ihon herkkä palaminen auringossa

Kuinka selviytyä ensimmäisestä retkestä Thaimaahan ja myös sen jälkeisestä elämästä Suomessa? Vastauksia kysymyksiin, vinkkejä, tapaetikettiä sekä mukavaa jutustelua. Tätä aluetta voivat lukea kaikki, kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Tilac, Modet

Vastaa Viestiin
fani82
Viestit: 7
Liittynyt: 10.5.2007 13:18

ihon herkkä palaminen auringossa

Viesti Kirjoittaja fani82 »

Ongelmana itselläni on ihon todella herkkä palaminen auringossa! Kertokaahan miten te olette välttyneet "sairaala"reissusta Thaimaassa ollessanne? Tuntuu ettei voi edes harkita sinne matkaa, kuumuuden ja auringon vuoksi. Voiko palamista ehkäistä jo "ennalta" käsin? myydäänhän nyt jotain aurinkokapseleita ym..

:shock:
Avatar
philly
AIM HIGH!
Viestit: 1845
Liittynyt: 8.11.2004 18:56
Paikkakunta: Salo

Re: ihon herkkä palaminen auringossa

Viesti Kirjoittaja philly »

fani82 kirjoitti:Ongelmana itselläni on ihon todella herkkä palaminen auringossa! Kertokaahan miten te olette välttyneet "sairaala"reissusta Thaimaassa ollessanne? Tuntuu ettei voi edes harkita sinne matkaa, kuumuuden ja auringon vuoksi. Voiko palamista ehkäistä jo "ennalta" käsin? myydäänhän nyt jotain aurinkokapseleita ym..

:shock:
Ei ole varmaan montaa keinoa maailmassa jolla tuota palamista voisi estää, keinot taitaa rajoittua aurinkorasvoihin sekä siihen että välttää aurinkoa. Toki noita kapseleita ja käsittääkseni porkkanaa syömällä voi myös jotain apua saada aikaiseksi.

Suurikertoimisella aurinkorasvalla sekä varjoissa hiippailemalla on vaikea itseään polttaa, joten jos niin tekee alkuloman tai ainakin siihen asti että iho on saanut hieman väriä, niin ei pitäisi siis suuria ongelmia olla. Mutta maailmassa on niin monta erilaista ihoa kuin ihmistäkin, joten on vaikea sanoa mitään varmaksi, kokeilemalla se selviää.
kepapi
Viestit: 49
Liittynyt: 15.2.2005 20:32
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kepapi »

Olin viime lokakuussa thaimaassa.Vaikka olin saanut kesällä hyvän rusketuksen suomessa niin silti ensimmäisenä päivänä thaimaassa,joka oli vielä puolipilvinen,niin iho hieman paloi.Tämä kertoo jotakin thaimaan auringon voimasta.
Avatar
Missu
Viestit: 443
Liittynyt: 21.12.2004 23:26

Viesti Kirjoittaja Missu »

Itse popsin betakaroteenia ja olen ollut huomaavinani että iho kestää enemmän aurinkoa. Auttaa minulla kiusalliseen aurinkoihottumaankin ja rusketus ei ole niin kirkkaanpunainen. 8)
Jenny
Viestit: 715
Liittynyt: 9.3.2005 0:28

Viesti Kirjoittaja Jenny »

Minä söin Vivida Sunia ennen reissua ja reissussa enkä eroa oikeastaan huomannut. Toisaalta, matkalla tuppaa aina unohtumaan nuo kapselien yms syönnit joten se voi johtua siitäkin... :oops:
Minä palan todella helposti, ja paloin selästä nyt edellisellä reissullakin, mutta vain sen takia kun tyhmä menin miehen kanssa rannalle kävelylle keskipäivän auringossa ilman rasvoja. :oops: :roll:
Se, mikä mulla tepsii, on 25-50-kertoimista rasvaa (itse tykkään aurinkosuihkeesta kun se on niin helppo levittää), ja LISÄÄT sitä jatkuvasti. Minä en nykyään ota edes suorassa auringonpaisteessa aurinkoa Thaimaassa, vaan makailen varjon alla.
Avatar
Peku
Viestit: 9620
Liittynyt: 19.12.2003 17:28
Paikkakunta: Ylämummola

