Vatsavaivat pelottaa...

Kuinka selviytyä ensimmäisestä retkestä Thaimaahan ja myös sen jälkeisestä elämästä Suomessa? Vastauksia kysymyksiin, vinkkejä, tapaetikettiä sekä mukavaa jutustelua. Tätä aluetta voivat lukea kaikki, kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Tilac, Modet

Fred

Viesti Kirjoittaja Fred »

Mä en ymmärrä, mitä tekemistä nestehukalla on bakteerien, virusten ja loisten kanssa :-k
Avatar
Simppa
Viestit: 556
Liittynyt: 4.2.2004 12:05

Viesti Kirjoittaja Simppa »

Nong khai:n ruoka ei sovi minulle, muuten kaikkea maistettu.
Viimeisin erikoisuus pelto rotta, turhan kitkerän makuista.
Ylireagointi pilaa loman.
Instant idiot
-just add alcohol
Avatar
pak wan
Mr Khiiniau
Viestit: 6633
Liittynyt: 24.3.2004 13:52

Viesti Kirjoittaja pak wan »

Tulee mieleen että jos Suomessa on ongelmia Thaimaassa juuri ei niin,

Sitten kenties lisäaineeton, leivätön, maidoton ruoka onkin hyvästä ja vika
on meidän e..y 11-100 sitä sun tätä lisäaineissa tahi viljaksissa tahi maidossa tahi tai tahi.

-pak wan
Avatar
pak wan
Mr Khiiniau
Viestit: 6633
Liittynyt: 24.3.2004 13:52

Viesti Kirjoittaja pak wan »

ja yksi kummjainen vielä turistikohteissa liukkaampana kuin isaanissa
missä tulee välillä maisteltua vähän outojakin juttuja.

Toistuvin empiirisin kokemuksin todettua.

-pak wan
ville68
Rakentelija
Viestit: 1899
Liittynyt: 19.5.2004 1:46
Paikkakunta: Lauka(u)a

Viesti Kirjoittaja ville68 »

Simppa kirjoitti:Nong khai:n ruoka ei sovi minulle, muuten kaikkea maistettu.
Viimeisin erikoisuus pelto rotta, turhan kitkerän makuista.
Ylireagointi pilaa loman.
Hiilillähän nämä käristetään aivan kypsäksi, maistuu vain "tulelle"... :shock:

Kuva Nämä pyydetty riisipellolta semmoisella sähkölangalla, jonka viritys on aivan oma lukunsa...
*** ehkä takas sdatiin***
Avatar
Simppa
Viestit: 556
Liittynyt: 4.2.2004 12:05

Viesti Kirjoittaja Simppa »

ville68 Yöllä kävivät metsästämässä omatekoisilla kivääreillä ja aamiaisella oli sitten soppaa.
Instant idiot
-just add alcohol
Adrastea
Viestit: 68
Liittynyt: 4.8.2004 13:05

Viesti Kirjoittaja Adrastea »

En kahlannut koko viestiketjua läpi joten joku on jo voinut ehtiä tämän neuvon antamaankin mutta eikö huikka Sang Somia aamulla tyhjään vatsaan auta vaivaan kuin vaivaan :lol: , ainakin näin meidän isäntä väitti.... vai huijasiko herra :evil:

Ainakin sitä kolmen viikon aikana uskollisesti otettiin joka aamu (pari kolme huikkaa..) ja vatsa toimi ongelmitta. Kaikkea tuli syötyä ja juotua. :wink:
Fred

Viesti Kirjoittaja Fred »

Eiköhän se ollut vain isännän hyvä tekosyy alkaa pullottelemaan heti aamusta :wink: . En ole vielä ikinä nähnyt yhdenkään lääkärin kommentoivan, että tuolla olisi mitään muuta kuin psykologinen vaikutus.
Tuomo
Viestit: 6901
Liittynyt: 16.12.2003 2:29
Paikkakunta: Samut Prakan

