siiris kirjoitti:Siis onko tästä muka oikeasti joku lakipykälä olemassa thaimaassa, ettei buddhan kuvaa voisi tatuoida? Mun thaimiehellä on iso buddhan pää tatuoituna selkään nääs

. Thaimaalainen (buddhalainen myös) ystävä sen tehnyt, eikä taatusti rahan perässä ollu kun ilmaiseksi teki

.
On se kaikkialla, koska YK on asiasta myös antanut oman tuomionsa ja kieltää uskontojen häpäisyn.
Tässä linkki suomalaiseen versioon. Jumalanpilkka on siis vanha juttu ja nimike muuttunut.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Uskontorikos
Tällaisia tatuointeja on aivan yleisesti, vaikkei usein näekään, kun on paita päällä.
Tällainen tatuointi on munkeille yleistä ja se on tehty suojelemaan kaikelta pahalta.
Muslimit ovat kai kriittisimmin asiaan suhtautuvia, mutta kyllä joillakin buddhalaisilla alueilla saa vastaansa paheksuntaa, JOS HÄPÄISEE BUDDHAA. Valitettavaa tuossa se, että rajanveto on vaikeaa. Tuo tatuointi, kun se on tehty temppelissä noviisille, on todellakin hyväksyttävä asia. Kun se tehdään pelkästään bisnesmielessä koristamaan jonkun vartaloa, ja mahdollisesti epämääräiseen paikkaan, on paheksuttavaa. Itse olen muutaman kymmenen vuotta ollut kiinnostunut itämaisista uskonnoista ja varsinkin buddhalaisuudesta. Olen enemmän buddhalainen kuin kristitty, mutta ei tulisi sen perusteella ottaa itselleni tatuointia -ainakaan muualla kuin temppelissä ja silloin on oltava munkin kaapu päällä. En ole toistaiseksi temppelissä viettänyt kuin pari yötä ja siten en koe olevani oikeutettu ko. tatuointia kantamaan.
Tuo linkki, mikä on tuossa laittamassani ylemmässä kuvassa, on aika äärimmäisen tulkinnan puolelta, mutta samalla siinä tulee esille äärimmäisiä loukkauksia. Buddhan kuva laitetaan kenkiin eli jalkojen alle, mattoon ja sama juttu, housuihin jne. Sijoituspaikat todella huonoja ja se häpäisee kunnolla. Matto tietenkin on vaikea laittaa muualle kuin lattialle...
Buddha patsaan maastavienti on kielletty asia. Samoin antiikin. Kun vaimo muutti Suomeen, meillä oli mukana pari todella vanhaa patsasta, jotka matkasivat käsimatkatavaroissa. Toinen tosin vaimon sylissä. Turvatarkastus ja moni muu paikka olisi voinut pysäyttää matkan siihen, mutta ei koska kyse oli uskonnon harjoittamiseen tarvittavista esineistä. Jos itse olisin yksin noita yrittänyt maasta viedä, istuisin kai vieläkin vankilassa. Rajanveto on siis vaikeaa. Patsaat muuten muuttivat takaisin Thaimaahan mukanamme ja niille pidettiin kotiinpaluuseremonia.
Isosta ristiinnaulitun Jeesuksen patsaasta saisi hyvän linnunpelättimen, kun on oikea muoto... Jeesuksen pää partoineen sopisi hyvin kenkien puhdistukseen... jne... joku loukkaantuu siitä ja joku ei. Jeesustatuoinneista sen verran, että Raamattu kieltää kristityiltä tatuoinnit -tai siis ihomaalausnimellä. Myöskään Jumalan kuvaa ei saisi piirrellä miten/mihin sattuu.
Tuo siis osoittamaan, että asia ei todellakaan ole kyllä-ei juttu, vaan siihen väliin mahtuu kaikenlaista tulkintaa.