Viesti Kirjoittaja Peku »

Enpä suosittele ihon polttamista auringossa, melanooman riski on todellinen. Sen sijaan suosittelen tutustumaan esim. Googlen kautta siihen, että millaisiin luomiin kannattaa kiinnittää huomiota. Infoa on tarjolla.. :?
pantse
Viestit: 2160
Liittynyt: 2.1.2004 1:31

Viesti Kirjoittaja pantse »

Peku pisti sitten heti syövän peliin :shock:

No, jos palaa niin palaa...palaa sitä kuitenkin.
Toisilla nää betakaroteenit sun muut auttaa, toisilla ei.
Varmaan noi suojarasvat on ihan ok, jos niitä käyttää oikein.
Maalaisjärki auttaa tässäkin.

Olin itse joskus eräässä maassa töissä, jossa aurinkorasvan korvikkeena käytimme aseöljyn ja ruokaöljyn sekoitusta....hyvin toimi...siis rusketusta tuli...17 vuotta tästä on aikaa...vielä elän...mahtoiko tulla melanooma :roll:
Jenny
Viestit: 715
Liittynyt: 9.3.2005 0:28

Viesti Kirjoittaja Jenny »

Peku kirjoitti:Enpä suosittele ihon polttamista auringossa, melanooman riski on todellinen. Sen sijaan suosittelen tutustumaan esim. Googlen kautta siihen, että millaisiin luomiin kannattaa kiinnittää huomiota. Infoa on tarjolla.. :?
'

Mutta nyt kysyttiinkin ennaltaehkäisemiskeinoja. Toi sun tapasi "tutkia luomia jälkeenpäin" kun ei ehkä ole se kaikkein suositeltavin tapa. :lol:
Avatar
pak wan
Mr Khiiniau
Viestit: 6616
Liittynyt: 24.3.2004 13:52

Viesti Kirjoittaja pak wan »

Mitä matkalla tekee vaikuttaa paljon siihen palaako tai edes rusketuuko.

Jos kysessä on ns rantaloma ja tarkotus uida, uida ja vielä uida ja maata rannalla, niin palaa karrelle.

Itse en ranta lohöilyä harrasta ja en ole kun kerran palanut
(kaljpäissäni enon kanssa banaani puuta istuteltiin ja oli
vaan paikallinen Salong hame päällä ja aurinko paistoi)


Kävellen , valiten Thaimaalaisittain sen kadun varjoisan puolen ,
rakastaen ilmastoituja shoppailupaikkoja välttyy sanoisin jopa rusketukselta.

Seisoo varjossa, istuu varjossa ja siellä rannallakin istutaan varjon alla
hullu on se joka makaa suorassa auringossa.


Silti ruskettuu mutta ei pala.

Uimassa käydään hotellin altaalla
15 min uimista ja ylös 2 min kuivausta ja se oli siinä ..ei siellä tarvi maata ja palaa.


Liikutaan muuteen kuin kävellen auringossa (sontao)

Valitaan lomakohde ei pelkästään rantaa ajatellen vaan
nakemistä kokemista ja liikumista silmälläpitäen.


nytkin 2.5 viikkoa oli reissussa ja työkaverista täällä suomessa moni
on ruskeampi kuin mitä itse olen.

Thaimaa on paljon hyvin paljon muutakin kuin aurinko ja sen palvominen.

ja mitään rasvoja en käytä kun en kerran auringossa makaa tai vedessä tuntikausia lillu.
ja todella en edes neekeriksi rusketu
..vai kevyen terveellinen värin hienoinen muutos tapahtuu.

ja todetaan vielä että kentälläkin näkee että noin puolet on tosi ruskeita
..puolet ei ruskeita kuin inasen..no kesällä on niin kuuma
että se jo hieman pistää miettimään makaako rannalla.

Rantalomalle voi mennä täällä lähimmän järven rantaan nyt ja maata siellä niin että paikat puutuu :wink:

juu ja jos vielä pelätään palamista niin 20 kertoimista suojavoidetta
iholle ja sanoisin että ei palamista.