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

Sama se kai on oli mikä tahansa vaikutus, kunhan tehoaa :-D

Sama lääke on sitten erinomainen apu myös jos kuitenkin virus iskee.
Adrastea
Viestit: 68
Liittynyt: 4.8.2004 13:05

Viesti Kirjoittaja Adrastea »

Niin, psykologinen vai ei, auttoi kuitenkin... Niinhän se keltainen Jaffa kuulemma auttaa vatsatautiin täällä kotimaassa. Enemmin otan sitten kyllä sen Sang Som huikan, minäkin. :lol:
Avatar
bunjarid
Viestit: 680
Liittynyt: 8.9.2004 10:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja bunjarid »

Fred kirjoitti:Mä en ymmärrä, mitä tekemistä nestehukalla on bakteerien, virusten ja loisten kanssa :-k
Ei kai olekaan mitään tekemistä keskenään. Kysymys on vaan siitä,
että osa vaivoista johtuu erilaisesta ilmastosta, jota kaikki ei osaa ottaa
huomioon. Tähän on helppo varautua. Bakteereihin ym. varautuminen
on mahdotonta, ja koko loma on pilalla, jos varoo liiaksi.
Pöpö voi tulla jäiden mukana, salaatissa tms.
Mielestäni kannattaa maistaa paikallista keittiötä, jos sairastuu
se on vaan huonoa onnea. 8)
Avatar
Vieira
Viestit: 339
Liittynyt: 25.4.2005 12:49
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Vieira »

:roll: :smt119 :smt119 :smt119 #-o
"I don't have a solution but I admire the problem. "
mandariini80
Viestit: 63
Liittynyt: 19.8.2006 17:13

Viesti Kirjoittaja mandariini80 »

Kumma kyllä- Suomessa masu jatkuvasti ihan kipeänä (syy ehkä kahvissa :lol: ), mutta Thaimaassa ei ollut koko reissun aikana mitään ongelmaa ja maha toimi taatusti paremmin ku Suomessa :o ...jädeä ja kaikkea vetelin ihan surutta vaikka olenkin laktoosi-intoleraatikko... 8) . Mietinkin, että olen varmasti syntynyt väärään maahan :wink:
Jenny
Viestit: 715
Liittynyt: 9.3.2005 0:28

Viesti Kirjoittaja Jenny »

liisasu kirjoitti:
raikku666 kirjoitti:Joka ainoalla reissulla Kaukoitään on vatsani mennyt sekaisin, mutta IMODIUM auttaa aina :) Eikä ole koskaan matkoja haitannut.
Meikäläinen popsi Imodiumia kuin hevonen kauraa, ilman pienintäkään apua.. Ja sitten paikallinen lääkäri kertoi, että Imodiumia ei missään tapauksessa kannata käyttää kuin kertaluontoisesti, eli ei montaa päivää peräkkäin. Saattaa kuulemma tehdä pahan tukoksen suolistoon.
Kannattaa tosiaan harkiten käyttää Imodiumia. Itselläni oli ihan suomessa lievä vatsatauti, johon sitten otin ohjeiden mukaisen annostuksen (kaksi tablettia), koska oli pakko lähteä töihin. (muuten olisin kyllä ennemmin kärsinyt kuin napsinut tabuja)
Joo vatsa stoppasi sitten tyystin kolmeksi päiväksi! Ja sitten olikin taas omat ongelmat...
pointtini on se, että jos otatte, ottakaa mahdollisimman vähän ja katsokaa mikä määrä alkaa tepsimään, minulle se normaali alkuannostus oli ihan liikaa.
Avatar
swinnette
Viestit: 196
Liittynyt: 28.12.2006 13:54

Viesti Kirjoittaja swinnette »

