Paikkakunta: Samut Prakan

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

Huomasin Suomessa käydessäni että Suomessa hiki todella haisee. Liiallinen vaatetus ehkä syynä? Tai sitten Thaimaassa en noin mietoja tuoksuja havaitse. Hikoilen kuitenkin kuin pieni porsas ainakin olutta otettuani ja jos siihen vielä päälle ottaa pienen kävelylenkin, riittäisi hiki pesuvedeksi koko viikoksi.

Mutta siis, kun hikoilee koko ajan, ei se ehdi haisemaan. Näin olen tulkinnut eikä kukaan muukaan ole kehdannut muuta sanoa.

:-D
ansku25
Viestit: 1
Liittynyt: 31.3.2007 19:32

Viesti Kirjoittaja ansku25 »

Mistä tota powderia saa ostettua?
Avatar
TatuS
Mai tong löi!
Viestit: 1941
Liittynyt: 9.1.2006 15:21
Paikkakunta: Cebu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TatuS »

ansku25 kirjoitti:Mistä tota powderia saa ostettua?
Talkkia nyt saa melkein mistä vaan kaupasta.
Avatar
Lasse
Pohjois-Thaimaan ajajat
Viestit: 33662
Liittynyt: 15.12.2003 11:22
Paikkakunta: Naantali / Khon Kaen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lasse »

TatuS kirjoitti: Talkkia nyt saa melkein mistä vaan kaupasta.
Lähimmästä 7/11 tai Family Mart kaupasta löytyy pomminvarmasti.
FACEBOOK RYHMIÄ --> Pohjois-Thaimaan ajajat, Khon Kaenin seudun Suomalaiset.
Avatar
MauKhang
Raketti-insinööri
Viestit: 28619
Liittynyt: 15.12.2003 12:01
Paikkakunta: Singhapore

Viesti Kirjoittaja MauKhang »

Prickley Heat Powderia kunnolla kehoon suihkun jälkeen. Ja kuten BlackMike sanoi käy vilvoittelemassa vaikka 7-elevenissä tai missä vaan missä on kunnon Air Con. Tuo hikoilu on itsellenikin tosi ongelma.
Paitoja menee nyt kolme päivässä vähintään.
Ei siinä oikein mitkään juomiset ainakaan auta , hikeä pukkaa entistä enemmän vaan.
Sitten kun pysähtyy johonkin pitemmäksi aikaa niin pakko tankata.

Aamulla ennen liikkeelle lähtöä olen ottanut berocca poretabletin + magnesium poretabletin että edes vähän saa korvattua edellisenä päivänä menetettyjä mineraaleja koska tulee aika heikosti syötyä ihan senkin takia että helteellä ei ruoka maistu. Sille hikoilulle ei oikein mitään mahda, yksilöllinen juttu.
Täytyy vaan jotenkin saada ne menetetyt hivenaineet takaisin vaikka sitten pillereillä. Pelkkä veden litkiminen ei auta.
Olen kokeillut noita sporttijuomiakin mutta ainakaan oma mahani ei niitä oikein kestä. Semmosen jälkeen kun vaikka yhden kaljan ottaa niin alkaa mahassa semmoinen kuohunta että se päättyy vasta kun käy laatat heittämässä. Olut ja Eloctrolyytit on siis huono cocktail.

tämä nyt ainakaan ei ole sossukyylien syytä
Avatar
gunther
Viestit: 228
Liittynyt: 20.7.2006 14:48
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja gunther »

MauKhang kirjoitti:Prickley Heat Powderia kunnolla kehoon suihkun jälkeen. Ja kuten BlackMike sanoi käy vilvoittelemassa vaikka 7-elevenissä tai missä vaan missä on kunnon Air Con.
Tossa vaan on vaarana sairastua, itse huomasin kun selkä märkänä menit vaikka gogo baariin missä on tehokas ilmastointi niin kurkku seuraavana aamuna kipeä. :?
Avatar
MauKhang
Raketti-insinööri
Viestit: 28619
Liittynyt: 15.12.2003 12:01
Paikkakunta: Singhapore

Viesti Kirjoittaja MauKhang »