-pak wan
Avatar
Peku
Viestit: 9620
Liittynyt: 19.12.2003 17:28
Paikkakunta: Ylämummola

Viesti Kirjoittaja Peku »

Mutta nyt kysyttiinkin ennaltaehkäisemiskeinoja. Toi sun tapasi "tutkia luomia jälkeenpäin" kun ei ehkä ole se kaikkein suositeltavin tapa. :lol:
Mielenkiintoni aiheeseen syntyi parisen kuukautta sitten kun omaan otsalohkooni ilmestyi ruskea näppylä. Se kuitenkin osoittautui tavalliseksi ruveksi...joku oli yrittänyt minua tikulla silmään. En vain muistanut itse tapahtumaa. Ehdin kuitenkin netissä tutkia riittävästi melanooma-aihetta ja loppupäätelmänä totesin, että sitä sairautta en itselleni halua. Mieluummin olen näöltäni joku aneeminen zombie kuin hankin ihoa polttamalla melanooman jonnekin päin bodya. Se on juuri sitä ennaltaehkäisyä.. :wink: :? Nytkin Suomessa UV-säteilyarvot on sangen korkealla.
Avatar
uuze
Viestit: 97
Liittynyt: 25.1.2005 13:14
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja uuze »

Mulla kanssa tehonnu toi syöpävalistus sen verran et välttelen aurinkoa kun mahdollista. Vaimo vannoo ton betakaroteeni nimeen ja näyttäis hänellä toimivan.
Tänään oli mielenkiintoinen pikku uutinen lehdessä jonka mukaan aurinkolasien käyttäjillä olis suurempi riski sairastua ihosyöpään. Perustuu siihen et lasit saa aivot luulemaan et on jo hämärää eikä elimistö kehitä suoja aineita UV säteilyä vastaan, eli toisin sanoen iho ei tummene. Vois tossa maalaisjärjellä ajateltuna olla jotain perääkin.... :?
Avatar
Flassi
Kiinalainen
Viestit: 4677
Liittynyt: 14.1.2004 14:17
Paikkakunta: Ulvila

Re: ihon herkkä palaminen auringossa

Viesti Kirjoittaja Flassi »

fani82 kirjoitti:Ongelmana itselläni on ihon todella herkkä palaminen auringossa! Kertokaahan miten te olette välttyneet "sairaala"reissusta Thaimaassa ollessanne? Tuntuu ettei voi edes harkita sinne matkaa, kuumuuden ja auringon vuoksi. Voiko palamista ehkäistä jo "ennalta" käsin? myydäänhän nyt jotain aurinkokapseleita ym..

:shock:
ryyppäät yöt niin aamut ja päivät menee sängyssä ja sitten iltasella se aurinko ei ole enää kovin tehokas.
18x vuodesta 2004
Ariva
Ex-Bangkok Student
Viestit: 2259
Liittynyt: 29.7.2004 15:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: ihon herkkä palaminen auringossa

Viesti Kirjoittaja Ariva »

Flassi kirjoitti:
fani82 kirjoitti:Ongelmana itselläni on ihon todella herkkä palaminen auringossa! Kertokaahan miten te olette välttyneet "sairaala"reissusta Thaimaassa ollessanne? Tuntuu ettei voi edes harkita sinne matkaa, kuumuuden ja auringon vuoksi. Voiko palamista ehkäistä jo "ennalta" käsin? myydäänhän nyt jotain aurinkokapseleita ym..

:shock:
ryyppäät yöt niin aamut ja päivät menee sängyssä ja sitten iltasella se aurinko ei ole enää kovin tehokas.
Näin käy ainakin Pattiksella aika helposti..Aurinko laskee sopivasti kun suuntaa taas ekalle oluelle baarin varjoihin. 8)
Avatar
Flassi
Kiinalainen
Viestit: 4677
Liittynyt: 14.1.2004 14:17
Paikkakunta: Ulvila

Re: ihon herkkä palaminen auringossa

Viesti Kirjoittaja Flassi »

Ariva kirjoitti:
Flassi kirjoitti:
fani82 kirjoitti:Ongelmana itselläni on ihon todella herkkä palaminen auringossa! Kertokaahan miten te olette välttyneet "sairaala"reissusta Thaimaassa ollessanne? Tuntuu ettei voi edes harkita sinne matkaa, kuumuuden ja auringon vuoksi. Voiko palamista ehkäistä jo "ennalta" käsin? myydäänhän nyt jotain aurinkokapseleita ym..