^ Tällä Thaimaanreissaajalla vatsa stoppasi viikoksi yhden Imodiumin voimasta (no olihan siihen varmaan muitakin syitä, mutta ;) )... Kyllä siinä parina viimeisenä päivänä vähän jo mietitytti, että minne se kaikki safka mahtui, kun masu ei ollut yhtään kipeä tai turvonnut. :lol:
Ariva
Ex-Bangkok Student
Viestit: 2259
Liittynyt: 29.7.2004 15:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ariva »

Fred kirjoitti:Mä en ymmärrä, mitä tekemistä nestehukalla on bakteerien, virusten ja loisten kanssa :-k
Kun keho kärsii nestehukasta immuniteetti laskee ja pöpöt pääsevät helpommin iskemään.
swinette kirjoitti:^ Tällä Thaimaanreissaajalla vatsa stoppasi viikoksi yhden Imodiumin voimasta (no olihan siihen varmaan muitakin syitä, mutta )... Kyllä siinä parina viimeisenä päivänä vähän jo mietitytti, että minne se kaikki safka mahtui, kun masu ei ollut yhtään kipeä tai turvonnut.
Tämäkin ja Jennyn tapaus on aika riippuvaisia henkilöstä ja taudin äkäisyydestä. Itsellä pukkasi Brasiliassa sen verran tiukka ruikku päälle että Imodium auttoi juuri sen verran että ehti sängyltä vessaan.
jomppa73

Viesti Kirjoittaja jomppa73 »

Jenny kirjoitti:
liisasu kirjoitti:
raikku666 kirjoitti:Joka ainoalla reissulla Kaukoitään on vatsani mennyt sekaisin, mutta IMODIUM auttaa aina :) Eikä ole koskaan matkoja haitannut.
Meikäläinen popsi Imodiumia kuin hevonen kauraa, ilman pienintäkään apua.. Ja sitten paikallinen lääkäri kertoi, että Imodiumia ei missään tapauksessa kannata käyttää kuin kertaluontoisesti, eli ei montaa päivää peräkkäin. Saattaa kuulemma tehdä pahan tukoksen suolistoon.
Kannattaa tosiaan harkiten käyttää Imodiumia. Itselläni oli ihan suomessa lievä vatsatauti, johon sitten otin ohjeiden mukaisen annostuksen (kaksi tablettia), koska oli pakko lähteä töihin. (muuten olisin kyllä ennemmin kärsinyt kuin napsinut tabuja)
Joo vatsa stoppasi sitten tyystin kolmeksi päiväksi! Ja sitten olikin taas omat ongelmat...
pointtini on se, että jos otatte, ottakaa mahdollisimman vähän ja katsokaa mikä määrä alkaa tepsimään, minulle se normaali alkuannostus oli ihan liikaa.
Kuten aiemmin viestiketjussa mainitsin, imodium auttaa oireisiin, ei itse tautiiin: liikaa imodiumia=suolisto jumiin, ja sairaalareissu.

Edelleen ihmettelen, kun mitään selitystä (salmonellla ym.) kohdalleni osuneeseen lamauttavalle vatsakivulle ei löytynyt: maksa-arvot, verenkuva, ja keuhkokuvat otettiin, eikä mitään hälyttävää?

Varmaan reaktio paluusta "sohjolaan" :lol:
Paris
Viestit: 3
Liittynyt: 8.5.2006 0:50
Paikkakunta: Kalliola

Viesti Kirjoittaja Paris »

Meitä sairastui 6 hlön porukasta 4, vaikka kaikki syötiin samoja ruokia ja juotiin samoja juomia (tosin ei lapset...).
Tauti kesti tasan 1 päivän, kiitos hyvien lääkkeiden.
Imodium on siellä ihan eri luokkaa kun Suomessa.
Itse en tautia saanut, onneksi! Tarpeeksi rankkaa oli seurata sivusta toisten
kärsimystä.
Päivää ennen Kwai-joen retkeä vatsa ilmoitteli itsestään ja otin varmuudeksi
ennakkoon yhden imodiumin. Ei olisi kannattanut, tuli 2vrk:n tulppa... :oops:
Avatar
apasra
Viestit: 4462
Liittynyt: 24.2.2004 22:35
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja apasra »