Tuohan siinä on vaarana mutta silloin kun silmätkin on niin täynnä hikeä ettei kunnolla näekään mitään ja alkaa jo yläpäässä heittää niin edes muutaman minuutin oleilu viileässä auttaa kovastikin.
En nyt puhu mistään pienestä kainaloiden kostumisesta vaan sellaisesta hikoilusta että paita on märkä 10 minuutissa ja vettä valuu päästä varsinkin ihan puroina.
Meitä superhikoilijoita on muutamia muitakin eikä minulla ainakaan kuukaudenkaan oleskelu Thaimaassa tasoita tuota hikoilua yhtään.
Enimmäkseen tuosta ei ole muuta haittaa kuin että paitapyykkiä tulee paljon ja thaimaalaiset katsovat säälivästi . Yleensä minulla on joku rätti taskussa että saa kuivailla naamaa välillä. Pyykkäri ihmetteli kun samoja paitoja pestiin joka toinen päivä ja pyykeissä oli aina pieni pyyheliina mukana.

tämä nyt ainakaan ei ole sossukyylien syytä
Avatar
pavlo
Viestit: 28
Liittynyt: 29.4.2004 15:31
Paikkakunta: HKI / LOS

Viesti Kirjoittaja pavlo »

Näkeepä nuita 'rättejä' paikallisillakin ja mielellään näkevät niitä myös fallujen käyttävän, on siistinpää kuin kädellä kerätä hikeä jonka housunpunttiin kuivaa.
Itse huomannut parhaimmaksi hidastaa liikkuminen paikalliselle tasolle, meillä kun on paha tapa mennä hönöttää samaa vauhtia sohjolassa kuin toisessa kotomaassa. Hikeä pukkaa vähemmän ja näkee enemmän ja nauttiikin kaikesta kiireettömästi, aivan kuin lomalla olisi :P

Toinen asia johon törmäsin viime matkalla: sain selkäni ja jalkani täyteen isoja punaisia näppylöitä. Olin ensin alkuun parit päivät Krung Thepissä ja viikon verran Koh Sametilla ja kun palasin uudestaan piäkaupunkiin niin parin päivän päästä tuli nuo näppylät. Se alkoi oikeastaan yhden illan jälkeen joka meni liian pitkän kaavan mukaan ja seuraava päivä huonossa hapessa sviitissä makoillen. Iho oli kuumeinen ja ystäväni 'pesi' minua koko ajan kylmillä pyyhkeillä, auttoi tietysti mutta seuraavana aamuna olikin iho jo pahan näköinen.
Minä siinä odottamaan jäänyt vaan painelin lasarettiin, jossa tohtorismies katsoi kerran ja sanoi sen johtuvan hikoilusta :smt017
Antoi tyypillisen pussukan 'karkkeja' ja sanoi miun paranevan kun viileään sohjolaan pääsen, viimeistään :shock:

En koskaan aiemmin ole saanut moisia näppylöitä. Kollega kävi parin viikon jälkeen ja sai samoin piäkaapungista saman rokkotautin :!:

Onkos muilla samanlaisia kokemuksia - olisiko kyseessä pääkaupungin ilma vai lakanapesussa käytetyt kemikaalit vai vai vai ....
Viimeksi muokannut pavlo, 3.7.2007 16:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuhnu
Viestit: 5
Liittynyt: 14.3.2007 11:15
Paikkakunta: Tampere

Ihottumaa moneen lähtöön

Viesti Kirjoittaja Tuhnu »

Mulla on ollu ihottumia moneen lähtöön. Teininä oli joskus koko keho täynnä näppyjä(tosin pieniä) ja ne johtuivat auringosta(aurinkoihottuma tai jotain) kun herkkäihoinen olen. Nyt keväällä (kun lumet suli ja hikoilutti) tuli yläkehon alueelle isoja ja viistossa olevia näppylöitä, joista lääkäri sanoi, että menevät ohi muutamassa viikossa ja tapaus sattuu varsinkin keväisin(siis Suomessa) kun ilmat lämpenee. Ihotauti oli virus mutta hoitoa siihen ei ollut, täytyi vaan odottaa. Joskus mulla saattaa myös varpaanväleissä ja muualla jalkapöydän/nilkan alueella olla ihottumaa kun jalat hikoo niin maan p***leesti.