:shock:
ryyppäät yöt niin aamut ja päivät menee sängyssä ja sitten iltasella se aurinko ei ole enää kovin tehokas.
Näin käy ainakin Pattiksella aika helposti..Aurinko laskee sopivasti kun suuntaa taas ekalle oluelle baarin varjoihin. 8)
huomasin, piti ihan pistää kello herättää kun halusin vähän ruskettua.
18x vuodesta 2004
Avatar
The Phantom
Viidakko legenda
Viestit: 9316
Liittynyt: 21.5.2006 20:27
Paikkakunta: Chiang Mai

Viesti Kirjoittaja The Phantom »

Mulla ollut kahden reissun ajan käytössä Betamax niminen dunaliellaleväkapselit, myydään luontaistuotekaupoissa. Toimii hyvin, ei pala niin herkästi ja pitäisi myös pidentää rusketuksen kestoa. Kuuri tulee aloittaa 2 viikkoa ennen auringolla kärventelyä sekä sen ajan. 8)
Vielä kerran anteeksi !
stuovine
Viestit: 2
Liittynyt: 20.3.2007 12:52

Viesti Kirjoittaja stuovine »

Hei,

Sukulaiseni oli Thaimaassa viime maaliskuussa,auringonpolte oli sen mukainen. Hän kärsii ihon pigmentin puutteesta, joten iho on aina suojattava vaatteilla + voiteilla. Thaimaasta hän löysi japanilaista aurinkorasvaa suojakertoimella 130! Tehokasta + helposti levittyvää. Jätti iholle ainoastaan miellyttävän pinnan/ tunteen. Hän on tuotteeseen todella tyytyväinen.
Sari
Avatar
gunther
Viestit: 228
Liittynyt: 20.7.2006 14:48
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja gunther »

Nyt vaan indeksejä laskemaan 8)

Matkatoimistoista Aurinkomatkat on ensimmäisenä ottanut käyttöön palvelun, joka kertoo matkalaisille, mikä on lomakohteen UV-indeksi nyt ja mikä se on keskimäärin muina kuukausina.

- Vaikka auringon vaikutukset ovat pääsääntöisesti erittäin positiivisia, on tärkeä kertoa myös auringon mahdollisista haittavaikutuksista ja ennen kaikkea siitä, miten niiltä voi suojautua, sanoo Aurinkomatkojen kaupallinen johtaja Tuomo Meretniemi.

Toimisto lupaa UV-säteilyennusteet kaikkiaan 140 matkakohteesta. Liki kaikista se löytyikin, jos kohta puutteitakin osui vastaan. Indeksit puuttuivat muun muassa Kiinan-, Kuuban- ja Unkarin-matkoista.

Pikainen selailu Aurinkomatkojen matkakohteissa osoitti, että meikäläisten on syytä vältellä suoraa aurinkoa lähes kaikkialla. Jo eteläisessä Suomessa on UV-indeksi nyt pilvettömänä päivänä 5-6:n luokkaa.

Välimerellä luvut ovat jo kovaa luokkaa: Barcelona 9, Marbella 10, Nizza 9, Capri 11, Kreeta 11, Alanya 12. Kauempana luvut ovat vielä kovempia: Hurghada 11, Pattaya 13, Brasilia 11, Meksiko 13.

Ihon suojaamisen lisäksi UV-arvojen tietäminen palvelee niitä, jotka esim. ihosairauksien vuoksi hoitavat itseään auringolla. He voivat indeksien avulla laatia itselleen täsmäohjelman auringonotolleen

Lähde http://www.iltalehti.fi
Vastaa Viestiin