modunid kirjoitti:Molempien kahvassa oleva varmistussokka oli kuitenkin molemmissa köytetty nippusiteellä paikoilleen. Varmasti estää sammutinta näpräävän ikävystyneen matkustajan aiheuttamat vahingonlaukaukset, mutta kuinkakohan monella on hyppysissään sivuleikkuri tai vastaava, jolla siteen saa poikki liekkien leiskuessa.

Mitä eroa on nippusiteessä, joista se iso kestää 18 kg vetovoiman ilman katkeamista ja Tukesin valtuuttaman suomalaisen huoltoliikkeen asentamassa sinettilangassa, minkä katkaisemiseen tarvitaan sama 18 kg voima? Sama sivuleikkuri siis pitää olla myös Suomessa mukana, jos Thaimaassa on ongelmia tuon katkaisun kanssa. Nippuside muuten haurastuu jo kuukaudessa paljon tuosta 18 kg voimasta.
Oma oletukseni on, että on 2.5x200 mm siteitä ja tuolloin lähtövetolujuus on 8.1 kg eli alle puolet suomalaisen huolletun sammuttimen vaatimasta (yleistetään nyt rankasti). Aurinko lienee haurastuttanut jonnekin 3-4 kg tienoille.
Oma kommenttini siis, että helposti saa thaimaalaiset huonoon valoon, jos haluaa. Itse kritisoisin tuota nippusidettä ainoastaan siksi, että se ei ole virallinen metallinen sinettilanka ja siten tarkistusta ei ole ehkä asianmukaisesti tehty tai sammutimet voivat olla jopa käytettyjä eli tyhjiä. Se, että tuo nippuside haurastuu ajan kanssa ja katkeaa pikkulapsenkin leikeissä, ei ole niin paha asia.
Suomessa tuo lanka usein vaihdetaan huollon yhteydessä, koska vaihtaminen helpottaa tiettyjä tarkastuksia. Tuo ei kuitenkaan ole pakollista.