En epäile kyllä yhtään jos hikoilustakin voi tulla ihottumaa. Tietysti herkkäihoisella saattaa kaikennäköiset kemikaalit tai esim. saippuat aiheuttaa jonkunnäköstä näppylää.
Avatar
Peku
Viestit: 9620
Liittynyt: 19.12.2003 17:28
Paikkakunta: Ylämummola

Viesti Kirjoittaja Peku »

Kannattaa todellakin kokeilla em. powderia jos jonnekin kehoon tulee hikoilun myötä näppylöitä. Auttaa meinaan kummasti tropiikin lämmössä ja kosteudessa, jos vaan muistaa käsitellä strategiset paikat päivittäin (aamulla & illalla). :!:
Avatar
kiikari
alkoholin viihdekäyttäjä
Viestit: 1806
Liittynyt: 4.2.2007 2:13
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja kiikari »

Samaten suosittelen myös paikallisen talkin kokeilua, jos hikoiluttaa kovasti. Niitä taskukokoisia kangasliinoja on saatavilla ainakin Villa Marketissa, Sukhumvitilla lähellä Emporiumia.
Minä hankin kokemuksia, muut tekevät syntiä.
MasterBlend
Ex-Bangkok Student
Viestit: 507
Liittynyt: 10.7.2004 21:59
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MasterBlend »

Apteekista saa ilman reseptiä tuotteita nimeltä Triple Dry ja Absolut Torr joista edellä mainitusta roll on on paras. Kokeile ensin edellä mainittua, jos ei riitä niin jälki mainittua. Ne tehoavat, kehotan kaikkia kokeilemaan jotka eivät vielä ole löytäneet sitä lääkettä mikä auttaa. Noita saa siis Suomen apteekeista, ei saa Thaimaasta ainakaan niistä muutamasta mistä olen kysynyt.
Avatar
make69
Chief Justice
Viestit: 565
Liittynyt: 17.10.2004 19:59
Paikkakunta: milloin missäkin

Viesti Kirjoittaja make69 »

Kaikille jotka hikoilevat paljon tulee ns hikinäppyjä.Thaimaassa ollessa suosittelen 4-5 kertaa päivässä suihkua niin hikinäpyt vähenee ja niitä isoja pyyhkeitä saa 7/11 kaupasta sopivasti viileänä 23 batin hintaan kun on liikkeellä.Nyt en tarkoita niitä pieniä pyyhkeitä joita baaareista saa.Hikoiluun auttaa hyvin vaikka baby powder sitä voi laittaa niin kainaloon kuin jalkoväliin eikä kirvele.Edellämainittu auttaa jos jalat hikoilee sandaaleissa ja alkaa hiertää. Kuten aikaisemmin todettiin niin käynti AC tiloissa auttaa.Se kurkun kipeytyminen johtuu useasti seuraavista asioista.... Viinan juonti,kylmää vettä(juo ainoastaan lämmintä),hotellissa lämpimän päivän jalkeen AC täysille ja nukkumaan.Tupakointi(yleensä 1 aski/pv/ thaimaassa 2-3 askia/pv) Thaimaalaisten sininen LM on erilaista kuin suomessa. :-D
se on turha rutista kun on paskat housussa.

lassis beer bar
Soi diamond
Pattaya
Avatar
viiriäinen
Libation
Viestit: 1274
Liittynyt: 11.5.2005 17:24
Paikkakunta: Taas täällä kylmässä.

hikoilu

Viesti Kirjoittaja viiriäinen »

ei muuta kuin suolaa tarpeeksi, niin neste pysyy sisällä , mutta juoda pitää kuitenkin, eikä sitä tarvitse ihmetellä jos hikoilee, suomessa tuijotetaan, mut ei tuolla muualla. Se on ihan normaalia. Ja sitten talkkia voi käyttää, niinkuin thaimaalaiset käyttävät paljonkin.
Avatar
viiriäinen
Libation
Viestit: 1274
Liittynyt: 11.5.2005 17:24
Paikkakunta: Taas täällä kylmässä.

Viesti Kirjoittaja viiriäinen »

Siis tarkoitin, että vettä pitää juoda paljon. mut sitäkään ei saa liikaa nauttia. Ja vielä et jos hikoilee niin hikoilee, se on vaahn hyvä et aineen vaihdunta toimii. Et ole silloin suomessa, niin älä mieti mitä muut ajattelee. P.S muista syödä kalsium tabletteja, niin ei tuu kramppeja.
Kollikatti

Viesti Kirjoittaja Kollikatti »