Paris kirjoitti:Meitä sairastui 6 hlön porukasta 4, vaikka kaikki syötiin samoja ruokia ja juotiin samoja juomia (tosin ei lapset...).
Tauti kesti tasan 1 päivän, kiitos hyvien lääkkeiden.
Imodium on siellä ihan eri luokkaa kun Suomessa.
Itse en tautia saanut, onneksi! Tarpeeksi rankkaa oli seurata sivusta toisten
kärsimystä.
Päivää ennen Kwai-joen retkeä vatsa ilmoitteli itsestään ja otin varmuudeksi
ennakkoon yhden imodiumin. Ei olisi kannattanut, tuli 2vrk:n tulppa... :oops:
Samaa immodiumia se on. Ja kun ruokamyrkytys iskee ei auta immodiumitkaan.
- som nam naa -
tytti 67
Viestit: 8
Liittynyt: 16.1.2007 17:41
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja tytti 67 »

Olin Khao Lakissa mieheni kanssa 1.4-9.4.2007. Sain taas sillä reissulla salmonellan...tosin täysin oireettoman. Kerkesin olla viikon töissä ennenkuin ilmoitettiin et sulla on salmonella ja heti kotio, ei muuten mut kun mun ammattini on "eläimellinen". Kävihän se tietenkin ylimääräsestä lomasta kun en ollut kipeä ja silleen. Ainoastaan se ottaa täs hommassa päähän et kun mä en ole semmoinen ihminen joka jää edes pienistä säryistä kotio ja nyt olen tälläkin hetkellä kotona ja mielestäni ihan syyttä ja jännityksellä odotan et onhan se jo kolmas negatiivinen tulos ja pääsis töihin... jo ens viikolla.
Tytti 67
Sally -80
Viestit: 27
Liittynyt: 14.2.2007 18:32
Paikkakunta: Vaasa

Salmonellaa myös..

Viesti Kirjoittaja Sally -80 »

Sama homma meidän perheessä. Oltiin Khao Lakissa 31.03-14.04 ja mieheni sai salmonella. Hassuinta oli se, että kesti 2 viikkoa kun lääkärit SUOMESSA saivat selville mikä hänellä oli. Kahdella meidän seurueesta oli oireet ja kahdella taas ei mitään.

Nooh, onneksi ei sen pahempaa :D Seuraavaa matkaa odotellessa.

Koitahan parantua...
Hell yeah.. :)
Avatar
Sneaky Dream
Viestit: 55
Liittynyt: 30.4.2006 12:51
Paikkakunta: Rymättylä/Ban Wang Luang
Viesti:

Vatsa ei vaivaa ...

Viesti Kirjoittaja Sneaky Dream »

Ainakun muijan kanssa mennään Thaimaaseen, ja Isaanin perille, niin minulla ei oikeastaan koskaan ole ollut vatsa vaivaa mutta eukkopa se istuu pöntöllä ja valittaa vatsaansa vaikka on Thaimaalainen???? :shock:
Liekö kerrankin itsellä mennyt lääkitys, (Vaikuttava aine:Mekong), kohdalleen?
Avatar
TatuS
Mai tong löi!
Viestit: 1941
Liittynyt: 9.1.2006 15:21
Paikkakunta: Cebu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TatuS »

Kun jättää ylitulisen safkan syönnin väliin, niin pärjää ilman vatsavaivoja.
Nyt kokeilin hieman rajoja vikoina päivinä ja vielä on hieman vatsa hellänä.
Minkään sortin imodiumeja tai maitohappoja en ole popsinut kertaakaan.
Nesteen juontia ei pidä muutenkaan unohtaa.
Käsiäkin kannattaa ihan normaaliin tyylin pestä sillon tällön jos niillä syö ruokaa.

Se sitten on erikseen jos vatsa menee jo Tallinan matkasta sekaisin.
Vastaa Viestiin