Mulla toi hikoilu myös ongelma. Hikoilen jo täällä Suomessa, kun lämpötila nousee yli 15 celsiusta plussan puolelle. Toisaalta olen ymmärtänyt, että hikoilu on terveellistä. Tunnen yhden ukon jolta ei pisraakan irtoa vaikka äijä isutisi kiukaan päällä. Mulla ei ole ollut ongelmia saada hikeä irtoomaan.
Toi jo monen suosittelema Protexin viilentävä powder on hyvä.
Myös Hi-Kamin Baby Powder (baby puuteri) on hyvää eli kuivattaa, mutta siinä ei ole tuota viilentävää vaikutusta.
Mitä tulee tuohon pelkän veden juontiin sanoisin, että se se juuri on mikä tulee suoraan ulos. Jotain urheilujuomaa missä on suoloja mukana ovat parempia. Olen juonut Thaimaassa lasipullosta sellaista ihan pissan väristä "urheilujuomaa". En muista nimeä, mutta kun pyytää "namklya khuat lek khrap" niin varmasti saa mikäli löytyy.
Eipä tuohon muuta, kuin aina varapaita matkassa mukana. :wink:
Avatar
mjitla
Hurlumheppu
Viestit: 4324
Liittynyt: 16.12.2003 0:47

Viesti Kirjoittaja mjitla »

viiriäinen kirjoitti: P.S muista syödä kalsium tabletteja, niin ei tuu kramppeja.
Vai kuitenkin magnesium tabuja?
manaaja
No fear more beer
Viestit: 345
Liittynyt: 2.4.2006 8:43
Paikkakunta: Everywhere

Viesti Kirjoittaja manaaja »

Nyt Udornissa 37 lampoo ja ilman kosteus noin 80. Voin kertoo etta hiki virtaa ja huolella. Ja ei sit naurata yhtaan. :shock:
Vaikea tapaus... lääkärikin itki
Avatar
joko thai
mai pen rai
Viestit: 279
Liittynyt: 3.8.2004 15:36
Paikkakunta: siellä, täällä tai tuolla

Viesti Kirjoittaja joko thai »

Kollikatti kirjoitti: Olen juonut Thaimaassa lasipullosta sellaista ihan pissan väristä "urheilujuomaa".
Kyseisen väristä lasipullossa olevaa juomaa olen nauttinut kramppeja estämään. Ja sen juoman nimi on "Sponsor". Lieköhän samaisesta juomasta kyse? Oli tai ei, mutta ainakin minulla tuo Sponsor-juoma on toiminut erittäin mainiosti. Aamulla herättyäni kiskaisen ensimmäisenä pullollisen tuota ja siitä päivä lähtee käyntiin.

Kysehän ei muuten ole varsinaisesti urheilujuomasta, vaan "katalyyttisestä nesteestä". En nyt osaa suomentaa sitä sanalla tai parilla, mutta kyseisenlaisten juomien tarkoituksena on rasituksen jälkeisen tilan palauttaminen normaaliksi.

Jos noita urheilujuomia käyttää, niin niistä minä suosin Gatoradea. Toimii hyvin myös sekin.
Avatar
Kari_CH
Up to you
Viestit: 896
Liittynyt: 14.3.2006 15:36
Paikkakunta: Jyväskylä, Non Sang

Viesti Kirjoittaja Kari_CH »

Ensimmäisellä viikolla hikoilu on kovinta, mutta vähitellen elimistö
tottuu lämpöön.

Sauna on paras keino, muutaman tunnin saunominen, reipas löylynotto
ja kylmiä suihkuja välillä. On vaikea uskoa, että se jälkeen oleskelu 35C:ssä tuntuu viileältä, joskus jopa palelee !.

Ensimmäisen kerran kokeilin Brasilian suomalaiskylässä, Penedossa.
Aluksi pidin saunomista 42C:ssa paikallisten huulena, mutta menin muiden
mukana ja kokemus oli mahtava.

Saunoja löytyy Suomivetoisista paikoista, esim. Patong (Midnight Sun),
Pattaya (Best Corner). Lisäksi muutamissa korealaisissa kylpylöissä on aito
suomalainen sauna.

Arabimaissa juodaan kuumaa teetä helteellä.

Vaatetuksella on iso merkitys, puuvilla on parhaita materiaaleja.

Dödönä suosittelen Gilletten Pacific Gel.
Avatar
mekong lahtinen
Viestit: 157
Liittynyt: 11.6.2005 14:19
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja mekong lahtinen »

Suomesta apteekista reissuun mukaan pullo absolut torria...Aika stydiä kamaa mutta kainaloiden hikiläikät pitäis pienentyä :-D.
Vastaa Viestiin